Test: SsangYong Actyon Sports – kompaktowy pickup?

Najnowsza wersja pickupa Actyon Sports nie wygląda już jak pojazd z innej planety.  Czy ,,europejski” design, mocny silnik i dość niska cena zakupu wystarczą żeby podbić serca wybrednych klientów ze starego kontynentu?

20% wysiłku 80% efektu

Ssangyong Actyon Sports - poprzednia generacja

Ssangyong Actyon Sports – poprzednia generacja

W stosunku do poprzedniej generacji, zmiany designu są tak naprawdę niewielkie, choć doskonale widoczne. Wystarczyło zmienić kształt przednich reflektorów, maski i zderzaka żeby otrzymać ,,nowy” pojazd. Nowy Actyon Sports nie jest może najpiękniejszym samochodem na świecie, ale przynajmniej wygląda w miarę normalnie (czego nie można powiedzieć o poprzedniej wersji).

Cel? Pickup do zabawy!

Samochody typu Pickup są zazwyczaj produkowane jako samochody użytkowe – czyli do pracy. Co prawda ustawa o podatku VAT sprawiła, że pickupy mają często znacznie szersze zastosowanie. Jednak w teorii – to pojazdy do ciężkiej pracy. Muszą mieć duże możliwości transportowe (ładowność, możliwość holowania ciężkich przyczep), powinny być również bardzo trwałe, odporne i dość tanie w eksploatacji. Tyle w teorii…

Ssangyong Actyon Sports

Jest jednak duża grupa klientów, kupujących pickupy nie do pracy, ale jako pojazd do weekendowych wypadów za miasto. Podwójna kabina pomieści do 5 osób, a przestrzeń bagażowa może pomieścić rowery, motocykl czy nawet quada. Oczywiście, wszystko co się nie zmieści na ,,pace” można przewieźć na przyczepce. Właśnie do takich, ,,rekreacyjnych” celów powstał nowy Ssangyong Actyon Sports.

Wnętrze – prawie osobówka!

Po zajęciu miejsca za kierownicą, szybko możemy zapomnieć, że jedziemy autem typu Pickup. Po pierwsze, siedzi się niżej niż w konkurencyjnych samochodach, po drugie stosunkowo ciekawy design i niezłe materiały bardziej się kojarzą z SUV-ami niż z samochodami użytkowymi. Ciekawym (i dobrze działającym) rozwiązaniem jest ,,centrum multimedialne” – czyli nawigacja, radio itd. Jesteśmy przyzwyczajeni do marnej jakości większości tego typu rozwiązań, jednak w tym przypadku byliśmy pozytywnie zaskoczeni. Nawigacja jest bardzo dokładna, obsługa multimediów jest intuicyjna i całość działa szybko i sprawnie!

Dla miłośników rodzinnych wyjazdów, producent wyposażył tylną kanapę w dwie pary mocowań fotelików dziecięcych (typu ISO-FIX) oraz blokadę otwarcia drzwi od środka.

Zrywny Pickup – czyli test drogowy

Wspólną cechą dostępnych na naszym rynku pickupów jest stosunkowo niska dynamika. Oczywiście, można kupić samochód z 200-konnym silnikiem, ale to nie specjalnie przekłada się na wrażenia z jazdy, kierowca nie ,,czuje” tej mocy. Wyjątkiem jest Actyon Sports. Choć jego 2-litrowy silnik ma ,,tylko” 155 KM, testowy egzemplarz przyspieszał od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy – to świetny wynik w tej klasie pojazdów. Uzyskanie takiego przyspieszenia jest możliwe dzięki bardzo elastycznemu silnikowi oraz 6-biegowej skrzyni do dość krótkich przełożeniach. Uzyskanie momentu obrotowego 360 Nm z dwulitrowego diesla, w szerokim zakresie obrotów (1500 ~ 2800 obr./m) nie jest zadaniem łatwym – szczególnie bez sekwencyjnego doładowania – żaden z porównywalnych silników nie może się pochwalić tak dobrymi parametrami!

Nietypowe zawieszenie

Typowe tylne zawieszenie pickupa to sztywny most połączony z resorami piórowymi – takie rozwiązanie zapewnia odpowiednią wytrzymałość, niezbędną przy dużych obciążeniach. Jednak, czy w rekreacyjnym pickupie potrzebujemy takich rozwiązań? Niekoniecznie. Tym bardziej, że zastosowane w Action Sports wielodrążkowe tylne zawieszenie, zapewnia większy komfort jazdy – zbliżony bardziej do SUV-a niż do klasycznego pickupa.

Pickup-owa przeszłość

Mimo dynamicznego silnika i ,,osobowego” zawieszenia Actyon Sports to wciąż pickup, z wieloma typowymi dla takich aut wadami. Napęd 4×4 jest, ale ,,sztywny” – brak centralnego mechanizmu różnicowego – czyli zazwyczaj napęd jest przekazywany tylko na tylną (nieobciążoną) oś. Duży moment obrotowy przekazywany na nieobciążoną oś oznacza jak zwykle problemy z trakcją. Wystarczy mokra nawierzchnia, aby na 2,3 biegu auto niespodziewanie straciło przyczepność. Na dodatek układ kierowniczy ma duże przełożenie (jak to w pickupach), więc ewentualna ,,kontra” to półtora obrotu kierownicą :-). Zabawy z przypadkowego driftingu ,,nie psuje” system ASR (ESP), ponieważ tych elementów nie znajdziemy na liście wyposażenia standardowego wersji Quartz. W tym samochodzie układ ESP powinien być montowany w absolutnie każdej wersji, nie tylko w najdroższej!

SsangYong Actyon Sports – wady i zalety

Testowy Actyon Sports to samochód będący kompromisem pomiędzy możliwościami ładunkowymi pickupa oraz komfortu i uniwersalnego charakteru SUV-a. Trudno jest zrobić taki samochód, szczególnie w cenie poniżej 100 tys. zł.

 Wady:

  • Brak centralnego mechanizmu różnicowego
  • Nieprecyzyjny układ kierowniczy o zbyt dużym przełożeniu
  • Brak systemu ESP w wyposażeniu seryjnym
  • Hałas przy większych prędkościach (szumy powietrza)
  • Mała ładowność – 750kg to niewiele jak na pickupa, nawet ,,osobowego”.

Zalety:

  • Niska cena zakupu
  • Bardzo dobre osiągi
  • Wysoka kultura pracy silnika
  • Wystarczające wyposażenie standardowe (brak tylko ESP)
  • Niskie spalanie (8,2 l/100 km)
  • Komfortowe zawieszenie
  • Duże możliwości jazdy w terenie (reduktor)
  • 5-letnia gwarancja (100 tys. km)

Podsumowanie

Pomysł ,,osobowego” pickupa jest ciekawy. Połączyć możliwości transportowe klasycznego pickupa z komfortem i uniwersalnym charakterem SUV-a. Ssangyong Actyon Sports ma kilka słabych punków, nadrabia jednak bardzo konkurencyjną ceną. Testowa wersja Quartz za 98 tys. zł to ,,kompletny” samochód: mocny i ekonomiczny silnik, 4×4, reduktor, klimatyzacja, radio. Jak jeszcze odliczymy VAT…

SsangYong Actyon Sports – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1998 cm3 / t. diesel. / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 155/4000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 360Nm/1500-2800
Prędkość maksymalna (km/h) 172
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / tylnie/4×4
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Średnie zużycie paliwa(prod./test.) 7,5/8,2
Ładowność 750kg
Masa własna 1982 kg
Poj. zbiornika paliwa 70 l
Cena 98 000 zł
Wyposażenie wersji QUARTZ
  • 2 poduszki powietrzne
  • ABS
  • klimatyzacja manualna
  • radioodtwarzacz CD/MP3
  • Wbudowany zestaw głośnomówiący
  • czujniki parkowania
  • Bluetooth
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne
  • kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • system ISOFIX
  • aluminiowe felgi 16”

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!