Test: Skoda Octavia RS 2.0 TSI – rodzinne kombi o mocy 200KM!
Przetestowaliśmy najszybszy model Skody Octavii – wersję RS z silnikiem 2.0 TSI. Czy połączenie 200-konnego silnika z automatyczną skrzynią DSG sprawdzi się w sportowym kombi?
Jeśli chcesz jeździć samochodem nie rzucającym się w oczy, jeśli nie chcesz widywać spojrzeń innych kierowców pełnych zazdrości – nie kupuj Octavii RS w kolorze Błękit Race!
Skoda Octavia RS ( podobnie jak Golf GTI ) różni się od zwykłej wersji różnymi drobiazgami. Zmieniony jest zderzak przedni, chromowane końcówki wydechu, 17-calowe aluminiowe felgi,diodowe reflektory do jazdy dziennej. Zmiany są drobne, ale w połączeniu z lakierem Błękit Race sprawiają, że auto wygląda bardziej ekskluzywnie niż spodziewalibyśmy się po popularnej Octavii.
Na potrzeby Octavii RS przygotowano kilka ciekawych kolorów nadwozia: Czerń Magic, Czerwien Corrida, Srebrny Brilant, Żółty Sprint,Biel Candy, Szary Antracite oraz mój ulubiony Błękit Race. Każdy znajdzie coś dla siebie.
Luksusowe wnętrze
W Polsce najwięcej sprzedaję się Octavii w wersji wyposażeniowej Ambiente lub Classic ( z pakietami np. Mint ). W porównaniu do tych wersji, wnętrze testowanego RS-a jest z innej bajki. Skórzane sportowe fotele – wygodne i dobrze trzymające ciało na zakrętach. Wielofunkcyjna trójramienna kierownica, jest wygodna i praktyczna.
W standardzie w Octavii RS jest już właściwie wszystko co potrzeba, min:
- dwustrefowa klimatyzacja,
- czujniki parkowania przód-tył,
- reflektory ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów,
- światła do jazdy dziennej – LED,
- Radioodtwarzacz CD MP3,
- sportowe fotele
- skórzana tapicerka
- oraz pokrowiec na narty – bardzo mi się ten pomysł podoba – producenta kosztuje to grosze a dla użytkownika ( nie tylko narciarza ) jest bardzo przydatne
Testowany egzemplarz był wyposażony również w elektrycznie sterowny szyberdach oraz nawigację Amundsen8.
Czujniki parkowania informują o ew. przeszkodzie nie tylko sygnałem dźwiękowym – pojawia się również odpowiednia informacja na centralnego wyświetlaczu. Bardzo pomocne rozwiązanie.
Test drogowy – 2.0 TFSI(TSI) + skrzynia DSG
Montowany w Octavii RS silnik 2.0 TFSI o mocy 200 KM to dobrze znana jednostka. Występuje również w samochodach firm Audi, Volkswagen, Seat. Dzięki zastosowaniu wtryskowi bezpośredniego oraz turbodoładowania, silnik ten zapewnia bardzo dobre osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa. Silnik pracuję z dużą kulturą, żywiołowo wkręcając się na wysokie obroty – wówczas z układu wydechowego wydawany jest przyjemy, mocny ale nie natarczywy dźwięk. W testowanej Skodzie z silnikiem TFSI współpracowała 6-cio stopniowa skrzynia DSG wymagająca dopłaty 8300 pln w stosunku do manualnej skrzyni biegów.
Jak samochód jeździ?
Brutalnie! Wrażenie dynamicznej jazdy potęguję układ wydechowy który wydaję się być idealnym kompromisem pomiędzy ciszą a basowym brzmieniem silnika. W porównaniu do ,,zwykłej” Octavii 1.4 TSI DSG, skrzynia biegów w RS utrzymuje silnik na nieco wyższych obrotach – dzięki temu reakcja na dodanie gazu jest natychmiastowa. Takie rozwiązanie sprzyja dynamicznej jeździe do której ten samochód został stworzony. Zwykle mocny i elastyczny silnik nie ,,wymusza” na automacie redukcji, oczywiście jeśli wciśniemy mocno gaz – skrzynia zmieni bieg na wyższy i auto wyrwie do przodu.
Dlaczego ,,wyrwie” do przodu?
200 KM i napęd na przednie koła sprawiają, że przy niższych prędkościach, podczas przyspieszania kontrola trakcji ma sporo pracy. Nawet przy prędkości 90 km/h wciskając mocno gaz ( np. podczas dynamicznego wyprzedzania ) czasem zdarza się poślizg kół przednich. Taki urok RS-a – trzeba uważać, szczególnie na śliskiej ( mokrej ) nawierzchni.
Dużą moc najłatwiej zauważyć przy wyższych prędkościach. Zwykłe samochody osobowe po przekroczeniu prędkości 100-120 km/h tracą wigor – nie tutaj! Do prędkości 190-200 km/h RS dynamicznie przyspiesza wciskając kierowcę w fotel. Przy jeździe z dużymi prędkościami samochód jest dość cichy, jednak silnik pracuje na stosunkowo wysokich obrotach – przydał by się siódmy bieg.
Ciekawostka – przy prędkości 100 km/h na ostatnim biegu RS ma wyższe obroty silnika niż słabsza o 78KM wersja 1.4 TSI DSG! Co prawda 7 przełożenie w 1.4 TSI DSG jest nadbiegiem – auto osiąga prędkość maksymalną na 6 biegu, tak samo jak RS. Sama skrzynia DSG montowana w RS jest nieco starszą konstrukcją niż siedmiostopniowa skrzynia dostępna z silnikami 1.4 TSI i 1.8 TSI. Do jej pracy nie można mieć większych zastrzeżeń, jednak jej nowsza (DSG7) wersja pracuje jeszcze lepiej – bardziej miękko i komfortowo. Jest to odczuwalne szczególnie przy powolnym zwalnianiu, dojeżdżając do świateł autem z DSG7 w przeciwieństwie do DSG6 nie czujemy ani nie słyszymy redukcji biegów.
Wir w baku – czyli jakie jest spalanie?
Niekoniecznie! Realne zużycie paliwa przy ,,normalnej” jeździe to 8-9 litrów / 100km. Przy ekonomicznej jeździe w trasie 7l /100km. W sumie niedużo więcej niż w wersji 1.4 TSI ! Oczywiście, pełne wykorzystanie mocy silnika daje sporo frajdy za cenę wysokiego spalania. Przy autostradowej jeździe ( 150-170 km/h ) komputer wskazywał 11,3 l/100km, a tym samochodem można jechać znacznie szybciej!
Stabilne zawieszenie + mocne hamulce
W porównaniu do standardowej wersji Octavii, pod względem prowadzenia to zupełnie inny samochód. Sprawia wrażenie znacznie cięższego, masywniejszego, mocniejszego samochodu. Dzięki sportowym fotelom kierowca jest ,,zrośnięty” z samochodem. Miałem wrażenie, że bez względu na ryzyko wykonywanego manewru nic nie jest wytrącić z równowagi RS-a. Obniżone (13mm) i utwardzone zawieszenie w połączeniu z 17 calowymi felgami zapewnia doskonałe prowadzenie na zakrętach oraz stabilność przy dużych prędkościach. Z drugiej strony nie jest przesadnie sztywne, jazda jest komfortowa i przede wszystkim bezpieczna.
Koszty
Testowany egzemplarz kosztuje ponad 130 tys. PLN! Cena jak na Octavie astronomiczna. Jednak gdy zwrócimy uwagę na wyposażenie, osiągi, możliwości okaże się, że nic tańszego nie znajdziemy! Osobiście uważam, że cena jest ok – tylko ja po prostu za mało zarabiam 🙂
Warto dodać, że Skoda RS jest również dostępna w wersji ciężarowej
Podsumowanie
Skoda Octavia RS do idealne auto dla kierowcy potrzebującego wygodnego, przestronnego i uniwersalnego samochodu z ponadprzeciętnymi osiągami. Trzeba lubić dynamiczną sportową jazdę – wtedy wykorzystamy wszystkie zalety auta. Dodatkowo cieszy bardzo bogate wyposażenie, luksusowe wnętrze oraz kolor Błękit Race!
Jeśli chcemy mieć szybkie auto do zwykłej jazdy w zupełności wystarczy ,,zwykła” Octavia 1.8 TSI mająca nieznacznie gorsze osiągi od RS (przyspieszenie 0-100km/h – 7,9 s !) a kosztująca ok 20 tys. PLN mniej.
Dlaczego warto kupić Octavie RS 2.0 TSI DSG? |
Dlaczego warto kupić inny samochód ? |
|
|
Skoda Octavia RS DSG- dane techniczne
|
|
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory | 1984 cm3 / t.benz. / R4 / 16 |
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) | 147 / 200 / 5100-6000 |
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) | 280 / 1800 – 5000 |
Prędkość maksymalna | 237 |
Skrzynia biegów/napęd na koła | aut.DSG 6 / przednie |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,7 l / 100km |
Pojemność bagażnika | 580 l |
Masa własna / ładowność; | 1390 kg / 555 kg |
Cena katalogowa | 131 tys. PLN |
Wyposażenie standardowe : 6 poduszek powietrznych, ESP , ABS,EBV,MSR,ASR, bi-ksenonowe reflektory z funkcją doświetlania zakrętów, czujniki parkowania przód-tył, dwu-sferowa klimatyzacja automatyczna,wielofunkcyjna skórzana kierownica, radioodtwarzacz CD MP3 , 17″ aluminiowe felgi, zintegrowana antena dachowa, nawigacja GPS, skórzana tapicerka, szyberdach sterowany elektrycznie, przyciemniane tylne szyby
|