Test: Seat EXEO 1.8T – prestiż w dobrej cenie
Czy szybki samochód o eleganckim wyglądzie musi być drogi? Seat EXEO udowadnia, że nie! Przetestowaliśmy Exeo 1.8 T Sport, mimo ,,starego” silnika samochód zrobił na nas dobre wrażenie.
Testowany egzemplarz Seata Exeo charakteryzuje się ponadczasową elegancją. Czarny lakier i 18 calowe felgi aluminiowe podkreślały jednocześnie sportowy charakter prezentowanego samochodu. Trudno nie zauważyć podobieństwa do Audi A4 poprzedniej generacji. Zmieniono kształt reflektorów przednich, zderzaka przedniego i tylnych świateł. Nie jest to nowy projekt ale udana modyfikacja istniejącego ( dobrego ) samochodu.
Wielu kierowcom spodoba się takie podejście do tematu. Tego typu samochody ( np. większość modeli Audi ) wolno starzeją się ,,optycznie”. Ich design nie jest krzykliwy, podyktowany chwilową modą – jest sprawdzony. Takie limuzyny zawsze będą eleganckie.
Optymalne wnętrze
Stonowane i eleganckie wnętrze jest również efektem zapożyczeń od Audi. Tak jak Skoda Octavia wykorzystuje design VW Gofa, tak w tym przypadku Seat Exeo korzysta ze sprawdzonych wzorców Audi.
Projekt kokpitu jest połączeniem Audi A4 i TT. Zegary, panel do sterowania klimatyzacją, radio – te elementy wyglądają niemal identycznie jak w Audi A4 poprzedniej generacji. Z kolei okrągłe otwory nawiewu są udaną kopią elementów z Audi TT.
Seat Exeo – wysoka jakość wykończenia
Wnętrze Seata Exeo to dobrze dobrana mieszanka sprawdzonych elementów z Audi. Można zarzucać brak innowacyjności – ale po co wyważać otwarte drzwi? Auto wygląda ładnie, jest bardzo praktyczne a zastosowanie sprawdzonych komponentów pozwoliło na zmniejszenie ceny samochodu. Wszystkie elementy wnętrza są wykonane ze sprawdzony materiałów o dość wysokiej jakości.
Elementy wyposażenia takie jak np. klimatyzacja, radio, światła – działają bardzo dobrze, zgodnie z oczekiwaniami kierowcy. Wygodny podłokietnik ( ze sporą regulacją ) zapewnia podparcie prawej ręki w momencie zmiany biegu lub podczas oczekiwania na zmianę.
Wygodne Fotele
Miejsce pracy kierowcy jest bardzo funkcjonalne i zapewnia odpowiednią przestrzeń do podróżowania w komforcie. Testowy egzemplarz był wyposażony w elektrycznie regulowane sportowe fotele – dla mnie rewelacja. Z jednej strony zapewniają komfort z drugiej dobrze trzymają ciało kierowcy na zakrętach.
Jest jedno ale – cechą takich foteli jest fakt, że nie ,,pasują” do każdego kierowcy. Kolega ze redakcji mający 175 cm wzrostu i ważący 90 kg po prostu się nie mieścił w siedzisko 🙂 – sprawdź zanim kupisz! Z tyłu mogą komfortowo podróżować dwie dorosłe osoby lub dwójka dzieci na fotelikach z systemem Isofix.
Elektryczna regulacja foteli ( z pamięcią 4 ustawień ) to rzadkość w samochodach z tego przedziału cenowego. Jest wygodna w użyciu i zapewnia dostateczny zakres ustawień fotela.
Może kombi?
Bagażnik o pojemności 460 litrów jest dość pojemny. Asymetrycznie dzielona kanapa umożliwia przewożenie większych przedmiotów. Dostęp do bagażnika jest jednak ograniczony przez mały otwór załadunkowy, jeśli potrzebujemy większego bagażnika warto wybrać wersję kombi.
Bogate wyposażenie
Testowany przez nas egzemplarz byś bardzo bogato wyposażony. Jednak już sama wersja Sport oferuje bogate wyposażenie w rozsądnej cenie. Exeo 1.8 T Sport kosztuje tylko 86 990 PLN i jest wyposażony min. w następujące elementy:
- Sportowe fotele oraz mocniej wyprofilowana tylna kanapa wykończone tapicerka „SIVOLIERE”
- Poduszka powietrzna kierowcy, pasażera, boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne
- Systemy kontroli trakcji ABS + ESP (wyłączalny przyciskiem) + EBA
- Regulacja wysokości foteli oraz podparcia lędźwi
- tempomat, wielofunkcyjna kierownicza, regulowana wysokość fotela pasażera
- Radio CD, Mp3 ze sterowaniem w kierownicy i systemem 8 głośników
- Dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja „Climatronic”
- 17” felgi ze stopów lekkich „Modena” oraz opony w rozmiarze 225/45 R17
- Obszycie skórą: kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów
- Elektrycznie sterowane szyby, lusterka
W standardowym wyposażeniu brakuje tylko elektrycznego wspomagania kierownicy servotronic ( standard w 2.0 TSI lub 2.0 TDI CR 170 ). Podstawowe wspomaganie wymusza na kierowcy użycia sporej siły przy manewrach na parkingu.
Test | silnik 1.8T – BARDZO sprawdzona konstrukcja
Jak jeździ Exeo z silnikiem 1.8 Tubro? Dobrze! Auto jest dynamiczne ( 0-100 km/h – 9,3 s ), obiecywane przez producenta średnie spalanie wynoszące 7,9 l / 100 km jest możliwe do osiągnięcia ( przy spokojnej jeździe ). W trasie przy prędkościach do 100 km/h można zejść nawet poniżej 6l / 100 km. Silnik jest dość elastyczny, dynamiczne wyprzedzanie nie wymaga redukcji biegu.
Świetnie działająca skrzynia biegów może być wzorem dla innych aut. Lewarek zmiany biegów pracuje pewnie i precyzyjnie. Można mieć tylko zastrzeżenia do zestopniowania 5 i 6 biegu. Na 6 biegu przy prędkości 80 km/h silnik ma ok. 2000 obr/m – to sporo. Na autostradę przydała by się ,,dłuższa” szóstka, podczas szybkiej jazdy samochód był by cichszy i bardziej ekonomiczny.
Seat Exeo 1.8 T – warto kupić? – NIE!
Silnik 1.8 Turbo 20V o mocy 150 KM jest montowany w samochodach Audi ( i VW ) od kilkunastu lat! Jest to udana konstrukcja ( sam fakt,że silnik 1.8 T jest tak długo produkowany o czymś świadczy), ma już jednak swoje lata. Konkurencja ze strony silników 2.0 TSI jest miażdżąca. Nie dość, że oferują lepsze osiągi i kulturę pracy – spalają również mniej paliwa!
Zamiast silnika 1.8 T wybrał bym inne dostępne jednostki:
- 2.0 TSI (200KM) – super osiągi, niska cena ( Test Seata Exeo 2.0 TSI ) Dopłata do tej jednostki w stosunku do 1.8 T wynosi 4 tys. PLN, a uwzględniając fakt, że 2.0 TSI ma w standardzie servotronic dopłata wynosi jedynie 3 tys. PLN. W zamian za tą kwotę otrzymujemy : super osiągi ( 0-100 km/h – 7,3 s), wyższą kulturę pracy oraz mniejsze spalanie 7,7 l / 100 km. To bardzo dobra oferta cenowa – np. Skoda Octavia RS z tym silnikiem ( test Octavii RS ) kosztuje prawie 15 tys. PLN więcej!
- 2.0 TDI – ekonomiczność, stosunkowo wysoka kultura pracy. Dopłata do wersji 2.0 TDI o mocy 143 KM spalającej zaledwie 5,5 l/100km wynosi jedynie 4 tys. PLN do wersji 170 KM- 9 tys. PLN dopłaty.
Dopłata do wersji TDI jest relatywnie niska, kierowcy dużo jeżdżący nie będą mieli wątpliwości którą wersję wybrać, czy benzynę czy TDI.
Brak skrzyń automatycznych i napędu na 4 koła
Niestety, pomino nowoczesnych silników TDI czy TSI, Seat Exeo nie występuję z automatycznymi skrzyniami biegów. Skrzynie DSG pasowały by idealnie ale wówczas Exeo był by prawdopodobnie za dużym konkurentem znacznie droższego dla Audi A4. Podobnie jest z napędem na 4 koła – brak w ofercie.
Stabilne prowadzenie – test drogowy zawieszenia
Charakterystykę zawieszenia Seat Exeo również ,,przejął” od Audi. Zawieszenie jest dość sztywnie, zapewnia jednak wystarczający komfort. Nawet na 18 calowych felgach można się poruszać w miarę komfortowo, a przy tym bardzo stabilnie. Jednak większości kierowcom bardziej się spodoba jazda na 16 lub 17 calowych obręczach.
,,Słabe” wspomaganie utrudniające parkowanie idealne sprawdza się na autostradzie, zapewniając lepszą kontrolę nad pojazdem przy jeździe z dużymi prędkościami.
Podsumowanie
Seat Exeo to bardzo ciekawa propozycja dla kierowców lubiących klasyczne samochody. Ponadczasowy design, sprawdzone silniki, bogate wyposażenie oraz stosunkowo niska cena z pewnością przekona wielu kierowców. Godne polecenia są szczególnie silniki 2.0 TSI oraz 2.0 TDI – które oferowane są w stosunkowo niskich cenach.
Nie jest to samochód konkurencyjny dla Audi A4, ale np. Skoda Octavia w wielu punktach ustępuje Seatowi EXEO a w przypadku silnika 2.0 TSI kosztuje znacznie więcej!
Dlaczego warto kupić EXEO 1.8 T? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Seat EXEO 1.8 Turbo – dane techniczne |
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1781 cm3 / t.benz,/ R4 / 20 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 110/ 150 / 5600 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 220 / 1800 |
Prędkość maksymalna | 217 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | man.6 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Średnie zużycie paliwa ( katalogowe ) | 7,9 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 480 |
Masa własna / ładowność; | 1400 kg / 460 kg |
Cena katalogowa testowego modelu ( cena – wersja SPORT : 86 990 PLN) |
107 300 PLN |
Wybrane wyposażenie testowego modelu:
Wersja Sport
Dodatkowo:
|
175/1550-4100 |