Test: Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi 130 KM

II generacja Renault Laguna przeszła swego czasu delikatny facelifting. Wizualnie nie zmieniła się znacząco, ale, jeśli wierzyć producentowi, wyleczyła się z wszelkich drobnych dolegliwości poprzedniczki. Poddaliśmy testowi wersję kombi z silnikiem wysokoprężnym o mocy 130 KM. Wnioski? To naprawdę niezłe auto…

Laguna Grandtour i jej…przód

W wyglądzie zewnętrznym nowej Laguny najbardziej razi koncepcja nieco odmienionego przodu. Jest to oczywiście kwestia gustu, ale nietrudno zauważyć, że francuscy styliści nie przyłożyli się do tej części pojazdu. Maska posiada dziwne przetłoczenia nad reflektorami i kończy się bardzo nisko . Nie ma mowy o efektownej atrapie chłodnicy. Przód wygląda nowocześnie, ale pasuje raczej do Smart’a niż komfortowego kombi klasy średniej. Laguna sprawia wrażenie samochodu aerodynamicznego. Wpływa na to przednia szyba położona pod ostrym kątem i opadająca linia dachu. Poza przodem wszystko pasuje do siebie idealnie i czyni z Laguny naprawdę ładne kombi.

Renault Laguna – wyposażenie i ergonomia

Laguna Grandtour lepszy od Latitude?

Francuzom należy się pochwała za to, że dbają o design wnętrza swoich samochodów. Materiały, użyte do wykończenia kabiny w Lagunie są ciemno-szare, ale nie czarne. Renault-Laguna-GrandtourTapicerka materiałowo-skórzana może być lepszym rozwiązaniem niż sama skóra, kłopotliwa zwłaszcza w upalne dni. Duża ilość srebrnych wstawek, od których odbija się światło, powoduje, że w środku ciemno jest wyłącznie nocą. Nawet kierownica została ozdobiona srebrną wstawką – małe rzeczy, ale dodające uroku. A propos kierownicy. Jest ona bardziej niż wielofunkcyjna. Szereg przycisków i przełączników przy kole, może powodować początkowo małą dezorientację, jednak obsługi można nauczyć się szybko. Także deska rozdzielcza Laguny pełna jest przycisków. Pełna, ale nie przeładowana, dzięki czemu wszystko jest czytelne i proste w obsłudze. Zegary posiadają czerwone, efektownie podświetlane wskazówki. Nic nie rozprasza kierowcy. Klimatyzacja posiada kilka trybów w tym przydatne ,,soft” i ,,fast”. Pierwszy nagrzewa/schładza powietrze w kabinie do odpowiedniej temperatury powoli, tak, aby kierowca nie odczuł gwałtownego powiewu. Drugi odpowiedzialny jest za jak najszybsze osiągnięcie żądanej temperatury. Renault-Laguna-GrandtourWiększością mediów, kierowca steruje dzięki joystickowi, umieszczonemu w wygodnym miejscu (tuż pod podłokietnikiem) oraz kolorowemu wyświetlaczowi. Na uwagę zasługuje miejsce zamontowania wyświetlacza – w centrum, wysoko i w głębi deski rozdzielczej, dzięki czemu od ekranu nie odbijają się promienie słoneczne i jest on zawsze widoczny dla kierowcy. Egzemplarz testowy wyposażony był w nawigację TomTom, która pracowała bez zastrzeżeń. Slot z kartą pamięci umieszczono w dobrym miejscu, dzięki czemu z łatwością możemy wyjąć kartę i podłączyć do komputera w celu uaktualnienia oprogramowania.

Laguna Grandtour zapewnia więcej miejsca dla pasażerów niż z założenia komfortowy Latitude

Dzięki charakterystycznie zaokrąglonemu nadwoziu, kierowca Laguny Grandtour ma naprawdę dużo miejsca. Także pasażerowie nie mogą narzekać na brak komfortu Renault-Laguna-Grandtour(zwłaszcza na tylnych siedzeniach). Na uwagę zasługuje przede wszystkim duża przestrzeń nad głową. Paradoksalnie Renault Laguna w wersji kombi oferuje więcej miejsca, a więc komfortu dla pasażerów niż sporo droższy i z założenia ekskluzywny model Renault Latitude. Fotele wyprofilowane są z myślą zarówno o spokojnej jeździe jak i nieco szybszych przejażdżkach. Są wygodne i dobrze trzymają tułów, przy czym wyglądają elegancko. Przestrzeń bagażowa także nie jest może rekordowa jak na kombi, ale przyzwoita. 508 litrów to standard, ale po rozłożeniu foteli bagażnik powiększa się do 1593 litrów. Owe rozłożenie foteli to czynność bardzo prosta dzięki sprytnemu patentowi. Składamy je poprzez pociągnięcie za manetki, ukryte w bagażniku. Mechanicznie, bez udziału elektroniki.

Renault Laguna Grandtour 2.0 dCi 130 KM – test drogowy

Renault-Laguna-GrandtourPracujący pod maską samochodu testowego stosunkowo trwały silnik 2.0 dCi pozwala na uzyskanie przyzwoitych osiągów. Jeśli jednak kogoś interesują osiągi nieprzyzwoite, może wybrać, również dostępne w ofercie, warianty tego samego silnika o mocy 150 i 175 KM. Dla nas najistotniejsze jest, że zamontowana w Lagunie jednostka pracuje cicho i bez wibracji. Właściwie tylko na biegu jałowym usłyszeć można charakterystyczny dźwięk diesla. Podczas jazdy jest to niemożliwe, w czym swój udział ma także dobre wyciszenie kabiny. Średnie spalanie, jakie uzyskaliśmy podczas testu to 6,2 l na 100 km. Ten wynik mógłby być niższy przy ekonomicznej jeździe. Pomiar spalania w trasie zaowocował wynikiem 5,2 l na 100 km, czyli całkiem przyzwoitym. Jedynym naszym zastrzeżeniem, co do jazdy Grandtour’em jest praca skrzyni biegów. Zdecydowanie mogłaby mieć krótszy skok lewarka, co zapewniłoby większą precyzję zmiany biegów.

Zawieszenie i na tor i do kościoła

Zawieszenie jest mocną stroną Laguny Grandtour. Może porównanie masywnego kombi z autem sportowym jest nieco przesadzone, ale przyznać trzeba, że usztywnione
zawieszenie daje dużo frajdy z jazdy. Każdy element został należycie dopracowany, dzięki czemu samochód nie jest ,,za twardy” i bardzo dobrze radzi sobie z wszelkimi nierównościami. I to mimo połączenia kolumn McPhersona z, uważaną przez niektórych za przeżytek, belką skrętną z tyłu.  Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. To już o wiele wyższy standard niż w poprzedniej Lagunie. Dobrze pracują hamulce. Także elektryczny hamulec ręczny umieszczony w panelu centralnym w pobliżu joystick’a. Zaciąga się on automatycznie, kiedy zachodzi potrzeba.

Cena zmienną jest

Renault Laguna Grandtour już od 67 900 zł

Jesienna promocja Renault pozwala nabyć interesujące modele w bardzo atrakcyjnych cenach. Od 1 września b.r., testowany przez nas Grandtour 2.0 dCi kosztuje w podstawowej wersji wyposażeniowej już nie 96 400 a 81 400 zł. Czyli o dokładnie 15 tys. mniej. Nieco lepiej wyposażony egzemplarz z tym samym silnikiem to cena 85 400 zł. To kwota niższa np. od tej, jaką trzeba wyłożyć za Skodę Octavię Combi z silnikiem 2.0 TDI 140 KM. A te auta wręcz trudno ze sobą porównywać. Renault Laguna Grandtour jest jednym z najlepszych samochodów w klasie średniej. Nie jest to rekordowo pojemne kombi, ale wyróżnia się świetnym układem jezdnym i komfortem dla pasażerów. Trudno powiedzieć, czy poprzez tak dobre dopracowanie nowej Laguny, konstruktorzy Renault nie strzelili sobie w stopę. Wielu klientów szukających komfortowego i eleganckiego auta, może wybrać bogato wyposażoną Lagunę zamiast podstawowo wyposażonego Latitude, w tej samej cenie. Czy więc kolejny atak Francuzów na klasę premium może zakończyć się niepowodzeniem?

Renault Laguna Grandtour – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1995 cm3 / t.diesel / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 130 /4000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 320/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 202
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s
Średnie zużycie paliwa* 5,2 l / 100km
Pojemność bagażnika 508/1593 l
Masa własna 1427 kg
Poj. zbiornika paliwa 66 l
Cena modelu testowego od 81 400 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS,ASR,ESP, wspomaganie nagłego hamowania
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • radioodtwarzacz CD/MP3 3D Sound by Arkamys
  • czujnik deszczu i światła
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • elektryczna regulacja wysokości fotela kierowcy
  • kierownica wielofunkcyjna, skórzana
  • nawigacja Carminat TomTom
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • automatyczny hamulec postojowy
  • reflektory przeciwmgłowe
  • wspomaganie parkowania
  • aluminiowe obręcze kół 16”
  • tapicerka materiałowo- skórzana

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!