Jakie są objawy zapchanego DPF i czym grozi jazda z niesprawnym DPF?

Filtry DPF czyli filtry cząstek stałych są obecnie stałym elementem wszystkich pojazdów, które są wyposażone w wysokoprężne jednostki napędowe. Filtry te nie mają dobrej sławy. Ich wymiana jest kosztowna, regeneracja redukuje koszt wymiany, ale stanowi tylko odroczenie kwestii wymiany. Z tego powodu jeszcze do niedawna filtry były przeważnie wycinane. Było to co prawda niezgodne z prawem, ale wykrywalność tego typu ingerencji była niemal zerowa.

Jakie są objawy zapchanego DPF i czym grozi jazda z niesprawnym DPF?

Obecnie podejście to tematu uległo zmianie i za wycięcie filtra cząstek stałych, grożą dotkliwe kary jednakowo dla wycinającego, jak i dla właściciela pojazdu. Wielu kierowców nie wie, jakie są objawy zapchanego filtra. Zapchanie filtra jest najczęstszą jego awarią.

Objawy zapchanego filtra DPF

Samochody z najnowszych roczników pomagają kierowcom w tej kwestii. Mają one wbudowany specjalny czujnik, który zapala odpowiednią kontrolkę na desce rozdzielczej, informującą o tym, że filtr jest pełny.

Kierowcy aut starszych nie mają jednak takich ułatwień do dyspozycji, a stwierdzenie tego, że naszemu filtrowi skończyła się pojemność, należy do kluczowych. W przeciwnym wypadku możemy sprawić nieświadomie, że koszty naprawy wzrosną wielokrotnie.

Do najczęstszych objawów zapchanego filtra DPF lub FAP należą spadek mocy silnika, czarny dym wydobywający się z rury wydechowej oraz zwiększone zużycie paliwa. Ostatecznie zapali się na pulpicie kontrolka filtra DPF lub „check engine”.

Objawy wymienione wyżej mogą pojawić się niemal jednocześnie, ale w 90% przypadków następują po sobie.

Oczywiście każdy silnik jest nieco inny i usterki mogą się objawiać nieco inaczej. Są sytuacje, w których oprócz wymienionych wyżej (najczęstszych) objawów występują mniej popularne.

Z zapchanym filtrem cząstek stałych możemy powiązać zatem na przykład sytuacje, kiedy silnik zaczyna pracować w trybie awaryjnym. Przeważnie objawia się to dużym spadkiem mocy. Dodatkowo możemy zauważyć zwiększoną objętość oleju silnikowego.

W rzeczywistości jest to olej z domieszką ropy, która dostaje się do niego z powodu zapchanego DPF.

Są również i takie sytuacje, kiedy objawy są jeszcze bardziej subtelne. Utrata parametrów oleju silnikowego należy właśnie do takich. Najczęściej można ją wykryć podczas wymiany oleju. Objętość oleju jest właściwie w normie, ale zmienia się jego lepkość i barwa. Wpływ ma na to oczywiście olej napędowy, który zaczyna się przedostawać do układu smarowania.

Czym grozi jazda z zapchanym DPF’em?

Zapchany DPF może być typowym objawem jazdy w trybie mieszanym, czyli głównie jazdy w mieście. Wówczas to temperatura spalin nie osiąga temperatury optymalnej do wypalenia sadzy i przyspiesza zapychanie się filtra.

Zapchany DPF może jednak być również skutkiem awarii innych podzespołów układu napędowego- najczęściej zaworu EGR lub turbosprężarki. Jeśli zbagatelizujemy problem, możemy wpaść w sporo poważniejsze kłopoty niż sama wymiana DPF.

Przede wszystkim grozi nam doprowadzenie filtra DPF do stanu, w którym regeneracja nie jest możliwa i tylko wymiana wchodzi w rachubę. W niektórych modelach aut już same koszty wymiany DPF są astronomiczne. Dodatkowo usterki EGR lub turbo mogą się dodatkowo pogłębiać.

Najgorsza z perspektywy zignorowania problemu z DPF jest sytuacja, kiedy na początku niepokojących objawów, awarii uległ sam DPF, ale brak reakcji z naszej strony i dalsza dłuższa jazda doprowadziła do awarii wspomnianego EGR oraz turbosprężarki. O ile nasze auto nie jest relatywnie nowe lub zabytkowe i zadbane, naprawa wszystkich tych podzespołów może przekroczyć wartość pojazdu.

https://fixmycar.pl/usluga/regeneracja-filtrow-dpf-fap


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!