Kolejna nagroda dla fabryki Fiata w Bielsku-Białej
Grupa Fiata korzysta z WCM, międzynarodowej metodologii organizacji cyklu produkcyjnego i zarządzania swoimi fabrykami, które działają zgodnie z najwyższymi standardami na poziomie światowym. Proces usprawniania wg WCM przewiduje cztery poziomy: BRONZE LEVEL, SILVER LEVEL, GOLD LEVEL i WORLD CLASS.Informacja: Fiat
W czerwcu 2011 roku Fiat Powertrain Technologies w Bielsku – Białej otrzymał SILVER LEVEL.
Obecnie zakład Fiata został poddany kolejnemu audytowi, pod kątem stosowania najlepszych i najskuteczniejszych metod zarządzania procesem produkcyjnym wg WCM.
Zagraniczni audytorzy w obecności prof. Hajime Yamashina oceniali Fiat Powertarin Technologies w Bielsku-Białej pod względem stosowanych w zakładzie procedur i uzyskana ocena pozwoliła na przyznanie zakładowi certyfikatu
GOLD LEVEL
– to pierwszy zakład w Koncernie Fiat S.p.A., który otrzymał to najwyższe wyróżnienie wg metodologii WCM. W skrócie projekt WCM w wersji docelowej zakłada produkcję, którą cechuje zero wypadków, zero strat, zero defektów, zero awarii.
To najwyższe uznanie zakład otrzymał dzięki ogromnemu zaangażowaniu wszystkich pracowników w rygorystyczny proces wdrażania zasad i metod WCM, co pozwoliło na osiągnięcie poprawy w logistyce, w jakości i na znaczące obniżenie kosztów. Ta ocena przekłada się na ocenę przez Odbiorców jakości i niezawodności produkowanych w Bielsku – Białej małolitrażowych silników diesla – 1,3 Mjtd i benzynowych – 0,9 TwinAir.
Dwucylindrowy, rewolucyjny silnik TwinAir został ogłoszony przez międzynarodowe jury złożone z 76 dziennikarzy i ekspertów, pochodzących z 36 krajów – „Międzynarodowym Silnikiem Roku 2011″ – „International Engine of The Year 2011„.
Ponadto silnik TwinAir z Fiat Powertrain otrzymał nagrody dla najlepszego debiutu – „Best New Engine 2011″ oraz dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej – „Best Green Engine 2011”. To nie wszystkie nagrody dla tej jednostki napędowej. Można powiedzieć o deszczu nagród, żeby wymienić tylko takie nagrody jak: „TECHNOBEST 2010″, nagroda brytyjskiej edycji TOP GEAR, „AUTO LIDER ‚2011″ od Czytelników MOTOR-u i Miesięcznika AUTO MOTO, „Die Besten Autos’2011″ od Czytelników Auto Motor i Sport w Niemczech ( nagroda im. Paula Pietscha ). Te prestiżowe wyróżnienia dla silników produkowanych w Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej najlepiej świadczą o nowatorskich rozwiązaniach konstruktorów Fiat Powertrain w zakresie redukcji wpływu swoich wyrobów i procesów produkcyjnych na środowisko i dowodzą wysokiego zaangażowania pracowników zakładu na wszystkich szczeblach.
Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej
Korzenie zakładu sięgają bardzo dawnych czasów, a dokładnie roku 1872, kiedy to Karol Ochsner otwiera zakład wyrobów żelaznych, produkujący pompy pożarnicze i wodociągowe.
W roku 1945 zakład został znacjonalizowany. Nazwa firmy ulegała zmianom, a w końcu w roku 1948 zakład otrzymał nazwę „Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego. W 1956r. fabryka rozpoczęła produkcję silników spalinowych montowanych do samochodów osobowych „Syrena” oraz silniki do łodzi motorowych i pompy strażackie.
Rok 1971 stał się punktem zwrotnym w historii zakładu – podpisano kontrakt z firmą Fiat o współpracy przemysłowej i licencji na produkcję samochodu małolitrażowego Fiat 126. Poza samochodem Fiat 126 zakład produkował silniki o pojemności 600 cm3 a później 650cm3.
Kompleks produkcyjny został nazwany „Fabryką Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej” (FSM).
28 maja 1992 roku podpisano umowę definitywną pomiędzy Skarbem Państwa i FSM SA z jednej strony a firmą Fiat z drugiej strony, której realizacja doprowadziła do powstania m. in. Fiat Auto Poland SA.
W 1991r. zakład rozpoczął produkcje samochodu Cinquecento. Zakład Mechaniki stanowiący część FSM, a później część struktury Fiat Auto Poland, produkował silniki 704cm3 (później 899cm3) i skrzynie biegów.
1 grudnia 2000r., na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Bielsku-Białej, z Zakładu Mechaniki Fiat Auto Poland utworzono nowe przedsiębiorstwo, „F.A. Powertrain Polska”. W wyniku umowy joint-venture pomiędzy firmami Fiat i GM, nazwę przedsiębiorstwa zmieniono na „Fiat-GM Powertrain Polska”. W roku 2003 przedsiębiorstwo to rozpoczęło produkcje silnika 1,3 Multijet (SDE), który w 2005r. został wybrany Silnikiem Roku. W roku 2008 na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Bielsku-Białej utworzona została nowa firma „Fiat Powertrain Technologies Poland” mająca na celu produkcję nowego silnika TwinAir, którego produkcję uruchomiono w 2010roku. W latach 2003 – 2010 Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej wyprodukował 4 592 329 silników. Produkowane tutaj silniki stosowane są w samochodach koncernu Fiat S.p.A. ( Panda, Punto, Lancia Ypsilon, Fiat Qubo, Fiat 500, Alfa MiTo, Fiat 500L ), jak również w samochodach marek konkurencji.
Informacja: Fiat