Lakiernik samochodowy – największe zalety i wady profesji
Według ekspertów z branży motoryzacyjnej, średnie wynagrodzenie w tym fachu wynosi ok. 7 tys. zł brutto. A naprawdę dobrzy lakiernicy samochodowi zarabiają ponad 10 tys. zł miesięcznie. Przekonaj się, czy to zajęcie dla Ciebie!
- Lakiernik samochodowy przeprowadza remonty karoserii poprzez czyszczenie i umieszczanie warstw ochronnych, wyrównujących i dekoracyjnych.
- Podstawowe narzędzia i środki pracy w tym zawodzie to m.in. szczotki druciane, szlifierki, papier ścierny, pistolety natryskowe oraz rozmaite substancje chemiczne.
- Malowanie aut wymaga odpowiedniej organizacji pracy, wyposażenia oraz starannego wykonywania kolejnych czynności.
713203 to kod zawodu lakiernika samochodowego według Kwalifikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy, przygotowywanej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Tacy specjaliści nie będą narzekać na brak zleceń – choć branża motoryzacyjna przechodzi elektryczną rewolucję, to zapotrzebowanie na naprawy blacharsko-lakiernicze pozostanie na bardzo wysokim poziomie. W Polsce kierowcy zgłaszają ponad 1,5 mln kolizji i innych szkód komunikacyjnych rocznie. Utalentowany lakiernik samochodowy może zajmować się także ozdabianiem pojazdów.
Gdzie i jak nauczyć się lakierowania samochodów? Podmioty odpowiedzialne za kształcenie i szkolenia
Profesji lakiernika można nauczyć się w szkole branżowej lub na kwalifikacyjnym kursie zawodowym, np. MG.27. Organizują je m.in. szkoły publiczne i niepubliczne, placówki kształcenia ustawicznego i praktycznego czy ośrodki doskonalenia zawodowego. Kursy pozwalające na poszerzenie kompetencji prowadzą np. pracodawcy, organizacje branżowe, producenci lakierów i narzędzi, a także placówki edukacyjno-oświatowe. Dodatkowe szkolenia dla lakierników samochodowych obejmują między innymi:
- przygotowywanie powierzchni karoserii;
- blacharskie naprawy powypadkowe;
- dobór barw i składu stosowanej emalii;
- obsługę specjalistycznych urządzeń mechanicznych.
Niektóre przedsiębiorstwa, które oferują szeroki zakres usług związanych z lakiernictwem i blacharstwem, aktywnie włączają się w edukację przyszłych fachowców. Programy praktyk prowadzą m.in. autoryzowane serwisy, warsztaty, fabryki produkujące auta i części samochodowe czy zakłady komunikacji publicznej. Kandydaci muszą wykazywać się podstawowymi umiejętnościami, profesjonalnym podejściem i chęcią do dalszej nauki.
Nakładanie powłok ochronnych i renowacje powierzchni nadwozi samochodowych wiążą się z zagrożeniami
W charakterystyce zagrożeń zawodowych lakiernika dominują czynniki fizyczne i chemiczne. Wykonywanie tej pracy to ryzyko np. przeciążenia rąk i pleców, skaleczeń, ekspozycji na hałas i promieniowanie podczerwone, wybuchu pożaru, kontaktu z pyłami oraz produktami toksycznymi, drażniącymi i rakotwórczymi. Dlatego przestrzeganie zasad BHP ma w tej profesji szczególne znaczenie.
Lista potencjalnych zagrożeń wydaje się długa, jednak dokładność i przestrzeganie procedur, prawidłowe stosowanie środków ochrony indywidualnej znacznie zwiększają poziom bezpieczeństwa. Praca w lakierni nie należy do najlżejszych, ale daje sporą stabilizację i satysfakcję z realizacji kolejnych zleceń.