Jak kupić dobre wycieraczki samochodowe?
Najpierw na szybie pojawiają się delikatne smugi. Z czasem jest ich coraz więcej i znacznie ograniczają widoczność podczas jazdy w deszczu, a wycieraczki jedynie ślizgają się po szybie i piszczą. Oznacza, to że nadszedł czas na wymianę piór wycieraczek w naszym aucie.
Informacja: Dobocom
Różnorodność mocowań oraz bogactwo oferty na sklepowych półkach sprawiają, że przed wymianą wycieraczek w samochodzie, oprócz długości piór, należy zwrócić uwagę na jeszcze kilka parametrów. Już na samym początku stajemy bowiem przed niełatwym wyborem między wycieraczkami klasycznymi (z przegubowym stelażem) a wycieraczkami płaskimi (bezprzegubowymi). Oba rozwiązania mają bowiem swoje wady i zalety.
Wycieraczki płaskie
– Wycieraczki bezprzegubowe są droższe, lecz ich płaskie pióra są bardziej aerodynamiczne, dzięki czemu powodują mniejszy opór powietrza i lepiej zachowują się podczas dużych prędkości. Płaskie wycieraczki nie rdzewieją i lepiej przylegają do szyby podczas silnych podmuchów wiatru. Nie sprawiają także problemów podczas mrozów – łatwiej oderwać je od zmrożonej szyby – tłumaczy Marek Skrzypczyk, specjalista marki MaxMaster. Jeżeli lubimy więc dynamiczną jazdę i rozwijanie dużych prędkości, wycieraczki płaskie będą lepszym wyborem, aniżeli klasyczne.
Wycieraczki płaskie mogą być jednak problematyczne, jeżeli szyba w naszym aucie jest bardzo wypukła. Wtedy źle dopasowane wycieraczki bezprzegubowe nie będą odpowiednio przylegać do szyby i się nie sprawdzą. Jeżeli więc zdecydujemy się na zakup konkretnych wycieraczek bezprzegubowych, koniecznie sprawdźmy na ich opakowaniu, czy są one przeznaczone do naszego pojazdu. Samo kompatybilne mocowanie oraz długość wycieraczek nie dają bowiem gwarancji, że ich wygięcie będzie odpowiednio dopasowane do szyby w naszym aucie.
Wycieraczki klasyczne
Jeżeli chodzi o wycieraczki ze stelażem, sprawa jest teoretycznie prostsza – wystarczy wybrać takie, które mają odpowiednią długość oraz mocowanie. Jeżeli jeździmy starszym autem, możemy mieć problem ze znalezieniem do niego odpowiednich wycieraczek płaskich. Takiego kłopotu nie będziemy mieli w przypadku wycieraczek ze stelażem. Wycieraczki klasyczne sprawdzą się, jeżeli jeździmy stosunkowo spokojnie i nie rozwijamy ogromnych prędkości.
– Większość nowych aut jest obecnie standardowo wyposażana w płaskie pióra wycieraczek. Jeżeli samochód jest fabrycznie wyposażony w wycieraczki bezprzegubowe, to takie też należy kupować przy kolejnych wymianach piór. Wycieraczki ze stelażem często nie mieszczą się bowiem w nowych autach w szczelinie pomiędzy maską i szybą – mówi Marek Skrzypczyk.
Niezależnie od typu wycieraczek, aby mieć pewność, że kupujemy pióra, które na pewno będą pasowały do naszego pojazdu, zawsze sprawdzajmy opis na opakowaniu i listę zamieszczonych tam modeli aut wraz z rocznikami.
Niestandardowa wycieraczka tylna
O ile zakup nowych piór wycieraczek przedniej szyby nie powinien sprawiać kłopotu, o tyle w przypadku niektórych aut większy problem może być z wycieraczką tylną. Niektóre pojazdy są bowiem wyposażone w tylne wycieraczki o dość nietypowej konstrukcji. Gdy zajdzie potrzeba ich wymiany, musimy kupić nowe pióro wraz z całym ramieniem, co znacznie podnosi koszt wymiany wycieraczki – nawet do kilkudziesięciu lub kilkuset złotych. Na szczęście tylna wycieraczka jest używana znacznie rzadziej i co za tym idzie – nie zużywa się tak szybko.
Drogie znaczy lepsze?
Eksperci zalecają wymianę wycieraczek średnio co sześć miesięcy. Przez taki bowiem okres czasu wycieraczki są teoretycznie najbardziej skuteczne. W praktyce pióra wymienia się wtedy, gdy przestają one w zadowalającym stopniu zbierać wodę z szyby. Czy kupując jednak droższe wycieraczki mamy gwarancję, że będą one bardziej wytrzymałe i nie będziemy musieli wymieniać piór średnio dwa razy w roku?
Bardzo wiele zależy od tego, jak intensywnie korzystamy z wycieraczek i w jaki sposób się z nimi obchodzimy – szczególnie w okresie zimowym, kiedy to niektórzy kierowcy mają w zwyczaju odśnieżanie czy też odszranianie szyb właśnie za pomocą wycieraczek. Opinie kierowców też są bardzo zróżnicowane – niektórzy wymieniają wycieraczki co kilka miesięcy… a inni, jak twierdzą, co kilka lat. Decydując się na zakup droższych wycieraczek (za kilkadziesiąt złotych), kupujemy pióra, które mogą być bardziej wytrzymałe i działać dłużej, aniżeli standardowe wycieraczki za kilkanaście złotych, lecz nigdy takiej gwarancji nie otrzymujemy. Wybierając natomiast wycieraczki za bardziej przystępną cenę, kupujemy produkt, który zazwyczaj wystarczy nam na wspomniany okres około 6 miesięcy.
– Jak łatwo policzyć, nawet jeżeli decydujemy się na wycieraczki ze średniej półki cenowej i wymieniamy je dwa razy do roku, wydajemy zazwyczaj mniej, aniżeli kupując droższe pióra, które nie muszą być dużo bardziej wytrzymałe. Co więcej, lepszym rozwiązaniem może być częstsza wymiana stosunkowo tańszych piór, aniżeli przesadne przedłużanie czasu użytkowania drogich wycieraczek – radzi specjalista marki MaxMaster.
Niezależnie jednak od ceny, kupując wycieraczki, należy zwrócić uwagę, czy ich pióra zawierają domieszkę grafitu. Obecność tego składnika sprawia, że wycieraczki nie piszczą przy użytkowaniu. W grafitowe pióra nie są wyposażone najtańsze wycieraczki, które możemy znaleźć na dziale motoryzacyjnym w hipermarkecie, lecz mają je już oferowane za kilkanaście złotych wycieraczki ze średniej półki cenowej. One też wydają się być najlepszym kompromisem między ceną a jakością.
Oszczędzaj i kupuj pakowane podwójnie
Większość wycieraczek, z racji różnej długości, sprzedawana jest oddzielnie. Zawsze jednak wymieniamy oba pióra wycieraczek. Jeżeli w naszym aucie obie przednie wycieraczki są jednakowej długości, warto zainteresować się wycieraczkami zapakowanymi podwójnie. Kupując taki komplet, możemy bowiem zaoszczędzić od 25 do nawet 50% kwoty, jaką wydalibyśmy za dwie sztuki wycieraczek zakupione oddzielnie.
Odpowiednia eksploatacja
Jak policzyli eksperci, nawet na krótkiej trasie, lecz w intensywnym deszczu wycieraczki wykonują około pół miliona ruchów tam i z powrotem, przemierzając przy tym blisko tysiąc km! Jeżeli chcemy przedłużyć nieco żywotność piór, warto czasami oczyścić je z brudu – można do tego zastosować zwykły płyn do mycia naczyń. Gumie wycieraczek nie służy również wosk stosowany w myjniach samochodowych, jak również długotrwały postój. – Gumowe elementy wycieraczek ulegają procesowi starzenia i nawet jeżeli rzadko jeździmy samochodem, czy też pogoda jest wyjątkowo słoneczna, warto od czasu do czasu spryskać szyby naszego i auta i włączyć wycieraczki – radzi Marek Skrzypczyk.
Informacja: Dobocom