125 urodziny! Mercedes – historia marki cz. 4/4
Mercedes-Benz to dziś firma produkująca pojazdy cenione na całym świecie za jakość oraz niepowtarzalny charakter. Doskonałą renomę koncern zawdzięcza ogromnemu doświadczeniu na rynku. W tym roku mija 125 lat od oficjalnej rejestracji pierwszego samochodu firmy. Zapraszamy na ostatnią już część historii marki, od której wszystko się zaczęło.
Pierwsza S-klasa
Mercedes W116, W126
W 1972 r. starzejące się modele serii 108 i 109 zostają zastąpione przez model W 116. To pierwsza limuzyna klasy S w dziejach Mercedesa. Samochód otrzymuje nowe, niezależne zawieszenie przednie. Auta produkowane są w kilku wersjach (280 S, 280 SE, 350 SE, 450 SE i 450 SEL, 350 SEL 280 SEL). Po raz kolejny wprowadzane są innowacje, mające na celu zapewnić bezpieczeństwo pasażerów, m.in. system ABS. Wzmocniona zostaje kabina, przesunięty bak. W 1975 ukazuje się najmocniejsza wersja limuzyny. 450 SEL posiada hydropneumatyczne zawieszenie i silnik o pojemności 6.9 l. Swoimi osiągami dorównuje bolidom sportowym. W 1979 r. debiutuje nowa S-klasa. Model W 126 cechuje się nowoczesną stylistyką i o wiele mniejszym spalaniem niż poprzednik. Nowe, lżejsze nadwozie zapewnia limuzynie zrywność i aerodynamikę. W gamie znajdują się jednostki o mocy 150-240KM. Najmocniejszy silnik to pięciolitrowy V8. Limuzyna fascynuje nabywców ergonomią oraz nowoczesnością. Zastosowane w niej napinacze pasów bezpieczeństwa, poduszka powietrzna w kierownicy, elektrycznie ustawiane przednie fotele, czy system ABS, po latach stają się standardem. W 1981 r. w salonach sprzedaży pojawia się sportowa wersja W126 (380 i 500 SEC). W 1985 r. model przechodzi modernizację. Ostatni W126 zjeżdża z taśmy produkcyjnej w 1991, szczycąc się rekordem sprzedaży w historii Mercedesów klasy wyższej. Wyprodukowano 800 tys. sztuk tego auta.
Kompaktowe sedany
Mercedes 190 i 190 E
W 1982 r. powstają pierwsze kompaktowe sedany Mercedesa – W201, czyli 190 i 190E. Ze względu na dobrą aerodynamikę i niską masę, auta są szybkie, spalając przy tym niewielkie ilości paliwa. Nowością jest wprowadzenie wielowahaczowego układu zawieszenia ze sprężynami spiralnymi i belką skrętną. Za napęd 190 odpowiedzialny jest silnik 2.0 o mocy 122 KM. 190 D otrzymuje jednostkę wysokoprężną o mocy 72 KM. Dopiero wersja 2.5 turbo 122 KM zapewnia dieslowi znakomite osiągi. Mniejsze rozmiary nie przeszkadzają nowym modelom w zajmowaniu pierwszych miejsc w testach bezpieczeństwa w swojej klasie. Do końca produkcji w 1993 r. wyprodukowanych zostaje prawie 2 miliony pojazdów. Następcą 190 jest W202, czyli według nowej nomenklatury marki, klasa C. Auto jest lepiej wyposażone i nowocześnie zaprojektowane. Klienci mogą wybierać spośród siedmiu wersji silnikowych. Wkrótce do oferty dołączają nowoczesne diesle, wyposażone w układ recyrkulacji spalin. Wkrótce do produkcji wchodzą także silniki wysokoprężne CDI, bazujące na technologii Common Rail.
W 460 G-klasy w terenie
Na początku lat 80. Mercedes oferuje klientom pierwsze w historii auto wielozadaniowe. G-klasa, czyli W460 to terenówka, której głównymi cechami mają być moc, niezawodność oraz uniwersalność. Mercedes proponuje kilka wersji nadwoziowych tego samochodu i szeroką paletę silników (głównie diesli). Późniejsze modyfikacje dotyczą głównie napędu, pojawiają się jednostki benzynowe. W 1989 r. światło dzienne ogląda kolejna G-klasa – model W463. Nowość jest lepiej wyposażona od poprzednika i posiada jedną bardzo ważną cechę – napęd na cztery koła. Pod maską może pracować trzylitrowy silnik benzynowy lub wysokoprężny. Z czasem do oferty włączane są nowe wersje. W tym 240-konna, benzynowa 500 GE V8. W latach 90. pośród wielu wersji G-klasy znajduje się m.in. kabriolet. Produkcja G-klasy trwa po dziś dzień.
Mercedes A-klasy i testy bezpieczeństwa
W latach 90. Mercedes zmienia strategię sprzedażową. Bezawaryjne modele z lat 70. i 80. wciąż jeżdżą po ulicach a ich właściciele nie zamierzają kupować nowych aut. Po raz pierwszy marka decyduje się wkroczyć na rynek kompaktowych aut rodzinnych. A-klasa jest luksusowym minivanem, zapewniającym sporą ilość przestrzeni wewnątrz. Niemal pewny sukces nowego modelu zaburzają wyniki niezależnych testów bezpieczeństwa. Mercedes przewraca się podczas tzw. ,,testu łosia”. Zaoferowane w standardzie systemy ESP i BAS mimo wszystko przekonują nabywców i A-klasa sprzedaje się dobrze. Pierwsza plama na honorze marki pozostaje jednak niezatarta. A-klasa posiada małe silniki benzynowe i wysokoprężne o mocy od 82 do 140 KM. Większość podzespołów, ze względu na małą przestrzeń pod maską, zostaje zaprojektowana od początku.
SUV od Mercedesa
Debiut klasy M
W 1997 r. Mercedes wprowadza swoją propozycję w coraz bardziej popularnej klasie SUV-ów. Początkowo produkowana jedynie w Ameryce klasa M W163, to luksusowy samochód do jazdy po mieście jak i w lekkim terenie. Posiada napęd na cztery koła i pięcioprzełożeniową automatyczną skrzynię biegów. Najsłabszy silnik – 150 KM, otrzymuje wersja ML230. ML 500 dysponuje niebagatelną ilością 292 KM. 250-konny ML400 CDI jest w momencie premiery najmocniejszym na świecie autem z silnikiem z wtryskiem bezpośrednim. 5,4 -litrowy silnik wersji ML 55 AMG generuje 347 KM i rozpędza masywnego SUV-a do setki w 6,8 s.
Współczesność
Modele z drugiej połowy lat 90. i późniejsze cechują się niższym od poprzedników zużyciem paliwa. Nadal stanowią wzór pod względem bezpieczeństwa. Nowoczesne silniki są dynamiczne i oszczędne, ale już nie tak trwałe jak dawniej. Przyrost mocy jest uzyskiwany poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii, m.in. kompresora. Przebiegi rzędu miliona kilometrów odchodzą do lamusa. Wzorem innych marek, Mercedes stawia już nie na długowieczność, a na osiągi. Mimo wszystko jego auta nadal uchodzą za najbardziej prestiżowe na świecie. Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie (wrzesień 2011), świętowano 125 urodziny marki Mercedes. Marki o długiej i niezwykłej historii.