Test: Citigo 1.0 – czy Skoda może nas czymś zaskoczyć?

Czy nowy model Skody może być ciekawy? Czy małe auto miejskie może być komfortowe? Czy samochód za 30 tys. zł może być modny? Czy 60 KM może zapewnić dobrą dynamikę?

Skoda Citigo, Volkswagen up!, Seat Mii – czyli nowy projekt grupy VW

Do niedawna w ofercie grupy VW brakowało auta konkurencyjnego do Citroena C1, czy Kii Picanto – taniego, wszechstronnego auto miejskiego (i nie tylko). Volkswagen Lupo nie był zbyt udanym projektem, więc inżynierowie grupy VW zaczęli projekt od nowa. Ponieważ nie bazowali na istniejącym modelu, mieli nieskrępowane możliwości stylistyczne i technologiczne. Było jedno główne ograniczenie – samochód miał być TANI!

Same sprzeczności – czyli dlaczego tak trudno zrobić tanie i dobre auto miejskie

Założenia nowego samochodu wydawały się nie do zrealizowania, po prostu wzajemnie się wykluczały! Czy da się zrobić samochód o następujących cechach:

  • mały i poręczny, ale obszerny w środku
  • łączący oryginalny design z praktycznością
  • tani w zakupie, ale solidnie wykonany
  • zaawansowany technologicznie, ale prosty i tani w serwisowaniu
Może nie jest to łatwe zadane ale konkurencja ma już pewne osiągnięcia, czy Skoda Citigo pokona konkurentów takich jak Kia Picanto lub Citroen C1?

Skoda Citigo – małe, duże auto

Skoda Citigo

Jak w stosunkowo małym nadwoziu wygenerować sporą przestrzeń dla pasażerów? Cóż, najlepszą odpowiedź daje Deawoo Tico – auto musi być ,,kwadratowe”. Opływowe kształty są atrakcyjne, jednak negatywnie wpływają na przestronność wnętrza. Deawoo Tico było mistrzem pakowności, ale wyglądało koszmarnie – cóż nadwozie nie powinno być też zbyt kanciaste. Projektanci zaokrąglili nieco ostre krawędzie, zoptymalizowali kształt karoserii w tunelu areodynamicznym, dodali kilka ładnych detali i … voilà – Skoda Citigo gotowa!

Wnętrze Skody Citigo – czyli pozytywny klimat

Wnętrze Citigo na tle większych modeli Skody wyróżnia się dość świeżą stylistyką. Na szczęście nie jest to mniejsza kopia Fabii, to zupełnie nowy model. Mało tego, można się spodziewać, że nowe modele Skody będą nawiązywać do właśnie do takiej stylistyki. Nowa Skoda Rapid jest dobrym przykładem. Ten model długo będzie wyglądał świeżo i nowocześnie – czego nie można powiedzieć o innych modelach Skody.

Kierownica – czyli dlaczego Volkswagen up! musi być lepszy

Testowaliśmy najdroższą wersję wyposażeniową, czyli Elegance. Takie auto nie jest tanie (wersja bazowa kosztuje 37 590 zł) i dlatego rażą pewne oszczędności. Kierownica przeniesiona od przestarzałej stylistycznie Fabii po prostu nie pasuje do reszty kokpitu.

Skoda Citigo - kokpit

 

Dopłacić tu, dopłacić tam – polityka Volkswagena

Oczywiście, możemy dopłacić do Volkswagena up! i cieszyć się bardzo efektownym wnętrzem – tak samo praktycznym, ale ładniejszym. Dopłacić możemy do teoretycznie mocniejszego (dodatkowe 15 KM) silnika, który zapewnia w praktyce identyczne osiągi. Chwila nieuwagi w salonie i kupujemy tanie auto miejskie za … 50 tys. zł!

Wnętrze Volkswagena up!

Skoda Citigo 1.0 MPI – test drogowy

Silnik testowej Skody Citigo pozytywnie zaskakuje: osiągami i niskim spalaniem

Jednostka napędowa Citigo to stosunkowo prosta konstrukcja. Obyło się bez turbin, kompresorów, wtrysku bezpośredniego – trzy cylindry, 12 zaworów i 60 KM. Nie zapowiada się rewelacyjne, katalogowe przyspieszenie do 100 km/h – 14,4 sekundy, prędkość maksymalna 160 km/h. W praktyce jest jednak zupełnie nieźle. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 95 Nm przy 3000-4300 obr./min. umożliwia dość dynamiczne przyspieszenie. Ponieważ Skoda Citigo w założeniach miała być autem o niskim spalaniu (oraz niskiej emisji CO2) producent zastosował pięciostopniową skrzynię biegów o dość długich przełożeniach.

Skoda Citigo spalanieWiększość konkurencyjnych aut ,,nie lubi” szybkiej jazdy na autostradzie – są głośne, dużo spalają, nie są stabilne. Było to sporym zaskoczeniem, ale Skodą Citigo można komfortowo podróżować z prędkością 140 km/h! Silnik nie przekracza wówczas 4000 obr./m, w kabinie jest w miarę cicho, spalanie lekko przekracza 5 l /100 km! Prędkość maksymalną (160 km/h) Citigo osiąga bez większego wysiłku i rozpędza się do … 180 km/h! (wg. wskazań licznika)

Skoda Citigo – wcale nie taka mała

Dlaczego Citigo zachowuje stabilność podobną do większych aut?

Liczby nie kłamią – spójrzmy więc na nie. Porównajmy małą Citigo z klasykiem – Skodą Octavią (każdy jeździł kiedyś Octavią:-)).

  • Skoda Octavia (dł./szer./wys./rozstaw osi – w cm) : 456 / 176 / 145 /257
  • Skoda Citigo  (dł./szer./wys./rozstaw osi – w cm) : 356 / 164 / 148 / 240
Czyli krótsza o cały metr Citigo ma rozstaw osi mniejszy tylko o 17 cm! Dzięki temu to małe (raczej krótkie i dość szerokie) auto ma sporo miejsca w środku i pewnie się prowadzi. Zawieszenie jest raczej komfortowe – producent mógł sobie na to pozwolić. Jak to? Proste – jeśli wyprodukujemy nie do końca przemyślane auto, słabo się prowadzi, wywraca się itd – co wtedy można zrobić? Utwardzić zawieszenie, zamontować ESP (które na marginesie Citigo ma w standardzie), zamontować niskoprofilowe opony i samochód będzie jeździć. Przetrwa nawet test łosia, tylko nie wiadomo, czy w nim przetrwają użytkownicy tego samochodu…

Skoda Citigo 1.0 MPI – wady i zalety

Najmniejsza Skoda to bardzo przemyślany samochód. Nie ma tu miejsca na przypadkowe rozwiązania, całość jest efektem kompromisu pomiędzy ceną a walorami użytkowymi. Nie ma jednak aut idealnych…

Wady Skody Citigo:

  • ubogie wyposażenie standardowe: ceny Citigo zaczynają się od 28 990 zł (Easy), jeśli jednak chcemy klimatyzację i radio trzeba wybrać wersję Ambition (od 33 590zł)
  • przeciętna kultura pracy silnika na biegu jałowym – szczególnie przy włączonej klimatyzacji
  • kierownica – wygodna, ale na tle całości wyglądająca jakby była wyjęta z innego samochodu – chwila…przecież ona jest z innego samochodu!

Zalety przeważają:

  • atrakcyjny design: Skoda Citigo jest ciekawie zaprojektowane, choć Volkswagen up! jest jeszcze ładniejszy
  • bardzo ekonomiczny silnik: średnie spalanie podczas testu wyniosło  5,2l /100km! Spalanie w trasie można utrzymać na poziomie 4l/100km – pod warunkiem nie przekraczania 100 km/h. Silnik bardzo szybko się nagrzewa dzięki czemu Skoda Citigo dobrze się sprawuje na krótkich dystansach.
  • sprawny układ napędowy: skrzynia biegów ma optymalne przełożenia, silnik wystarczającą moc i moment obrotowy
  • wysoki komfort jazdy: wygodne wnętrze, optymalne zawieszenie, dobra widoczność
  • uniwersalny charakter pojazdu: Citigo świetnie jeździ w mieście (mała średnica zawracania) – to oczywiste. Jednak nie każdym autem miejskim można komfortowo jeździć na dłuższych dystansach – tym można
  • rozsądna cena: za 35 tys. zł możemy kupić dość uniwersalne, bardzo ekonomiczne auto z klimatyzacją i radiem. Oczywiście wersje za 45-50 tys. to czyste szaleństwo…
  • ciekawa opcja z możliwością zakupu dedykowanej instalacji LPG (koszt 2500 zł) – spadną wtedy (i tak bardzo niskie) koszty utrzymania Citigo.

Podsumowanie testu

Choć Skoda Citigo nie ma turbosprężarki, skrzyni DSG, napędu 4×4 i składanego dachu – jest innowacyjnym samochodem. Niebanalny design, sprytne rozwiązania techniczne i…stosunkowa niska cena zakupu. Czy to na pewno Skoda?

Skoda Citigo 1.0 MPI – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 999 cm3 / benzya /R3
Moc maksymalna (KM/obr./min) 60/5000-6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 95/3000-4300
Prędkość maksymalna (km/h) 160
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 
Przyspieszenie 0-100 km/h 14,4
Średnie zużycie paliwa(katalogowe/testowe) 4,5/5,2 l/100km
Pojemność bagażnika 234 l
Masa własna 929 kg
Poj. zbiornika paliwa 35 l
Cena modelu testowego 45 590 zł
Wybrane wyposażenie modelu testowego – wersja Elegance
  • 4 poduszki powietrznych, ABS, EBD, ESP, ASR
  • komputer pokładowy, klimatyzacja manualna
  • elektrycznie sterowane szyby
  • podgrzewane fotele przednie – 800 zł
  • tempomat 500 zł
  • czujniki parkowania
  • Fotel kierowcy i pasażera regulowany na wysokość – 250 zł
  • Funkcja awaryjnego hamowania (City Safe Drive) z czujnikiem zbliżeniowym CV (Closing Velocity) – 500 zl
  • Elektrycznie sterowane panoramiczne okno dachowe 2900 zł
  • Uchwyt na multimedia w przedniej konsoli – 100 zł
  • System Move&Fun1400 zł
  • SunSet – tylne szyby o wyższym stopniu przyciemnienia250 zł
  • Obręcze kół ze stopów lekkich AURIGA 5,5J x 15″/185/55 R15 600 zł
  • Koło dojazdowe stalowe200 zł
  • Dodatkowe 4 głośniki z tyłu – 500 zł

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!