Ciśnienie w oponach: dlaczego warto o nie dbać?
Dlaczego warto zwracać uwagę na ciśnienie w oponach? Wielu kierowców nie przykłada do tego zbyt dużej uwagi, to błąd! Powietrze z biegiem czasu uchodzi a jazda na zbyt niskim ciśnieniu jest tyleż niebezpieczna co nieekonomiczna.
Nieodpowiednie ciśnienie w oponach
Samochód z nieodpowiednio napompowanymi oponami, przestaje mieć odpowiedni kontakt z podłożem i ryzyko utraty kontroli nad pojazdem wzrasta. W sezonie jesienno-zimowym, kiedy drogi często pokrywa warstwa wody lub topniejącego śniegu, jest to o tyle ważne, że wzrasta możliwość wystąpienia zjawiska aquaplaningu. Dodatkowo zbyt niskie ciśnienie w oponach przyczynia się do wzrostu zużycia paliwa o około 3% oraz do znacznego spadku wytrzymałości opony. Wniosek? Brak regularnej kontroli jakości ogumienia w swoim aucie prowadzi przede wszystkim do spadku bezpieczeństwa podczas jazdy samochodem. Sprawdzanie ciśnienia opon w aucie powinniśmy wykonywać rutynowo np. raz w miesiącu przy wizycie na stacji benzynowej podczas tankowania
Czym grozi zaniedbanie
Nieodpowiednie ciśnienie w oponach obniża bezpieczeństwo jazdy, może powodować zaburzenia w działaniu układów ABS i ESP. Zbyt niskie ciśnienie przyśpiesza zużycie bocznych części opon i zwiększa zużycie paliwa. Zbyt wysokie ciśnienie z kolei przyśpiesza zużycie bieżnika. Efekt zaniedbań można odczuć na własnym portfelu. Odpowiednia ilość powietrza w oponie zapewnia jej optymalną nośność. Im mniej powietrza tym bardziej opona się odkształca, zwiększając opory toczenia. Dodatkowym problemem związanym ze spadkiem ciśnienia jest ryzyko rozerwania opony lub zsunięcia się jej z obręczy.
Deformacja ogumienia i inne problemy
Lepiej nie pompować za mocno
Jeżeli ciśnienie jest niskie, to w trakcie jazdy ogumienie zaczyna się deformować. Zwiększa to w znaczący sposób temperaturę opony. Efekt to wzrost zużycia paliwa i pogorszenie własności jezdnych auta. Jeśli znacznie podwyższymy ciśnienie, obniżymy spalanie, ale stanie się to kosztem komfortu jazdy oraz przyczepności. Zarówno zbyt wysokie jak i zbyt niskie ciśnienie zmniejsza trwałość ogumienia. Jedynie utrzymywanie parametrów zgodnych z zaleceniami producentów aut gwarantuje bezpieczną jazdę.
Holowanie przyczep czy jazda z pełnym obciążeniem również wymaga zwrócenia uwagi na ciśnienie w oponach. W tym przypadku zaleca się zwiększyć ciśnienie. Zalecane wartości można znaleźć np. na tabliczce, umieszczonej na nadwoziu pojazdu.
Warto również zbadać powietrze w kole zapasowym. Istnieje uzasadniona obawa, że od momentu kupna auta, ciśnienie w oponie zapasowej nie było sprawdzane i spadło. Zadbajmy o to.
Gdzie znaleźć informacje o właściwym ciśnieniu opon?
Naklejkę z prawidłowymi wartościami można znaleźć pod klapką wlewu paliwa lub na jednym ze słupków drzwiowych. Najważniejsze aby na kołach jednej osi ciśnienie było identyczne.
Regularna kontrola opon kosztuje kierowcę jedynie chwilę uwagi. Na większości stacji benzynowych znaleźć można kompresor z manometrem, którym uzupełnimy brakujące powietrze. Ciśnienie w ogumieniu należy kontrolować przynajmniej raz na dwa tygodnie. Na stacjach benzynowych taka usługa jest darmowa.
Jak reaguje samochód w przypadku spadku ciśnienia w oponach
W przypadku spadku ciśnienia w oponie na tylnej osi samochód gwałtownie zarzuca tyłem podczas pokonywania zakrętów i zachowuje się niespokojnie w trakcie zmiany pasa ruchu. Ostrzejsza jazda spowodować może zsunięcie się opony z obręczy.
W przypadku spadku ciśnienia w oponie na przedniej osi, auto staje się podsterowne, ciężko wejść nim w zakręty, ,,myszkuje” na drodze (trudno utrzymać kierunek na wprost).
Gdy ciśnienie jest zbyt niskie:
- Znacznie pogarsza się precyzja prowadzenia auta, rośnie ryzyko utraty panowania nad samochodem;
- Wzrasta opór toczenia kół po drodze – zwiększa się zużycie paliwa;
- Elementy opony odkształcają się, przyśpiesza to proces ich zużycia;
- Na mokrej nawierzchni rośnie podatność na aquaplaning;
- Zwiększa się ryzyko uszkodzenia felgi po wjechaniu w dziurę lub najazd na krawężnik, ponieważ opona jest bardziej miękka;
- Podczas pokonywania ostrego zakrętu może dojść do zsunięcia się opony z felgi;
- W autach bez wspomagania kierownicy manewry wymagają więcej siły. Wzrasta tempo zużycia przekładni kierowniczej.
Podsumowanie
Pamiętajmy o sprawdzaniu ciśnienia w oponach. Pomoże nam to zaoszczędzić pieniądze przeznaczone na paliwo czy nowy komplet opon. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo, niskie ciśnienie w oponie to zwiększone ryzyko wypadku.