Nowy 1.8 TFSI – siła ekologii
Celem prac niemieckich inżynierów było wydobycie z pojemności 1,8 litra większej mocy przy zachowaniu ekologicznego charakteru. Nie trudno przyznać, że zadanie jest wykonane w stu procentach.
1.8 TFSI – elektronika na straży ekologii
Nowa jednostka przede wszystkim charakteryzuje się przebudowanym układem wtrysków. Ciśnienie wytwarzane przez listwę wtryskową wzrosło o 1/3 i sięgnęło poziomu 200 barów. Do nowości zaliczyć można również turbosprężarkę. Wykonanie z wytrzymałego stopu aluminium powoduje, że problemu nie stanowi praca w temperaturach dochodzących do 980 stopni Celsjusza. Działanie turbo jest uzależnione od systemu elektronicznej kontroli ciśnienia. Program reguluje ilość obrotów tak, aby silnik był maksymalnie dotleniony. W ten sposób motor może uzyskać możliwie najniższe wyniki spalania.
Ważna część prac nad konstrukcją dotyczyła układu chłodzenia. W efekcie motor 1.8 TFSI otrzymał nowatorskie rozwiązanie elektroniczne. Jego podstawowym zadaniem jest zaplanowanie procesu schładzania silnika tak, aby zapewnić optymalną temperaturę do pracy (85 – 107 stopni Celsjusza), dostarczyć wystarczającą ilość ciepła do wnętrza i jednocześnie przyczynić się do obniżenia emisji spalin. Audi zadbało również o wagę jednostki. Dzięki temu nowa wersja motoru jest o 3,5 kilograma lżejsza od poprzednika.
Nowy 1.8 TFSI spali 21 procent mniej benzyny
Ekologiczna i mocna jednostka trafi przede wszystkim pod maskę Audi A5. 170 koni i 320 Nm w połączeniu z Niemieckim coupe dadzą naprawdę wyjątkowe osiągi. 100 km/h pokaże się na liczniku już po 7,9 sekundy, czyli o 0,7 sekundy szybciej, niż w przypadku poprzedniej wersji motoru 1.8 TFSI. Największe wrażenie mogą jednak zrobić wyniki spalania. Wzmocnione Audi potrzebuje średnio 5,7 litra benzyny na pokonanie 100 kilometrów. To aż o 21 procent mniej. Poza tym dzięki emisji CO2 na poziomie 134 g/km, A5 z powodzeniem wypełnia wymogi normy Euro 6.
Porównanie na przykładzie Audi A5
1.8 TFSI (170 KM) vs. 1.8 TFSI (160 KM) |
||
1.8 TFSI (170 KM) | 1.8 TFSI (160 KM) | |
Moc | 170 KM przy 3800 obr./min. | 160 KM przy 4500 obr./min. |
Moment obrotowy | 320 Nm przy 1400 – 3700 obr./min. | 250 Nm przy 1500 – 4500 obr./min. |
Przyspieszenie | 7,9 s. | 8,6 s. |
Prędkość maksymalna | 230 km/h | 226 km/h |
Średnie spalanie | 5,7 l. | 7,1 l. |
Emisja CO2 | 134 g/km | 164 g/km |
Norma emisji spalin | Euro 6 | Euro 5 |
Polecamy także test: Skody Octavii 1,8 TSI i Seata Leona 1.8 TSI DSG.