Jakie kroki należy podjąć przy wyrejestrowaniu samochodu i jak wpłynie to na ubezpieczenie?

Wyrejestrowanie samochodu to proces, z którym nie warto zwlekać. Niedotrzymanie ustawowego terminu 30 dni może skutkować otrzymaniem grzywny w wysokości od 200 do 1000 zł. Co więcej, fakt wyrejestrowania auta należy zgłosić do swojego ubezpieczyciela. Dzięki temu można nie tylko uniknąć automatycznego przedłużenia polisy, a tym samym płacenia za nieużywany pojazd, ale nawet otrzymać zwrot składki OC. Dowiedz się zatem, jak prawidłowo wyrejestrować samochód i co zrobić z polisą OC.

Jakie kroki należy podjąć przy wyrejestrowaniu samochodu i jak wpłynie to na ubezpieczenie

Wyrejestrowanie samochodu a ubezpieczenie OC

Sam fakt wyrejestrowania samochodu nie rozwiązuje automatycznie umowy ubezpieczenia OC na auto. Dlatego tuż po realizacji tego procesu, należy przesłać firmie ubezpieczeniowej wypowiedzenie OC oraz dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu. Warto przejść do tych formalności od razu. Dzięki temu unikniesz ewentualnego automatycznego przedłużenia polisy, które wiązałoby się z obowiązkiem zapłacenia za kolejny okres ubezpieczenia samochodu.

Pamiętaj, że po wygaśnięciu ubezpieczenia należy Ci się zwrot składki OC za cały niewykorzystany czas ochrony. Aby go otrzymać, wskaż w wypowiedzeniu okres, za który chcesz uzyskać zwrot pieniędzy. Większość firm ubezpieczeniowych oraz pośredników oferuje swoim klientom wzory wypowiedzenia ubezpieczenia OC do wypełnienia – można je pobrać na ich stronach internetowych. Taki dokument udostępnia np. PKO BP.

Wyrejestrowanie samochodu – kluczowe informacje

Chcąc wyrejestrować samochód, musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach:

  • Wyrejestrowanie auta jest obowiązkowe tylko w przypadku jego: kradzieży, zezłomowania, sprzedaży za granicą, wywiezienia za granicę z zamiarem zarejestrowania w innym kraju, kasacji za granicą albo udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty niespowodowanej sprzedażą/darowizną.
  • Pojazd należy wyrejestrować w wydziale komunikacji urzędu właściwego dla miejsca ostatniej rejestracji auta.
  • Samochód można wyrejestrować, udając się osobiście do wydziału komunikacji lub wysyłając dokumenty pocztą, a w przypadku niektórych urzędów – również online.
  • Auto może wyrejestrować jedynie jego właściciel. Jeśli pojazd ma współwłaścicieli, to w procesie powinien brać udział każdy z nich. Mogą również udzielić pisemnego pełnomocnictwa do załatwienia wszystkich formalności jednemu współwłaścicielowi.
  • Pojazd należy wyrejestrować w ciągu 30 dni od momentu jego utraty.
  • Za wyrejestrowanie pojazdu należy uiścić opłatę – podstawowym kosztem jest opłata skarbowa w wysokości 10 zł. Nie obowiązuje ona wyłącznie przy wyrejestrowaniu samochodu z powodu udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty pojazdu. W jej przypadku obowiązuje opłata na rzecz gminy, która jest wyliczana indywidualnie dla każdego auta.

Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym widnieje kilku współwłaścicieli i chcą oni udzielić głównemu właścicielowi pełnomocnictwa do załatwienia wszystkich formalności, to za wystawienie każdego z pełnomocnictw należy zapłacić dodatkowe 17 zł.

Jak wyrejestrować samochód?

Proces wyrejestrowania samochodu zamyka się w kilku krokach:

  1. Skompletuj wymagane dokumenty – więcej na ten temat przeczytasz w kolejnej części artykułu.
  2. Wypełnij wniosek o wyrejestrowanie pojazdu – dokument do wypełnienia możesz odebrać osobiście w wydziale komunikacji albo pobrać na stronie internetowej urzędu właściwego dla miejsca ostatniej rejestracji pojazdu.
  3. Wnieś w urzędzie stosowne opłaty – osobiście lub online, część urzędów wskazuje na swoich stronach internetowych numery kont do realizacji wpłat.
  4. Złóż wniosek wraz z dokumentami we właściwym urzędzie – osobiście, pocztą lub online.
  5. Poczekaj na decyzję o wyrejestrowanie samochodu – urząd ma 30 dni na realizację wniosku, choć w wyjątkowych sytuacjach ten okres może zostać wydłużony do 60 dni.
  6. Złóż wypowiedzenie ubezpieczenia OC u swojego ubezpieczyciela – pamiętaj o załączeniu dokumentu potwierdzającego wyrejestrowanie pojazdu oraz o tym, by zawnioskować o zwrot składki OC za niewykorzystany okres ochrony.

Dokumenty potrzebne do wyrejestrowania pojazdu

Podstawowe dokumenty potrzebne do wyrejestrowania pojazdu są następujące:

  • dokument potwierdzający tożsamość,
  • ewentualne pełnomocnictwa udzielone przez pozostałych współwłaścicieli samochodu,
  • dowód uiszczenia właściwej opłaty (skarbowej lub na rzecz gminy, za ewentualne pełnomocnictwa).

O tym, jakie dodatkowe dokumenty są wymagane do wyrejestrowania pojazdu, decyduje przyczyna wycofania go w ruchu.

W przypadku kradzieży pojazdu należy załączyć:

  • oświadczenie o kradzieży samochodu,
  • zaświadczenie od Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu,
  • ewentualne postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży – gdy takowe zostało wydane,
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • karta pojazdu – jeśli została wydana.

W przypadku trwałej utraty samochodu należy załączyć:

  • dokument, który potwierdza trwałą utratę pojazdu – np. jego zezłomowanie po pożarze,
  • dowód rejestracyjny,
  • kartę pojazdu – jeśli została wydana,
  • tablice rejestracyjne.

W przypadku kasacji auta za granicą należy załączyć:

  • dokument potwierdzający kasację pojazdu,
  • tablice rejestracyjne,
  • dowód rejestracyjny,
  • kartę pojazdu – jeśli została wydana.

W przypadku sprzedaży samochodu za granicę należy załączyć:

  • oświadczenie o sprzedaży samochodu za granicę,
  • dokument potwierdzający zbycie pojazdu za granicę,
  • dokument potwierdzający zarejestrowanie auta za granicą.

W przypadku wycofania pojazdu z obiegu należy załączyć:

  • dokument potwierdzający wycofanie pojazdu z ruchu (np. oświadczenie producenta) albo
  • dokument potwierdzający odkupienie wycofanego pojazdu (przez firmę, która wprowadziła go do obiegu) albo
  • poświadczoną kopię decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu z obiegu.

W przypadku przekazania pojazdu do stacji demontażu należy załączyć:

  • dokument potwierdzający przyjęcie przez stację niekompletnego pojazdu,
  • dowód rejestracyjny,
  • kartę pojazdu – jeśli została wydana,
  • tablice rejestracyjne.

Jeżeli tablice rejestracyjne (lub jedna z nich), dowód rejestracyjny albo karta pojazdu zostały utracone, to konieczne będzie przedstawienie zamiast nich oświadczeń o utracie danego mienia.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!