Audi S6 i S7 – nowa jakość
Na zbliżających się targach we Frankfurcie (IAA 2011), Audi zaprezentuje dwa odświeżone modele – S6 i S7 Sportback. Sportowe nowości wyposażone zostały w zmodyfikowany silnik 4.0 TFSI o mocy 420 KM. Jednostka jest efektywniejsza od poprzednika, ponieważ rozwija moment obrotowy w wysokości 550 Nm w szerokim zakresie obrotów (od 1.400 do 5.300). Jak w pełni prezentują się nowości? Całkiem nieźle…
Silnik 4.0 TFSI – nowe możliwości
Audi S6, S6 Avant, jak i S7, wykorzystują nowy silnik TFSI w wersji 309 kW (420 KM). Ta ośmiocylindrowa jednostka z podwójnym doładowaniem rozwija stały moment obrotowy 550 Nm od 1.400 do 5.300 obr./min i przyspiesza S6 od zera do 100 km/h w 4,8 sekundy. W przypadku S6 Avant sprint ten trwa 4,9 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
4.0 TFSI vs. 5.2 FSI
Od kilku lat na rynku motoryzacyjnym panuje tendencja do zmniejszania pojemności silników. To, co obserwujemy na przykładzie modeli S6 i S7, już wcześniej zrobiono w Audi S5. Tam obok dobrze znanej jednostki 4.2 FSI, zaproponowano nowy, dynamiczny silnik 3.0TFSI (test Audi S5 Sportback). Jednostka 4.0 TFSI w S6 przenosi stosowaną przez Audi strategię downsizingu do klasy samochodów o wyczynowych możliwościach. W porównaniu z silnikiem z poprzedniego modelu – bezsprężarkowym V10 o pojemności 5,2 litra, nowa jednostka pozwala na jeszcze bardziej sportowe osiągi przy spalaniu niższym nawet o 25 procent. W S6 i S7 średnie zużycie paliwa, według zapewnień producenta, wynosi 9,7 litra na 100 km, S6 Avant zużywa 9,8 litra. Niskie spalanie Audi zawdzięcza wielu technologiom, w tym systemowi rekuperacji i Start-Stop oraz nowemu systemowi zarządzania pracą cylindrów o nazwie „cylinder on demand”. Gdy V8 pod częściowym obciążeniem odłącza cztery cylindry, włącza się system Active Noise Cancellation (ANC). Cztery mikrofony wbudowane w podsufitce rejestrują odgłosy we wnętrzu limuzyny a komputer je analizuje. W przypadku odkrycia niepożądanych składowych dźwięku, ANC emituje przez głośniki systemu audio dźwięk o takiej samej częstotliwości i amplitudzie, lecz przesunięty w fazie, który nakłada się na dźwięk niepożądany i w znacznym stopniu niweluje go.
Auta wykorzystują siedmiobiegową przekładnię S tronic, szybko zmieniającą przełożenia. Stały napęd na wszystkie koła quattro wykorzystuje samoblokujący centralny mechanizm różnicowy z selektywnym sterowaniem momentem poszczególnych kół.
Audi S6 i S7 z zewnątrz i wewnątrz
Duży wpływ na dynamikę Audi S6 i S6 Avant mają mieć niespotykanie lekkie nadwozia. W około 20 procentach wykonano je z aluminium. Audi S6 waży tylko 1895 kilogramów, a S6 Avant – 1950 kilogramów.
Mierzące 4931 milimetrów S6 jest o 16 milimetrów dłuższe, niż A6. Długość S6 Avant to 4.934 milimetry. W tym przypadku różnica wynosi 8 milimetrów. W obu modelach zastosowano kilka nowych rozwiązań stylistycznych. Na osłonie chłodnicy Singleframe znajdują się aluminiowe aplikacje, poziome podwójne listwy są chromowane. Kolejna chromowana listwa zdobi przedni zderzak. Obudowy lusterek zewnętrznych wykonane są z aluminium, a progi mają wyraźnie zaznaczony profil.
Nadwozie Audi S7 Sportback ma dynamiczny charakter. Wpływają nań długa maska silnika, długi rozstaw osi i krótkie zwisy. Płaska, rozciągnięta linia dachu nadaje nadwoziu charakter coupé. Przy dużej prędkości z pokrywy bagażnika wysuwa się spojler, który poprawia stabilność jazdy. O sportowym przeznaczeniu auta świadczą detale umieszczone w osłonie chłodnicy Singleframe, na przednim zderzaku, w lusterkach zewnętrznych, na progach, na tylnym zderzaku, dyfuzorze i końcówkach układu wydechowego. Do wyboru jest dziewięć kolorów lakieru, w tym krystaliczny niebieski Estoril i krystaliczny srebrny Prisma. Nadwozie zdobią emblematy „S” i „V8 T”.
Wnętrze S6, S6 Avant jak i S7 podkreśla sportowy charakter samochodów. Wrażenie robi sportowa skórzana kierownica z kolorowymi szwami i aluminiowymi dźwigienkami zmiany przełożenia. Niektóre detale ozdobione są logo modeli. Aplikacje dekoracyjne wykonane są z czterech materiałów. Seryjnie z matowego szczotkowanego aluminium, na życzenie można zamówić Carbon, brązowe naturalne drewno jesionowe lub warstwowe drewno dębowe Beaufort. Podsufitka, tablica wskaźników, wykładzina dywanowa i siedzenia mogą mieć jeden z trzech kolorów: czarny, srebrny Mond lub beżowy Goa (tylko dla tapicerki). Standardową tapicerką jest połączenie skóry Perlnappa i Alcantary, alternatywnie można zdecydować się na skórę Milano lub Valcona.
Nowości Audi – kiedy w salonach?
Odświeżone modele Audi trafią do salonów wiosną 2012 r. Producent zapewnia, że wyposażenie seryjne pojazdów będzie bogate. Obejmuje ono w przypadku S6 między innymi reflektory ksenonowe plus ze światłami na każdą pogodę, tylne światła w technice LED, elektromechaniczny hamulec postojowy i komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem, MMI Radio plus ze złączem Bluetooth i Audi Sound system z dziesięcioma głośnikami. Klienci zamawiający opcję standardową S7, otrzymają reflektory ksenonowe plus z diodowymi światłami dziennymi, komputer pokładowy z kolorowym wyświetlaczem oraz wszechstronny system obsługi i audio MMI Radio plus. Do wyposażenia dodatkowego w przypadku S6 należeć będą m.in. diodowe reflektory, adaptive light, oświetlenie ambientowe, komfortowy kluczyk, wyświetlacz head-up, asystent parkowania „plus” z kamerami obserwującymi otoczenie samochodu, elektrycznie otwierana pokrywa bagażnika – na życzenie z czujnikami, a także komfortowe siedzenia z funkcją wentylacji i masażu. Model Avant, którego bagażnik ma pojemność 1680 litrów, można zamówić także z panoramicznym szklanym dachem. W S7 Sportback dostępne są wszystkie systemy wspierające kierowcę i Infotainment, w tym również telefon samochodowy online z Bluetooth, łączący S7 Sportback z Internetem. Sukces rynkowy? Konkurencją dla S6 jest BMW 550 i Mercedes E500, czyli limuzyny ze sportowym zacięciem, ale nie samochody wyczynowe. To mocni rywale, ale nowe Audi także nie należy do słabych graczy.