125 urodziny! Mercedes – historia marki cz.3/4
Mercedes-Benz to dziś firma produkująca pojazdy cenione na całym świecie za jakość oraz niepowtarzalny charakter. Doskonałą renomę koncern zawdzięcza ogromnemu doświadczeniu na rynku. W tym roku mija 125 lat od oficjalnej rejestracji pierwszego samochodu firmy. Zapraszamy na kolejną część historii marki, od której wszystko się zaczęło.
Szalone lata sześćdziesiąte
W latach 60. producenci zaczynają zwracać baczną uwagę na bezpieczeństwo
W 1961 r. Mercedes prezentuje modele 190 C i 190 DC. Auta bazują na technologii poprzedników – serii 110. Samochody posiadają m.in. charakterystyczne skrzydła z tyłu nadwozia. Czterocylindrowy silnik daje moc 55 KM. Po raz pierwszy w historii model klasy wyższej różni się tylko nieznacznie od modelu klasy średniej (taki sam silnik, podobne nadwozia). Mimo to sukces rynkowy odnoszą obie wersje. Sprzedaje się ponad pół miliona sztuk. W tym samym czasie wielkimi literami na kartach historii niemieckiego koncernu podpisują się modele serii 220. Przy ich produkcji, konstruktorzy kładą szczególny nacisk na kwestie bezpieczeństwa. Samochody posiadają strefy kontrolowanego zgniotu. Przeprowadzonych zostaje wiele testów zderzeniowych z użyciem manekinów. Wszelkie kanciaste elementy wnętrza zostają wykończone miękkimi materiałami. Modele serii różnią się tylko silnikami. Wersja 220 S EB generuje 120 KM. W latach 60. nie maleje zapotrzebowanie na luksusowe limuzyny.
Modele serii W114 i W115 to jedne z najlepiej sprzedających się modeli w historii marki
Aby uciec konkurencji, Mercedes prezentuje nowe technologie. Model 300 SE otrzymuje pneumatyczne zawieszenie, nowoczesny system wspomagania kierownicy i automatyczną skrzynię biegów (4 przełożenia). Podkreśleniem ekskluzywnego charakteru pojazdu jest, dodawana opcjonalnie, elektrycznie opuszczana szyba oddzielająca stanowisko szofera od pasażera tylnych siedzeń. W tym czasie dobrze sprzedaje się także następca modelu 300 SL – 230 SL. Nowe auto sportowe nie jest rasową wyścigówką jak poprzednik, ale posiada kilka unowocześnień (m.in. zdejmowany sztywny dach i klatka bezpieczeństwa). Do 250-konnej, luksusowej limuzyny – typ 600, zamontowany zostaje m.in. centralny zamek, elektrycznie domykane drzwi i klimatyzacja z regulacją temperatury.W 1968 r. Mercedes wprowadza modele W114 i W115. Odnoszą niezwykły sukces sprzedażowy. Z salonów wyjeżdża ponad dwa miliony tych pojazdów. Istnieje sześć odmian, z których silnik najsłabszej generuje moc 55KM a najmocniejszej 130 KM. Trwałe i niezawodne modele pokonują setki tysięcy kilometrów, pozostając w użyciu nawet przez kilkadziesiąt lat.
Mercedes – komfort i bezpieczeństwo
Na początku lat 70. niemiecki koncern przedstawia sportowego roadstera – 250 SL. Dwumiejscowe auto wyczynowe zostaje wyposażone m.in. w zdejmowany twardy dach. 3,5-litrowy silnik V8, znany z wersji 280, daje moc 200 KM. Auto jest bezpieczne dzięki kilku innowacjom. M.in. chroniony przed uderzeniem zbiornik paliwa i kierownica z płytą amortyzującą siłę zderzenia. Elementy zapewniające bezpieczeństwo zaczynają być montowane także w tańszych autach a nie jak dotąd, jedynie limuzynach i samochodach sportowych. Nim pojazdy trafiają do sprzedaży, muszą przejść szereg testów zderzeniowych. Lata 70. to czas premiery m.in. automatycznie napinanych pasów bezpieczeństwa i poduszki powietrznej. Powstaje wiele nowych aut. Do sprzedaży wchodzi m.in. D240 D 3.0 – pierwszy samochód z pięciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym. Ma moc 80 KM.
Mercedes W123 T – pierwsze ekskluzywne kombi
W 1976 r. Mercedes prezentuje dziewięć nowych aut klasy średniej z typoszeregu W123. Bogata paleta jednostek silnikowych, bezpieczeństwo i komfort podróżowania przyciągają klientów. Sprzedaje się łącznie 2,4 miliona aut W123. To do dziś niepobity rekord Mercedesa. Ulubieńcem klientów jest zwłaszcza model 240 D z 2,4-litrowym silnikiem diesla o mocy 65 KM. Jest nie tylko ekonomiczny, ale i bezawaryjny. W 1978 r. światło dzienne ogląda pierwsze kombi od Mercedesa – W123 T. Wersja różni się od sedana W123 jedynie bryłą nadwozia. Mimo to zainteresowanie nową odmianą jest bardzo duże. To pierwsze kombi dla zamożnych – prestiż a jednocześnie funkcjonalność. W jednym z aut serii – modelu 300 TD (turbo diesel), po raz pierwszy w niemieckim samochodzie zostaje zamontowany doładowany silnik wysokoprężny. 3-litrowy diesel generuje 125 KM, zmieniając społeczną opinię na temat silników wysokoprężnych.
Mercedes i wyścigi
Na początku lat 80. firma Daimler-Benz po latach wraca do wyścigów samochodowych. Jednym z głównych inżynierów konstrukcyjnych zostaje Peter Sauber. Austriak opracowuje silnik, który wędruje pod maskę rajdowego, srebrnego bolidu C8. Moc jednostki to 700 KM. Wkrótce zostaje ona wymieniona na wersję mocniejszą – 900-konną. Mercedes święci tryumfy na torach wyścigów prototypów sportowych. Wkrótce jednak zmianie ulegają przepisy. Ograniczona zostaje masa bolidu oraz dozwolona pojemność silnika (do 3,5 l). Zabronione zostaje także doładowanie. To duży cios dla marki. Nowy bolid okazuje się słabszy od innych. Jedyne zwycięstwo w sezonie, ekipa zawdzięcza umiejętnościom młodego kierowcy, Michaela Schumachera. Kolejne auto jest już gotowe, ale…Mercedes wycofuje się z zawodów. Oficjalna nazwa koncernu pojawia się ponownie na wyścigach w roku 1994, ale już w najwyższej serii – Formule 1. Powstaje team Sauber-Mercedes a wkrótce McLaren-Mercedes. Ten drugi zdobywa łącznie trzy mistrzostwa (1998, 1999, 2008).
cdn.