Test: MINI Cooper S – maxi emocje w mini samochodzie

W tym samochodzie tylko wymiary są ,,mini”. Emocje, wrażenia, odczucia są ,,MAXI”. Światowej klasy design w stylu retro w połączeniu za najnowszą technologią BMW okazuje się uzależniającą mieszanką wybuchową…

Niepowtarzalny design MINI

Ten samochód może się podobać lub nie. Jednak nikt nie powie, że to auto nie jest oryginalne. Projekt nadwozia (i wnętrza) jest tak unikatowy, że nie ma innego auta wyglądającego podobnie do MINI. Wszystkie konkurencyjne samochody (np. VW  Beetle) są mniej lub bardziej podobne do innych modeli. MINI Cooper S jest podobny tylko do…innych modeli MINI!

Wnętrze – czyli prawdziwa klasa Premium

Mini Cooper S - kokpit

Przyjęło się, że auta pewnych marek to tzw. klasa premium. Czy Audi A1, A3  lub Volvo C30 to auta klasy premium? Moim zdaniem nie. Jednak jeśli usiądziemy we wnętrzu MINI Coopera nie będziemy mieli wątpliwości, że jeśli owa klasa premium istnieje to MINI na pewno się do niej zalicza. Nie chodzi tylko o wyszukany design czy świetną jakość materiałów – ten samochód to niemal dzieło sztuki! Każdy, nawet najdrobniejszy element wnętrza nie jest przypadkowy. Dodatkowo jest niepowtarzalny! Jeśli kupimy VW Beetle możemy mieć pewien niedosyt…oryginalności. Wnętrze kultowego Volkswagena mocno przypomina najtańszego Up’a, a to może boleć :-). Może kokpit Cooper-a mógłby być bardziej praktyczny i intuicyjny w obsłudze – jednak wtedy wyglądał by pewnie jak w innym aucie, a nie o to w MINI chodzi…

Pakiet Bayswater

MINI Cooper sam w sobie jest oryginalny, jednak jeśli potrzebujemy jeszcze więcej ,,oryginalności” możemy wybrać spośród wielu dodatków i możliwości stylizacji pojazdu. Testowy egzemplarz wyposażony był w pakiet Bayswater. Lakier Kite Blue, skórzana tapicerka, specjalnie lakierowane lusterka i inne dodatki dodają Cooper-owi jeszcze więcej klasy.

Mini Cooper S - Fotele

Ile jest konkurencyjnych samochodów? Znalazło by się kilka modeli. Ile jest aut z wnętrzami o takiej sile rażenia? Nie ma ŻADNEGO!

Jest dość ciasno (szczególnie z tyłu), widoczność jest bardzo ograniczona, obsługa niezbyt intuicyjna, ale czy w tym samochodzie naprawdę ma to jakiekolwiek znaczenie?
Czy Monica Bellucci musi umieć gotować? Nie – wystarczy, że wygląda jak wygląda i to wystarczy :-). MINI Cooper jest piękny, ale ma też inne zalety…

Turbo-emocje czyli test drogowy

Ważące 1215 kilogramów auto napędza turbodoładowany silnik 1.6 THP o mocy 184 KM – brzmi nieźle. Przyspieszenie 0-100 km/h – 7 sekund, prędkość maksymalna 228 km/h, średnie spalanie (katalogowe) 5,8 l /100km – dane papierowe wyglądają ok, ale jak MINI Cooper S jeździ w praktyce? Auto wydaje się szybsze niż wynikałoby to z ,,dokumentów”. Pomimo faktu, że testowego Cooper-a napędzał silnik turbodoładowany, to miałem raczej wrażenie, że pod maską znajduję się lubiący wysokie obroty, wolnossący motor Hondy Civic Type R lub Renault Clio RS. Montowany w autach wielu marek (Peugeot, MINI ,BMW) silnik 1.6 THP jest bardzo elastyczny ale…kocha wysokie obroty! W połączeniu ze sportowym wydechem napęd Coopera S może dostarczyć wiele emocji. Co ważne, biorąc pod uwagę osiągi, Cooper S to dość ekonomiczne auto. Przy spokojnej jeździe w trasie testowy Cooper spalił 6,1l/100km, średnio podczas całego (dość dynamicznego) testu spalanie wyniosło 8,4l/100km – to bardzo dobry wynik. Jednak sam silnik to nie wszytko…

Gokart czy samochód?

MINI Cooper-y zawsze były uważane za auta wyjątkowo zwinne, pewnie prowadzące się na zakrętach. Testowy Cooper S wyposażony był w 17-calowe koła z niskoprofilowymi oponami. Dodajmy do tego dość niskie nadwozie i w miarę sztywne zawieszenie – czyli dobrze się prowadzi tak? Nie – prowadzi się jeszcze lepiej! Jak to możliwe, że takie małe auto (długość 372 cm) tak pewnie się prowadzi? I nie mówię tu tylko o ciasnych zakrętach, ale również o jeździe po niemieckiej autostradzie bez ograniczeń prędkości! Niezależnie czy jedziemy 50, 100 czy 200 km/h Mini Cooper S jest jakby przyklejony do drogi. Skąd się bierze ten fenomen?

Mały ale stabilny – czyli rozstaw osi a nie długość!

Rozmiary zewnętrzne nie imponują, ale rozstaw osi już tak – 246 cm – wiem to nic nie mówi. To może inaczej – dłuższa o 85 cm Skoda Octavia ma rozstaw osi większy o jedynie 10 cm! Dodajmy do tego małą masę własną, niskie nadwozie i mamy niezłego zawodnika! Dzięki takim proporcjom pojazdu, aby zapewnić stabilną jazdę nie potrzeba montować bardzo sztywnego zawieszenia. Oczywiście MINI Cooper S to nie limuzyna, ale trzeba przyznać, że dość dobrze jeździ nawet na niezbyt równych drogach, pomimo niskoprofilowych opon!

MINI Cooper S – wady i zalety

Trudno opisać wady i zalety MINI Coopera – dlaczego? Ponieważ trudno to auto porównać z jakimś innym. Jeśli piszę, że jakieś auto jest drogie, to zazwyczaj mam na myśli, że są tańsze samochody o takich samych (lub) porównywalnych parametrach. Gdzie ,,parametrem” mogą być osiągi, czy właściwości użytkowe. Ale jak zmierzyć emocje? Jak zważyć legendę? Jak policzyć ciekawskie spojrzenia przechodniów?  Do jakiego samochodu porównać auto które jest jedyne w swoim rodzaju?

Wady – muszą być, więc są:

  • Brak możliwości (w opcji) zakupu Cooper-a S z szybką (np. dwusprzęgłową) automatyczną skrzynią biegów
  • Ograniczona widoczność – niska przednia szyba ogranicza widok do…drogi. Światła, znaki czy jakiekolwiek inne obiekty znajdujące się ponad dwa metry nad ziemią są niewidoczne, szczególnie dla wysokich kierowców
  • Mała ilość miejsca z tyłu – nawet dla dwóch osób, szczególnie brakuje miejsca na nogi
  • Przednie fotele są bardzo wygodne…dla szczupłych kierowców. Może MINI powinno rozważyć akcesoryjne fotele przednie w rozmiarach S,M,L,XL…
  • Niezbyt intuicyjna obsługa pojazdu (komputer pokładowy, nawigacja, przełączniki)

Zalety:

  • Ponadczasowy design – ten kultowy samochód nigdy się nie zestarzeje!
  • Ekskluzywnie wykończone wnętrze
  • Świetny silnik 1.6 THP – zapewnia bardzo dobre osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa
  • Rewelacyjne właściwości drogowe – pewność i precyzja prowadzenia porównywalna do aut sportowych
  • Bardzo wiele opcji ,,personalizacji” pojazdu, różne opcje kolorystyczne, pakiety wyposażenia, edycje specjalne
Nic nie napisałem o cenie, wersja podstawowa 100 800 zł, dużo to czy mało? Jak na samochód o takich osiągach – sporo – są tańsze. Ale jak na legendę – bardzo tanio – kultowy samochód w cenie kultowego motocykla. Cena nie jest dla mnie ani wysoka ani niska – tak naprawdę jest punktem odniesienia do innych modeli MINI, a nie do innych samochodów!

Podsumowanie

MINI Cooper S to auto w stylu ,,kochaj albo rzuć”. W tym samochodzie praktyczne aspekty typu: pojemność bagażnika, spalanie, koszty zakupu – nie mają większego znaczenia. Jeśli szukasz pojazdu tylko i wyłącznie do szybkiego przemieszczania się z punktu  A do  B – Cooper S jest nie dla Ciebie. Jeśli jednak chcesz doświadczyć emocji podczas jazdy, przyjemności w przebywaniu w nietuzinkowym wnętrzu, czy w końcu poczuć na sobie zazdrosne spojrzenia innych kierowców – cóż w tym przypadku MINI Cooper S spełni Twoje oczekiwania.

MINI Cooper S 1.6 THP – dane techniczne

Dane techniczne modelu testowego
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1598 cm3 / t.benz. /R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 184/5500
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 240 / 1600-5000
Prędkość maksymalna (km/h) 228
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 7.0 s
Średnie zużycie paliwa (prod., test) 5,8 l, 8,4 / 100km
Pojemność bagażnika 160 l
Masa własna 1215kg
Poj. zbiornika paliwa 50 l
Cena modelu testowego 128 843zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS, EBD, EBA, DSC, TCS
  • klimatyzacja automatyczna
  • zestaw audio
  • nawigacja satelitarna
  • elektrycznie sterowane szyby
  • kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą
  • elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka
  • Bluetooth
  • reflektory biksenonowe
  • doświetlanie zakrętów
  • tempomat
  • czujniki parkowania
  • system ISOFIX
  • Pakiet Bayswater(min. lakier Kite Blue, Skórzana tapicerka, aluminiowe felgi 17″)

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!