Test: Opel Astra 1.7 CDTI 125 KM – moc i ekonomia
Nowy Opel Astra odniósł duży sukces rynkowy. Test wersji 1.7 CDTI udowodnił nam, że nie bez powodu Astra jest najlepiej sprzedającym się hatchbackiem.
Opel Astra – lider rynku
Z pewnością, największy wpływ na popularność Opla Astry na ciekawy projekt nadwozia. Z konkurencyjnych modeli, Astra jest ,,najświeższym” projektem ( no może poza nowym Citroenem C4 ). Jeśli dodamy do tego dość przestronne wnętrze, ciekawe elementy wyposażenia i nowoczesne jednostki silnikowe to wychodzi z tego dość ciekawe połączenie. Niedawno testowaliśmy wersję 1.6 Turbo, jednak silnik 1.7 CDTI bardziej przypadł nam do gustu – idealny wybór dla dużo jeżdżących osób.
1.7 CDTI 125 KM – test drogowy
Opel Astra jest oferowany w 9 wersjach silnikowych ( 95-180KM)
Znana i lubiana jednostka 1.7 CDTI to kolejna wersja, występującego w wielu samochodach ( nie tylko Oplach ) silnika 1.7 opracowanego przez Isuzu. Co ciekawe, silnik 1.7 CDTI jest produkowany w Polsce. 125 konna wersja z testowej Astry była wyposażona w nowoczesny wtrysk typu Common-Rail, pozytywnie wpływający na kulturę pracy jednostki. Silnik pracuje dość cicho i bez wibracji. Podobnie jak większość nowoczesnych silników wysokoprężnych, jednostka 1.7 CDTI dość wolno się nagrzewa – optymalną temperaturę pracy uzyskuje po przejechaniu 10-15 km. Jednak nawet na krótkich dystansach silnik jest bardzo ekonomiczny.
Opel Astra z silnikiem 1.7 CDTI ma przyzwoite osiągi, 0-100 km/h – 11,5 s, prędkość maksymalna 181 km/h. Wrażenia z jazdy są jednak lepsze niż wynika to z liczb. 125 konna Astra jest wyposażona z sześciobiegową, manualną przekładnie o dość długich przełożeniach jednak elastyczny silnik ( 280 Nm@ 2000-2700 obr./m) umożliwia dynamiczną jazdę właściwie na każdym biegu. Topowy silnik Astry – 1.6 Turbo ( 230-266Nm @ 1950-5500 obr./m ) przy ,,normalnej” jeździe oferuje podobną dynamikę. Różnicę widać przy jeździe na najwyższych obrotach, kiedy to benzynowa Astra zostawi w tyle wersję wysokoprężną.
Średnie katalogowe spalanie wynosi 4,7 l / 100 km. Faktyczne spalanie odbiega ( chciało by się rzec – jak zwykle ) od katalogowego, jednak i tak Astra 1.7 CDTI to auto bardzo oszczędne. Średnio podczas testu auto spaliło 5,6 litra na 100 km, a podczas spokojnej jeździe w trasie można uzyskać 4,5l / 100km. Pomimo usilnych prób nie udało nam się osiągnąć ,,katalogowej” wartości spalania w trasie ( 3,9 l /100 km ).
Czy zakup silnika 1.7 CDTI się opłaca?
Benzynowa Astra o zbliżonym napędzie to model 1.4 Turbo o mocy 140 KM, oferuje nieco lepsze przyspieszenia, ale nie jest tak elastyczny. Benzynowa wersja jest tańsza o 7500 PLN, czy warto dokładać do diesla? Jeśli chcemy przejechać Astrą ponad 70 tys. km zakup wersji 1.7 CDTI zwróci się z 100%. Przy kalkulacjach trzeba zwrócić uwagę na realne spalanie silnika 1.4 Turbo, obiecywane przez producenta średnie spalanie 5,9l / 100km jest raczej nie możliwe do uzyskania. Dla większości kierowców będzie to raczej 7,5-8 lirów benzyny wobec – 5,5-6 litrów oleju napędowego. Dodatkowa zaleta 1.7 CDTI – rzadsze tankowanie. Według mnie to optymalny napęd do Astry – jedyna wadą jest dość wysoka cena zakupu, Opel Astra 1.7 CDTI Enjoy kosztuje 80 650 PLN.
Opel Astra Enjoy
Radio, klimatyzacja, ,,elektryka” – wszystko co niezbędne
Testowy Opel Astra Enjoy w wyposażeniu standardowym posiadał wszystkie niezbędne składniki wyposażenia, min:
- Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne w kolorze nadwozia
- Szyby przednie sterowane elektrycznie
- Zdalnie sterowany centralny zamek
- Aktywne wspomaganie kierownicy
- System (ABS),System stabilizacji toru jazdy ESP®Plus
- Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
- 16˝ felgi stalowe z kołpakami
- Klimatyzacja z filtrem przeciwpyłkowym i zapachowym
- Radioodtwarzacz CD 300 z trójfunkcyjnym wyświetlaczem
W wyposażeniu standardowym zabrakło jedynie komputera pokładowego ( dopłata 900 PLN ).W wersji Enjoy możemy doposażyć Astrę w praktycznie wszystko. Postaram się opisać kilka ciekawszych elementów.
Pakiet dobrej widoczności
Cena 5200 PLN ( min. reflektory bi-ksenonowe z systemem AFL,czujnik deszczu) – reflektory w tej wersji są fenomenalne. Po przesiadce do prywatnego auta ( Octavia II ) w nocy poczułem się jak ślepy. Ta opcja nie jest tania ale jest warta tych pieniędzy.
Zawieszenie FlexRide
Cena 3300 PLN, ciekawe rozwiązanie techniczne. Po naciśnięciu przycisku zmienia ( utwardza ) się nieco specyfika zawieszenia. Fajny gadżet, jednak już na ,,standardowym” zawieszeniu Astra prowadzi się pewnie i dynamicznie – nawet przy dużych prędkościach. W ilu miejscach w naszym kraju chcielibyśmy mieć twardsze zawieszenie?
Radio DVD 800 NAVI
Cena 5000 PLN, ( dodatkowo wyświetlacz kolorowy 7″, 7 głośników premium, antena ,,płetwa rekina” ). Obsługa nawigacji jest dość prosta, jednak dokładność mapy Polski pozostawia wiele do życzenia. Rozwiązanie nie warte aż 5000 PLN!
Dodatkowo na szybie przedniej umieszczona anteną dywersyfikującą – ograniczającą i tak nie rewelacyjną widoczność. Często zamiast świateł widzimy właśnie ten element.
– zimowy hit!
Cena 1300 PLN ( podgrzewane fotele, podgrzewana kierownica, tempomat ). Genialna opcja za dobrą cenę. Opel Astra 1.7 CDTI dość wolno się nagrzewa więc z tego pakietu będziemy często korzystać. Idealne rozwiązanie na nasz klimat, nie tylko dla ,,zmarzlaków” 🙂
Podsumowanie
Po przejechaniu prawie 1000 km Oplem Astrą 1.7 CDTI nie dziwi mnie fakt, że w 2010 roku Opel Astra był najchętniej kupowanym przez Polaków kompaktowym hatchback-iem. Astra z silnikiem 1.7 CDTI o mocy 125 KM jest dynamiczna, komfortowa i bardzo ekonomiczna. Dodatkowo, biorąc pod uwagę dobrą opinie o wcześniejszych wersjach silnika 1.7, można zakładać, że również ta jednostka będzie trwała i niezawodna. Szkoda tylko, że Opel Astra 1.7 CDTI nie jest nieco tańszy – 80 tys. PLN – to dużo jak za hatchback-a z 125 konnym dieslem.
Nowym, groźnym konkurentem Opla Astry może być nowy Citroen C4. Wysokoprężna, 112 konna wersja 1.6 HDI jest dostępna już od 64 800 PLN.
|
|