Układ chłodzenia – jak radzić sobie w przypadku awarii
Wielu kierowców wyznaje zasadę ,,jak się nie psuje to mnie nie interesuje”. Z autem jest trochę jak z kobietą. Trzeba zapewnić mu poczucie bezpieczeństwa i dbać o niego. Czasem kupić nowe klocki hamulcowe czy nabić klimatyzację i regularnie serwisować. W efekcie odwdzięczy się bezproblemową eksploatacją…tak jak kobieta.
Jedną z takich oznak czułości dla naszego auta jest układ chłodzenia. Zapomniany i zaniedbany niemiło zaskoczy kiedy spod maski buchną kłęby pary i zostaniemy zmuszeni do zatrzymania się. Wtedy może okazać się, że na przeprosiny jest już za późno. Podpowiadamy jak zadbać o układ chłodzenia, aby działał prawidłowo.
Jak uniknąć zniszczenia silnika?
Układ chłodzenia schemat
Awaria najczęściej przychodzi w najmniej spodziewanym momencie. Przykładem może być wakacyjny wyjazd. Zepsuty układ chłodzenia, może nie dać o sobie znać w trakcie całego roku, kiedy auto pokonywało krótkie odcinki bez obciążeń, z niewielkimi prędkościami. Wtedy układ chłodzenia, nawet nie w pełni sprawny, potrafi jeszcze funkcjonować.
Problemy pojawią się kiedy naszym autem wyruszymy na wakacje. Samochód zapakowany po dach i silnik poddany nadmiernemu wysiłkowi na długiej trasie będzie wymagać odpowiedniego chłodzenia. W takim przypadku tylko czujne oko może wychwycić niebezpieczny wzrost temperatury w układzie chłodzenia. Póki silnik pracuje jeszcze w normalnych warunkach trzeba zatrzymać auto.
Bagatelizowanie wzrostu temperatury w układzie chłodzenia doprowadzi do przegrzania silnika. Konsekwencje będą poważne. Drogie naprawy jednostki napędowej, wakacyjny wyjazd z głowy i złość całej rodziny.
Wskaźnik temperatury silnika
Przyczyny niedogrzania, możliwe awarie
30ºC Wskazówka znajduje się na początku skali. Silnik jest jeszcze zimny i z reguły wymaga przejechania kilku kilometrów aby osiągnąć optymalną temperaturę 90ºC. Kiedy silnik nie osiągnął roboczej temperatury należy unikać ostrej jazdy, korzystania z wysokich obrotów, czy nadmiernego obciążania jednostki. Nierozgrzany olej nie zapewnia optymalnego smarowania silnika.
90ºC Jest to optymalna temperatura płynu chłodzącego. Kierowca przy takiej temperaturze silnika może wykorzystywać jego pełne możliwości. Jeżeli auto nigdy nie osiąga takiej temperatury, awarii mógł ulec termostat, który jest zablokowany w pozycji otwartej.
130ºC W takiej sytuacji układ chłodzenia jest uszkodzony. Należy natychmiast zatrzymać auto, a jeżeli jest nie możliwe należy maksymalnie otworzyć siłę nawiewu na gorące powietrze i skierować je do kabiny, pozwoli to na chwilowe odciążenie silnika i spadku temperatury w całym układzie.
Jak samemu poradzić sobie z awarią
Włącz ogrzewanie – nagrzewnica odpowiada za dopływ ciepłego powietrza do wnętrza auta. Włączenie ogrzewania i maksymalnej siły dmuchawy pozwoli obniżyć temperaturę silnika o kilkadziesiąt stopni Celsjusza.
Sprawdzenie termostatu – termostat odpowiada za duży i mały obieg w układzie chłodzenia. Działając prawidłowo nagrzewa wężyki do chłodnicy. Kiedy temperatura wskaźnika zbliża się do 80-90º stopni Celsjusza wężyki są gorące. Jeżeli tak się nie dzieje, można zdemontować termostat.
Dolanie wody – może zdarzyć się, że w układzie brakuje płynu. Jeżeli nie wozimy ze sobą płynu do układu chłodzenia np. borygo, w skrajnych wypadkach ubytek można uzupełnić wodą. Jest to rozwiązanie tymczasowe. Temperatura robocza niektórych silników przekracza 120ºC, przez co woda może się zagotować. Pamiętajmy, że nie wolno wykonywać dolewek na gorącym silniku.
Bezpośrednie zasilanie elektryczne – niewłaściwa praca układu może być wynikiem awarii instalacji elektrycznej, która zasila wentylator. Aby jechać dalej można spróbować podłączyć zasilanie bezpośrednio z akumulatora. Warto sprawdzić bezpieczniki.
Mostkowanie włącznika – dzisiejsze samochody posiadają układ chłodzenia wyposażony w elektryczne wentylatory. Zdarzają się w nich awarie włączników termicznych. Można naprawić układ, łącząc bieguny wtyczki przewodu przy czujniku. Wtedy wentylator będzie działał przez cały czas.
Taśma izolacyjna – Jeżeli pod maską auta jest spora kałuża, a w układzie brakuje płynu to mamy problem z nieszczelnościami. Niewielkie przetarcia na jednym z węży układu można tymczasowo zabezpieczyć wodoodporną taśmą klejącą. Nieszczelną chłodnicę doraźnie uszczelnić można Poxiliną lub klejem błyskawicznym. Przed pracą warto oczyścić i odtłuścić miejsca napraw.
Awarie układu chłodzenia – podsumowanie
Samochód poprawnie działający na co dzień (dojazdy do pracy, niewielki ruch, małe odległości), może mieć trudności przy dużym natężeniu ruchu w trakcie dalekich wyjazdów, kiedy zostanie poddany intensywniejszej eksploatacji. Dlatego zaleca się przed dalszą podróżą sprawdzić wszystkie najważniejsze podzespoły. Również układ chłodzenia. Jeżeli mimo wszystko awaria wystąpi i silnik zacznie się przegrzewać nie panikujmy. Zatrzymajmy samochód i odszukajmy przyczyny awarii. Niektóre można naprawić samemu. Pierwszym krokiem do usprawnienia układu chłodzenia jest prowizoryczna naprawa. Jednak przed rozpoczęciem prac, odczekajmy 15-20 minut aby silnik trochę ostygł. Równie niebezpieczna, co przegrzanie silnika może być buchająca para z chłodnicy, która może nas dotkliwie poparzyć.