Renault Berlinette Alpine A110 – rocznica
Pięćdziesiąt lat temu Renault, zleciło firmie Alpine modyfikację silnika modelu 8. Tuner nie zakończył działania na samej jednostce. W 1962 r. na salonie w Paryżu zaprezentowano nowy model – Berlinette Alpine A110.
Rédélé, Mignotet i Giordini
Ojcem Berlinette Alpine A110 jest Jean Rédélé. Przy realizacji projektu pomagała mu duża grupa osób. W modyfikację silników Renault angażowali się głównie Marc Mignotet i Amédée Gordini. Ich celem było maksymalne zwiększenie mocy i osiągów, uzyskiwanych z niewielkich pojemności skokowych. Gordini stosując podwójny gaźnik, osiągnął 95 KM z poj. 1.1 l, co jak na tamte lata było dużym sukcesem. Zaprojektowano także kilka większych, równie sportowych jednostek. Wszystko po to, by Berlinette Alpine A110 mogło święcić tryumfy w wyścigach.
Właściwości jezdne Berlinette Alpine A110
Kierowcy, którzy siadali za kierownicą Berlinette Alpine A110, chwalili doskonałe zachowanie samochodu podczas pokonywania łuków i zakrętów. Silnik umieszczony w tylnym zwisie generował poślizgi, łatwe do kontrolowania. Co ciekawe, problematyczne okazywało się prowadzenie samochodu na prostej drodze. Tylko najlepsi kierowcy potrafili utrzymać sportowe auto w ryzach.
Wyprodukowano prawie 7 500 egzemplarzy Berlinette Alpine A110. Wszystkie charakteryzowały się ubogim wyposażeniem. Można było dokupić do nich sportowe fotele, czy obręcze kół z metali lekkich. W niektórych wersjach obecne były też wskaźnik ciśnienia oleju, czy amperomierz. Samochód produkowano do roku 1977, nie tylko we Francji, ale także w Am. Południowej, Hiszpanii, czy Bułgarii.
Wyścigowa historia Berlinette
Niezwykle zwrotne i mocne auto od początków swojego istnienia święciło tryumfy na wyścigach. Wszystko rozpoczęło się od zwycięstwa we francuskim Rajdzie Lwów. W 1968 r. Berlinette Alpine zdobyło po raz pierwszy tytuł rajdowego Mistrza Francji, co powtarzało przez kolejnych kilka lat. Za kierownicą siedział wówczas Jean-Claude Andruet. Trzy lata później Berlinette i Ove Andersson wygrywają prestiżowy Rajd Monte Carlo. W 1973 r. grupa Alpine Renault zdobywa końcu tytuł Mistrza Świata.
Berlinette Alpine A110 odeszło na zasłużoną sportową emeryturę w 1976 r. Do tego czasu powstało aż 12 odmian tego samochodu, bazujących na znanych modelach Renault, m.in. Renault 8, czy 16. Teraz francuska marka wspomina swój legendarny samochód. Zaprezentowano go na początku lutego na salonie Rétromobile. Do końca roku weźmie także udział w kilku innych festiwalach.