Test: Dacia Sandero LPG 1.2 75 KM – ekologia bez ściemy

Czy zastanawialiście się kiedyś dlaczego w mediach tak niewiele mówi się na temat ekologiczności samochodów zasilanych gazem? Nowoczesne instalacje LPG pozwalają na zredukowanie zanieczyszczeń do poziomu nieosiągalnego dla zasilania benzynowego. Jednym z fabrycznie wyposażonych w LPG aut jest Dacia Sandero 1.2 75 KM.

Dacia Sandero z LPG to nie tylko oszczędność pieniędzy

Montaż instalacji LPG opłaca się polskim kierowcom wyłącznie ze względu na niższe ceny gazu na stacjach paliw. Na tle Europy jesteśmy i tak, jak zwykle, pod kreską, ponieważ przez ekologiczne właściwości tego paliwa, niektóre kraje wprowadzają także ulgi podatkowe oraz dofinansowania do montażu instalacji. Coraz silniejsze zabiegi o opatrzenie LPG wyższą akcyzą są więc niczym innym jak kolejną jawną próbą wyzysku kierowców. Ale o tym innym razem.

Dyskusje na temat ekologiczności gazu proban-butan są toczone praktycznie od pojawienia się technicznej możliwości zasilania nim silników samochodowych. Przeciwnicy mówią o tym, że eko-potencjał LPG jest niewykorzystywany przez większość instalacji, przez co rachunek emisji gazów jest gorszy niż przy stosowaniu benzyny wysokiej jakości (niska zawartość ołowiu i siarki). Obecnie jednak rzadko zakłada się już instalacje I i II generacji. Auta gaźnikowe powoli zjeżdżają z dróg. Najbardziej kompatybilne i jednocześnie najefektywniejsze są gazowe instalacje sekwencyjne. W taką też, wyposażona była testowana Dacia Sandero.

Dlaczego koncerny samochodowe nie lubią LPG?

Instalacje LPG są dziś nie na rękę producentom wysilonych silników, sprzężonych z układem Start&Stop itp. Hybrydy też mogłyby obawiać się eko-testów z udziałem aut zasilanych LPG. Temat wykorzystania propan-butanu w motoryzacji jest spychany na margines. Trudno się dziwić. Przeciętny Kowalski nie wyposaży swojego auta w silnik elektryczny, czy system odzyskiwania energii z hamowania za 2 tys. zł. Instalację LPG w tej cenie zamontuje bez problemu. Do najnowocześniejszych silników trudno już jednak zainstalować zasilanie gazem. Czy to nie celowe działanie producentów?

Omegas Evo firmy Landi Renzo – co to za aparatura?

Instalacja gazowa Dacia

Omegas Evo firmy Landi Renzo to jedna z najlepszych, ale i najdroższych instalacji na rynku. Dopłata do Dacii Sandero, wyposażonej w ten zestaw wynosi 3 900 zł. Wysoka to cena, jeśli weźmiemy pod uwagę, że mały, czterocylindrowy silnik ma moc zaledwie 75 KM. Omegas Evo potrafi obsłużyć nawet jednostki 2,5 raza mocniejsze. Na polskim rynku można znaleźć równie efektywną instalację za ok. 2 500 zł (renomowanej firmy). Problemem jest jednak wówczas widmo utraty gwarancji na cały samochód. Dacia obejmuje ubezpieczeniem serwisowym tylko fabryczny zestaw Omegas Evo.Test: Dacia Sandero LPG 1.2 75 KM - wnętrze

Przegląd instalacji LPG za 150 zł co 20 tys. km

Wszystkie instalacje LPG, ustawowo muszą posiadać gwarancję producenta. Zazwyczaj jest ona określona czasowo lub poprzez limit kilometrów. Warunkiem są regularne wizyty w serwisie. Jednorazowa wymiana filtrów, kalibracja map wtrysku (jeśli jest wymagana) oraz ogólny przegląd kosztują ok. 150 zł. Producenci zapraszają na przegląd najczęściej co 15 000 km. Rachunek jest prosty – utrzymanie instalacji objętej gwarancją to koszty 1 zł na 1000 km. Do ceny tankowanego paliwa możemy więc doliczyć 10 gr na każde 100 km.

Ile zaoszczędzimy dzięki instalacji LPG w Dacii Sandero?

Sandero 1.2 16V bez założonej instalacji LPG ma spalać średnio 5,9 l na 100 km. W wersji ,,zagazowanej” powinna zadowolić się 7,5 l gazu na 100 km. Katalogowe wartości są jednak w praktyce trudne do uzyskania. Realnie Dacia spala ok. 6,5 l benzyny oraz 8 l gazu. Pamiętajmy, że silnik wyposażony w instalację LPG spala także niewielką ilość benzyny. Przełącza się na gaz dopiero po osiągnięciu określonej temperatury silnika – zwykle jest to ok. 30 st. Zimą dystans pokonywany na PB95 może wynieść nawet kila kilometrów. Latem wtryskiwacze zaczynają charakterystycznie ,,cykać” zaraz po odpaleniu.Test: Dacia Sandero LPG 1.2 75 KM

Kiedy zwróci się zakup instalacji LPG w Dacii Sandero?

Ekologicznie jeździmy na gazie, nie na benzynie

Fabryczna instalacja do Dacii Sandero z silnikiem 1.2 75 KM jest stosunkowo droga, dlatego nie zwróci się zbyt szybko. Biorąc pod uwagę zużycie paliwa, jego ceny oraz dodatkowe koszty przeglądów, wyjdziemy na ,,zero” dopiero po przejechaniu ok. 30 tys. km. Dla jednych to dużo, dla innych mało. Na pewno szybciej odzyskamy koszty instalacji, wybierając silnik 1.6 84 KM. Zawsze więcej zaoszczędzimy po przerobieniu na gaz auta, które spala więcej benzyny. 1.6 8V to także lepsza propozycja dla kierowców, chcących pokonywać duże ilości kilometrów rocznie. Czego by nie mówić o silniku 1.2, niestety nie jest on wystarczająco dynamiczny, by napędzić ważącą ponad tonę Dacię. A przecież po zamontowaniu instalacji LPG, masa wzrasta o kilkadziesiąt kilogramów.

Dacia Sandero – jak nie przepłacić za nowy samochód

Wyposażona w instalację LPG, Dacia Sandero 1.2 kosztuje 37 450 zł. Wyposażenie nie wprawia w zachwyt – klimatyzację, centralny zamek z pilotem, czy radioodtwarzacz, można domówić za dopłatą. Mimo to Sandero trzeba pochwalić za bardzo dobrą relację ceny do jakości. Dacia jest przede wszystkim tania w eksploatacji. Bazuje na starej, ale sprawdzonej technice. Części są nawet do 70% tańsze niż w przypadku konkurencyjnych modeli innych marek.Dacia Sandero LPG 1.2 75 KM

Test Dacii Sandero Stepway 1.5 dCi

Nie każdy jest gotów poświęcić tak wiele dla oszczędności. Czego by nie mówić, Sandero z silnikiem 1.2 16V nie jest demonem prędkości. W wersji bazowej nie jest też zbyt komfortowa. Na rynku nie znajdziemy jednak auta tańszego w eksploatacji niż ta właśnie Dacia z instalacją LPG. Kupno tego samochodu można także wytłumaczyć zamiłowaniem do ekologii. Pod względem wpływu na środowisko naturalne Dacia z instalacją Landi Renzo Omegas Evo może śmiało stawać w szranki z Toyotą Prius, czy Peugeot 3008 Hybrid. Choć tego faktu nie mogą przełknąć specjaliści od marketingu, będący na usługach wielkich koncernów.

Więcej o teście Dacii Sandero 1.2 LPG

Czy auta z LPG są bardziej ekologiczne niż hybrydy? Zapraszamy do dyskusji. Komentujcie.

Dacia Sandero 1.2 16V 75 KM dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1149 cm3 / benz./R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 75 / 5500
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 107-103/4250
Prędkość maksymalna (km/h) benz./LPG 161/158
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h benz./LPG 14,5/15,2 s
Średnie zużycie paliwa* benz./LPG 6/7,5 l na 100km
Pojemność bagażnika 320/1200 l
Masa własna 1067 kg
Poj. zbiornika paliwa benz./LPG 50/34 l
Cena modelu testowego od 37 450 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 4 poduszki powietrzne
  • ABS + wspomaganie nagłego hamowania
  • klimatyzacja manualna
  • radio cd/mp3
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • tapicerka materiałowa
  • kierownica obszyta skórą
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • 2 x ISOFIX
  • lakier metalizowany

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!