Test Skoda Yeti 2.0 TDI 4×4 (140 KM)
Przetestowaliśmy ciekawą Skodę Yeti wyposażoną w silnik 2.0 TDI oraz napęd na cztery koła. Yeti świetnie się sprawdza zarówno jako pojazd rodzinny, umożliwiając dodatkowo sprawną jazdę w terenie
Yeti – bliżej nieokreślony stwór
Wygląd zewnętrzny Yeti odbiega nieco od reszty modeli Skody. Z boku przypomina nieco Skodę Roomster, Yeti jest jednak zacznie bardziej masywny – wręcz toporny. Kwadratowy kształt nadwozia zapewnia stosunkowo dużo miejsca w środku samochodu, jednak auto nie wygląda tak elegancko jak np. Hyundai ix 35. Tak naprawdę z nietypowym wyglądem Yeti trzeba się trochę oswoić. Po drugie sama nazwa ,,Yeti” nie wskazuje, że będzie to auto przesadnie piękne, co innego np. Alfa Romeo Giulietta – tu spodziewamy się, że auto będzie piękne.
Jedyną wadą nadwozia są drzwi. Nie chodzi o ich wygląd ale wykonanie – są bardzo lekkie i żeby się zamknęły trzeba dość mocno ,,trzasnąć”. Dawno nie jeździłem maluchem i trochę się odzwyczaiłem od takiego traktowania samochodu co skutkowało niedomykaniem się drzwi.
Praktyczne i przestronne wnętrze
Skoda Yeti 2.0 TDI mimo kompaktowych wymiarów jest bardzo praktyczna
Projektanci Skody Yeti skoncentrowali się na maksymalnej użyteczności wnętrza. Trochę ucierpiał na tym design – jest praktycznie identyczny jak w innych Skodach. Biorąc pod uwagę nietypowy wygląd zewnętrzny Yeti, wnętrze również mogło by być bardziej nietypowe, lepiej by pasowało do reszty samochodu.
Duża wysokość samochodu pozytywnie wpłynęła na przestronność. Zarówno z przodu jak i z tyłu samochodu nie brakuję miejsca dla pasażerów, pod warunkiem, że z tyłu jadą dwie osoby. Na trzy dorosłe osoby ( ew. trzy foteliki dla dzieci ) jest po prostu za wąsko. Idealnie dobrana przestrzeń dla rodziny typu 2+2 :-). Wysokie drzwi ułatwiają wsiadanie do samochodu oraz np. instalacje fotelika dla dziecka.
Dużą zaletą wnętrza jest możliwość jego łatwej adaptacji do naszych potrzeb. Trzy niezależne fotele tylne można złożyć lub całkiem wyjąć. Może się to przydać przy przewożeniu większych przedmiotów – auto staję się wtedy bardzo pakowne. Wyjmowanie foteli jest bardzo proste, same fotele nie są również przesadnie ciężkie.
Isofix – plus dla Yeti
Mocowania do fotelików typu Isofix są praktycznie w każdym nowoczesnym samochodzie. Natomiast uchwyty do mocowania pasów z fotelika znajdują się tylko w niektórych – np. w Yeti. Żeby poprawnie zapiąć fotelik w Skodzie Octavii trzeba zapiąć pas do jednego z mocować w bagażniku!
Ergonomia pracy kierowcy jest bardzo dobra, wygodne fotele zapewniają komfort nawet przy dłużej jeździe. Testowany egzemplarz był bardzo bogato wyposażony min: skórzana tapicerka, dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele, panoramiczne okno dachowe, radio z wbudowaną zmieniarką.
Podróżowanie tak wyposażonym Yeti to czysta przyjemność, panoramiczne okno dachowe ( po odsłonięciu żaluzji ) świetnie doświetla wnętrze i ,,optycznie” zwiększa przestrzeń w samochodzie. Dopłata za wyposażenie auta w elektrycznie sterowane okno dachowe wynosząca 4300 PLN wydaję się bardzo rozsądną kwotą.
Skoda Yeti 2.0 TDI + napęd 4×4 – test drogowy
Silnik
Testowany model Skody był wyposażony w nowoczesny silnik wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 140 KM. Jednostka ta jest wyposażona we wtrysk typu Common-Rail dzięki czemu oferuje dużo większą kulturę pracy niż starsze jednostki TDI. Silnik ten wydaję się optymalnym wyborem dla Yeti – przyspieszenie 0-100 km/h – 9,9 s! Zapewnia wystarczającą dynamikę do jazdy po autostradzie z większymi prędkościami, jest przy tym bardzo ekonomiczna.
Średnie spalanie deklarowane przez producenta jest trudne ( ale możliwe ) do osiągnięcia w praktyce. Realne spalanie i tak można uznać za bardzo dobre:
- trasa – dynamiczna jazda, prędkości do 140 km/h – 6,5 l/ 100 km
- miasto – 8,5 l /100 km
- średnie testowe zużycie 7,1 l / 100 km.
Przy stałej jeździe z prędkościami do 100 km/h można zejść nawet do 5l / 100 km, ale Yeti świetnie się czuje przy większych prędkościach – czemu tego nie wykorzystać. Przy prędkości 140 km/h silnik ma zaledwie 2,5 tys. obr/m, w aucie jest cicho i komfortowo. Kontrolę nad pojazdem zapewnia dość sztywne zawieszenie, zapewniające niezbędne bezpieczeństwo nawet na ciasnych zakrętach.
Jedyną wadą tej jednostki jest słabość przy ruszaniu, silnik na niskich obrotach nie radzi sobie z ważącym prawie 1600 kg pojazdem. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm jest osiągany dopiero przy 1750 obr/m i właściwie poniżej tej prędkości obrotowej auto bardzo powolne. W odróżnieniu od starej 140 konnej jednostki 2.0 TDI, nowa wersja w całym zakresie obrotów pracuje z dużo mniejszymi wibracjami. Dzięki temu można komfortowo i oszczędnie jechać np. na piątym biegu już od 1500 obr./m.
Skrzynia biegów
Sześciostopniowa manualna skrzynia biegów jest optymalnie zestopniowana. Co prawda do jazdy terenowej przydała by się ,,krótsza” jedynka, z drugiej strony do jazdy szosowej przełożenia mogły by być dłuższe. Skrzynia biegów w Yeti jest po prostu kompromisem. Praca samego lewarka zamiany biegów jest precyzyjna, jednak w testowym egzemplarzu przy dynamicznym przyspieszaniu na 1 biegu dwója czasem wchodzi ,,opornie”.
Niestety, Skoda nie przewidziała żadnej wersji z automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła – dla mnie ( jestem fanem automatów ) to największa wada pojazdu. Cóż, może wtedy Yeti był by zbyt groźnym konkurentem dla Volkswagena Tiguana
4×4 – Haldex czwartej generacji
Podczas ,,normalnej” jazdy, prawie cała moc jest przekazywana na koła przednie. W momencie utraty przyczepności kół przednich sprzęgło miedzyosiowe przekazuje moc na wszystkie koła. Rozwiązanie to idealnie sprawdza się w testowym Yeti. Z jednej strony auto jest wyjątkowo wszędobylskie, z drugiej strony bardzo ekonomiczne ( nie ma strat energii związanych z niepotrzebnym napędzaniem kół tylnych ).
18 centymetrowy prześwit, duże kąty natarcia i zejścia, kompaktowe rozmiar – te cechy zapewniają skuteczną jazdę w terenie. Jazdę dodatkowo wspomaga tryb Offroad – ułatwia jazdę pod górę, zjazd ze wzniesień, znieczula pracę ABS-u i w razie wykrzyżowania osi blokuje pracę mechanizmów różnicowych, co może pomóc w wydobyciu się z poważniejszych opresji.
Sztuczna Inteligencja
Testowany egzemplarz Yeti był wyposażony w Asystenta Parkowania. Na początku podchodziłem z dużą rezerwą do tego typu rozwiązań – myślących za kierowcę. W praktyce, po oswojeniu się z działaniem systemu – rozwiązanie to okazuję się bardzo praktyczne. Szczególnie dla kierowców, niezbyt lubiących parkowanie ,,na kopertę”. Dopłata za tą opcję ( razem z czujnikami parkowania z przodu ) wynosi 3400 PLN – wiele osób się skusi.
Nie mniej raz zdarzyło się, że elektronika nie zadziałała poprawnie – parkowałem pomiędzy dużym samochodem dostawczym i małym osobowym – Yeti się nie wyrobiło i stanęło pod kątem 45 stopni przy krawężniku.
Ta technologia nie jest jeszcze tak dopracowana aby samochód parkował sam ( w każdych warunkach ). Dla wielu kierowców jest może być bardzo dużym ułatwieniem. Ostatnia zaleta systemu – dla mnie największa. Widzieć minię znajomego widzącego, że puszczam kierownice i samochód sam parkuję – bezcenne 🙂
Podsumowanie
Skoda Yeti 2.0 TDI 4×4 to bardzo udany, wszechstronny pojazd. Posiada przestronne i komfortowe wnętrze, oraz stosunkowo bogate wyposażenie. To rodzinny pojazd (może nie dla dużej rodziny), ale słowo ,,rodzinny” nie jest tylko sloganem reklamowym. Składane i wyjmowane fotele rekompensują stosunkowo mały ( ale wystarczający ) bagażnik. Opcjonalny ,,Asystent Parkowania” ułatwia parkowanie mniej doświadczonym kierowcą. Możliwości terenowe znaczne przekraczają potrzeby ,,zwykłych” użytkowników, napęd 4×4 zapewnia komfort i bezpieczeństwo użytkowania pojazdu w każdych warunkach.
Dlaczego warto kupić Skodę Yeti 2.0 TDI? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Skoda Yeti 2.0 TDI – dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1968 cm3 / t.diesel / R4 / 16 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 103 / 140 / 4200 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 320 / 1750-2500 |
Prędkość maksymalna* | 190 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | man.6 / 4 x 4 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Średnie zużycie paliwa ( katalogowe ) | 6,1 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 565 |
Masa własna / ładowność; | 1545 kg / 620 kg |
Cena katalogowa (wersja EXPERIENCE) ( cena testowego modelu : 129 300 PLN) |
101 300 PLN |
Wybrane wyposażenie testowego medelu:
|
175/1550-4100 |