3,6 sekundy do ,,setki” – nowe Audi R8 GT

Układ przenoszenia siły: trakcja bez kompromisu

Za zmianę biegów w R8 GT odpowiedzialna jest sekwencyjna skrzynia biegów R tronic. Elektrohydrauliczna jednostka sprzęgła oraz jednostka sterowania sprzęgłem i zmianą biegów otrzymują polecenia drogą elektroniczną. Zmienia ona swoje sześć biegów o wiele szybciej, niż zrobiłby to najbardziej doświadczony kierowca – przy dużym obciążeniu i prędkości obrotowej w ciągu jednej dziesiątej sekundy.

Elektroniczny układ zarządzania dysponuje automatycznym trybem z charakterystyką „Sport” i „Normal” oraz dwoma trybami manualnymi. Aby z nich skorzystać, wystarczy krótkie pchnięcie dźwigni na środkowym tunelu lub naciśnięcie na jeden z dwóch przycisków na kierownicy. O maksymalne przyspieszenie przy ruszaniu dba Launch Control – program umożliwiający pełne przyspieszenie z wysoką prędkością obrotową i minimalnym poślizgiem opon.

Stały napęd na wszystkie koła quattro jest idealną technologią dla wyczynowego samochodu sportowego. Jego centralne sprzęgło wiskotyczne, umieszczone przy mechanizmie różnicowym przedniej osi, w normalnym trybie jazdy rozdziela siły V10 w stosunku 15 : 85 między przednią, a tylną oś. Ta charakterystyka doskonale pasuje do rozkładu masy Audi R8 GT, wynoszącego 43 do 57 procent. W razie potrzeby sprzęgło w ułamku sekundy przesyła nawet 30 procent momentu napędowego na przód. Trakcję poprawia również mechaniczny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym na osi tylnej. Skuteczność dla napędu została poprawiona o 25 procent, a dla hamowania silnikiem o 40 procent.

Zawieszenie: jeszcze sztywniejsze, jeszcze precyzyjniejsze

Wyczynowy samochód sportowy Audi R8 GT jest maszyną do jazdy o zapierającym dech w piersiach przyspieszeniu poprzecznym i błyskawicznych reakcjach. Silnik umieszczono centralnie, niedaleko pionowej osi obrotu samochodu, jego masa przy szybkich zmianach kierunku prawie wcale nie wpływa na zachowanie się samochodu. R8 GT w każdej sytuacji prowadzi się dynamicznie, precyzyjnie i stabilnie.

Zawieszenie ma klasyczną konstrukcję znaną z samochodów sportowych – koła prowadzone są przez podwójne trójkątne wahacze poprzeczne (aluminiowe). Zębatkowa przekładnia kierownicza z hydraulicznym wspomaganiem ma bezpośrednie przełożenie 16,3 : 1 i ułatwia prowadzenie samochodu. Manualnie regulowane zawieszenie gwintowane jest montowane seryjnie. Pozwala ono na obniżenie nadwozia nawet o 10 milimetrów. Zwiększone wartości pochylenia przednich i tylnych kół czynią tę wersję R8 jeszcze bardziej zwrotną, niż model seryjny.

19-calowe koła 8,5 J x 19 z przodu i 11 J x 19 z tyłu mają opony w rozmiarze 235/35 względnie 295/30. Na życzenie Audi montuje na tylnej osi również opony 305/30 wraz z opcjonalnymi obręczami. Dla wielbicieli wyścigów oferowane są opony „pucharowe” – gwarantują one doskonałe osiągi jezdne na suchej nawierzchni.

Seryjnie Audi montuje wentylowane tarcze hamulcowe z ceramiki z włóknem szklanym. Są one ekstremalnie wytrzymałe i odporne na ścieranie, a przy tym wyjątkowo lekkie: przy takim samym formacie ważą o dziewięć kilogramów mniej, niż ich stalowe odpowiedniki. Średnica tarcz na przednich kołach wynosi 380 mm, na tylnych – 356 mm, pierścienie cierne są połączone z piastami ze stali nierdzewnej sprężynującymi elementami. Aluminiowe zaciski – z przodu sześciotłokowe – w R8 GT mają czerwony kolor.

Dostosowany do R8 GT system stabilizacji toru jazdy ESP można przełączyć przyciskiem na tryb sportowy, który przy przyspieszaniu na wyjściu z zakrętu dopuszcza spektakularną, ale bezpieczną nadsterowność. W przypadku ścigania się na torze kierowca może całkowicie wyłączyć ESP.

Ekskluzywne i dynamiczne: wnętrze i wyposażenie

Redukcja masy oznacza u Audi wzrost możliwości i efektywności, lecz w żadnym przypadku nie rezygnację z czegokolwiek. R8 GT ma automatyczną klimatyzację i elektrycznie otwierane/ zamykane okna, system nawigacji obsługiwany przez MMI oraz wysokiej jakości system nagłośnieniowy. Jako opcja dostępny jest dziesięciokanałowy system audio Bang & Olufsen o mocy 465 W, zmieniarka płyt CD oraz Audi Music Interface. Wnętrze, jak zawsze w tej marce, jest wykończone z wielką troską o detale. Doskonała jakość materiałów zachwyca wyglądem i dotykiem.

Ergonomiczne wnętrze jest utrzymane w sportowym czarnym i ciemnopopielatym kolorze. Kierownica, podsufitka, słupki dachowe, podkładka na wysokości kolan na konsoli, dźwignia hamulca ręcznego i kubełkowe fotele są pokryte Alcantarą z kontrastowymi szwami. Na tylnej ścianie, w poszyciu drzwi i na desce rozdzielczej zastosowano syntetyczny materiał „skóra rekina”, lekko szorstki w dotyku. „Monoposto” – łuk przy kokpicie, wykonany jest z matowego carbonu.

Białe tarcze wskaźników ozdobione są logo „R8 GT”. Dźwignia o nowej stylistyce wykonana została z CFK i aluminium, tunel środkowy i poszycie w drzwiach mają listwy ozdobne w kolorze nadwozia. W progach wbudowano listwy z matowego aluminium, również ozdobione logo „R8 GT”.

Elementy wyposażenia dodatkowego dla R8 GT to dwa alternatywne typy kół, przedni spojler w kolorze nadwozia oraz poszycie komory silnika z matowego CFK. Do wnętrza można wybrać elementy z carbonu w drzwiach, na tunelu, w kokpicie i na desce rozdzielczej. Do tego dochodzi wielofunkcyjna kierownica skórzana, czerwone, pomarańczowe lub popielate pasy, dywaniki z napisem „R8 GT” i podświetlone na czerwono listwy z CFK w progach. Na życzenie Audi montuje fotele ze szkieletem z carbonu, które są jeszcze lżejsze, niż fotele z GFK. Na ich pokryciu z Alcantary może być wyszyte logo „R8 GT”.

Dla klientów – miłośników wyścigów samochodowych, dostępny jest pakiet Race. Obejmuje on przykręcany pałąk zabezpieczający przed skutkami dachowania w kolorze czerwonym lub czarnym. Ponadto czteropunktowe pasy bezpieczeństwa, czerwone lub czarne, gaśnicę i wyłącznik awaryjny akumulatora. W przypadku startu w wyścigach można zamówić moduł pałąka przedniego, który wraz z pałąkiem zabezpieczającym przed skutkami dachowania stanowi pełnowartościową klatkę bezpieczeństwa, a także zamek obrotowy dla czteropunktowego pasa. Jeżeli ktoś szuka więcej komfortu, może zamówić system do montażu telefonu komórkowego wraz z mikrofonem mocowanym do pasa. Oprócz tego Audi przygotowało w pełni skórzaną tapicerkę, elementy obsługowe pokryte skórą z kontrastowymi szwami oraz układ regulacji prędkości jazdy. System ułatwiający parkowanie należy już do wyposażenia podstawowego.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!