Abarth Punto Evo: EVOlucja mocy
Abarth Punto Evo – najnowsza wersja znanego i sprawdzonego samochodu ze słynnym znakiem Skorpiona, została właśnie wprowadzona do sprzedaży (od czerwca na rynek włoski, w kolejnych miesiącach na pozostałych rynkach).
Nowy Abarth Punto Evo został opracowany z myślą o przyciągnięciu dalszych rzesz młodych miłośników motoryzacji, podobnie jak w przypadku Abartha Grande Punto, który trafiał głównie do młodych nabywców z przedziału wiekowego pomiędzy 18 a 30 lat.
Abarth Punto Evo zapewnia wyjątkowe i niepowtarzalne doznania dla kierowcy, które znacznie przekraczają zwykły poziom emocji towarzyszących użytkowaniu wyrobu, jakim jest samochód. Abarth w każdym swoim detalu i w każdym momencie każe pamiętać, że auto to zostało skonstruowane z jednym celem, jakim są osiągi. Świadczy o tym każdy jego element składowy: rasowy gang silnika, sportowy design, nastawy zawieszeń i przyspieszenie jak na auto o zacięciu sportowym przystało.
W przypadku auta ze znakiem Skorpiona kierowca maksymalnie odczuwa przyjemność z jazdy. W szczególności, na to „czucie” Abartha Punto Evo składa się silnik o mocy 165 KM z technologią Multiair, o zwiększonej mocy i jeszcze lepszych osiągach, które powodują zwiększoną dawkę adrenaliny u kierowcy.
Sportowy duch Skorpiona ostatnimi czasy potrafi „rozpalić do białości” tysiące miłośników motoryzacji marzących o rywalizacji, uwielbiających szybkość i włoską stylistykę.
EVOlucja technologiczna
Ze zwycięskiego połączenia technologii FPT (Fiat Powertrain Technologies) z opracowaniami techników Abartha zrodził się nowy turbodoładowany silnik Multiair 1.4 o mocy 165 KM. Począwszy od jego zaprezentowania, co miało miejsce w zeszłym roku, na salonie w Genewie, technicy Abartha rozpoczęli „rozpracowywać” tę nową technologię, mając na celu poprawienie jej osiągów zgodnie z filozofią firmy Abarth.
Technologia Multiair wyznaczyła nowy początek w odniesieniu do scenariusza dotyczącego silników benzynowych. Wystarczy pomyśleć, że w porównaniu z tradycyjnym silnikiem benzynowym o tej samej pojemności, silnik Multiair zapewnia przyrost mocy (do 10%) i momentu obrotowego (do 15%), oprócz znacznego obniżenia zużycia paliwa (do 10%) oraz emisji CO2 (do 10%).
Prawdziwy duch Multiair zawiera się w nowym systemie elektro-hydraulicznym, sterującym zaworami. Dzięki bezpośredniemu sterowaniu powietrzem przy pomocy zaworów ssących silnika, bez używania przepustnicy, możliwe jest obniżenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń. Przy tym zachowując sportowy charakter oraz przyspieszenie od 0-100 km/h w 7,5 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 213 km/h.
Jako prawdziwie sportowy samochód, Abarth Punto Evo posiada system, który wpływa na silnik, układ hamulcowy, układ kierowniczy, umożliwiając dwa różne zachowania się samochodu w odniesieniu do stylu jazdy, najbardziej odpowiedniego do sytuacji lub do wymagań: tryb sportowy (Sport) i miejski (Normal).
Przełącznik znajduje się w pozycji ergonomicznej – przed dźwignią zmiany biegów na tunelu środkowym i umożliwia dokonanie wyboru spośród dwóch trybów, przemieszczając po prostu dźwigienkę (wybór zostaje wyświetlony w postaci komunikatu na desce rozdzielczej).
Marka Abarth pracuje również nad rozszerzeniem rynków zbytu o Europę Wschodnią (m.in. Rumunia) oraz w rejonie basenu Morza Śródziemnego (Izrael). Można więc powiedzieć, że sieć dystrybucji Abartha jest wyjątkowa w swoim rodzaju: na dzień dzisiejszy w Europie funkcjonuje 141 salonów ekspozycyjnych, 140 oficjalnych warsztatów przygotowawczych oraz 300 punktów serwisowych. Nie licząc najnowszej sieci warsztatów przygotowawczych „Abarth Racing”, złożonej z 6 punktów, które posiadają wyłączność na sprzedaż i obsługę samochodów wyczynowych Abarth.
W Polsce najnowszy model Abartha ma się pojawić na początku lipca.