Silniki TCe i dCi Renault po modyfikacjach

Kiedy pod koniec 2008 r. do sprzedaży weszła najnowsza odmiana Renault Mégane, model szybko odniósł sukces w całej Europie. Po prawie 4 latach produkcji francuski koncern zdecydował się na zmiany w całej gamie Mégane (z wyjątkiem Mégane Coupé Cabriolet ). Najbardziej odczuwalne modernizacje dotyczą nowych jednostek napędowych o zachęcającej nazwie „Energy”. Nie zabrakło również nowych detali stylistycznych.

1.2 TCe 115 KM – godny konkurent 1.2 TSI?

Trzy nowe silniki Energy Renault Megane

Producent utrzymuje, iż dzięki zastosowaniu technologii rodem z F1, nowe silniki czynią Megane najoszczędniejszym samochodem w swojej klasie.

Pierwszy z nich to ENERGY TCe 115. Pod tą tajemniczą nazwą kryję się turbodoładowana jednostka benzynowa o pojemności 1.2 l i mocy 115 KM. Zdaniem producenta, główną cechą tej jednostki, oprócz niskiego spalania, są bardzo dobre osiągi. Renault Energy TCe 115 jest pierwszym benzynowym doładowanym silnikiem Renault z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W połączeniu z układem doładowania, poprzez wbudowany turbo-kolektor i zmiennym rozrządem z podwójnym układem przestawnym wałka rozrządu, umożliwia uzyskanie maksymalnego momentu obrotowego już przy niskich obrotach i w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej silnika. Wtrysk benzyny następuje bezpośrednio do komory spalania, co pozwala na uzyskanie optymalnej sprawności i elastyczności pracy, niezależnie od warunków eksploatacji. Całość wyposażona została również w bardzo popularny ostatnio system Stop & Start.
Silnik TCe jest następcą popularnego 1.6 16V (110 KM) i w stosunku do niego, jego moc wzrosła o 5 KM i 40 Nm i wynosi teraz kolejno 115 KM i 190 Nm, dostępnego w przedziale od 2 000 do 4 000 obr. Tak naprawdę wzrost mocy nie jest imponujący. Inżynierom Renault udało się przede wszystkim znacząco ograniczyć spalenie. Zaoszczędzić nawet 1,5 l benzyny na 100 km i obniżyć aż o 25 % emisje CO2.

Renault Megane 2012Energy 1.5 dCi 110 KM po modernizacji

Kolejny w ofercie to silnik  ENERGY dCi 110 czyli metamorfoza bardzo popularnego 1.5 dCi. Renault Mégane z tym silnikiem to najoszczędniejsze auto w swojej kategorii, ze średnim zużyciem 3,5 l/100 km, emitujące zaledwie 90 g CO2/km. Nie byłoby to możliwe gdyby nie zastosowanie szeregu nowoczesnych rozwiązań. Zmodyfikowano konstrukcję strefy turbosprężarki, a także uproszczono trasę przepływu zasysanego powietrza, podwyższając  jej sprawność. Sama turbosprężarka o zmiennej geometrii i bardzo małej bezwładności pozwoliła na skrócenie czasu reakcji  przy niskich obrotach. Zastosowano dysze o indywidualnym kącie wtrysku warstwowego (o 15% mniej niespalonych cząstek). Ponadto w silniku zamontowany został  układ recyrkulacji schłodzonych spalin. Spaliny są pobierane na wcześniejszym etapie niż w klasycznym układzie, schładzane w niskociśnieniowym wymienniku i dopiero wtedy kierowane do turbosprężarki.  Użyta została również samoczynnie regulowana pompa oleju z termostatem. Pojemność skokowa pompy jest dostosowywana tak, aby wytworzyć dokładnie takie ciśnienie oleju, jakie w danej chwili jest niezbędne i ograniczyć zużycie energii. Dzięki zwiększonemu o 20 Nm i wynoszącemu obecnie 260 Nm, momentowi obrotowemu i lepszym przyspieszeniom w porównaniu do poprzedniej wersji, silnik ma zapewniać  komfort i dużo lepszą kulturę pracy.

Renault Megane 2012 - wnętrzeEnergy 1.6 dCi 130 KM – patent Renault

Trzeci, najmocniejszy silnik ENERGY dCi 130 to jeszcze bardziej innowacyjna jednostka od dwóch poprzednich. Podczas jego projektowania firma Renault złożyła aż 30 wniosków patentowych. Ta zastosowana po raz pierwszy w Renault Scénic i Grand Scénic w 2011 r. wysokoprężna jednostka o pojemności 1.6 l trafiła obecnie pod maskę Nowego Renault Mégane. Silnik Energy dCi 130 oparty jest na „kwadratowej” budowie silnika (stosunek skoku do średnicy tłoka: 1:1). Dodatkowo zastosowane zostały już znane rozwiązania, takie jak: układ recyrkulacji schłodzonych spalin, pompa oleju o zmiennej pojemności  skokowej, technologia zmiennego zawirowania oraz system wielowtrysku. Dzięki 130 KM, uzyskiwanym z 1 598 cm3 pojemności, jest to najmocniejszy silnik wysokoprężny w swojej kategorii. Moment obrotowy sięgający 320 Nm pozwala rozpędzić samochód do 100km/h w niespełna 10 s. Dodatkowo 80% mocy dostępne jest już od 1 500 obr./min.  Dzięki zmniejszonej o 16% pojemności skokowej w porównaniu do silnika 1.9 dCi 130, który zastępuje, oraz dzięki innowacjom technologicznym, silnik ten zapewnia użytkownikom bezpośrednią korzyść w postaci o 20% niższego zużycia paliwa (o 1 litr w europejskim cyklu mieszanym) i niższej o 30 g/km emisji CO2.

Silniki TCe i dCi Energy – czy wygrają z konkurencją?

TCe vs. TSI, dCi vs. TDI

Silniki nowej generacji Energy zostały zbudowane zgodnie z zasadą downsizingu i zawierają szereg zaawansowanych technologii. Wszystkie nowe jednostki są wyposażone w system Stop & Start i układ odzyskiwania energii podczas hamowania. Inny przykład to technologia thermomanagement, pompa oleju o zmiennej pojemności skokowej, niskociśnieniowy EGR w silnikach wysokoprężnych, trzy 4-cylindrowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem. Wszystkie te zmiany miały zapewnić obniżenie zużycia paliwa, emisji CO2 oraz kosztów użytkowania samochodów Renault. Czy rzeczywiście francuska marka jest poza zasięgiem konkurencji ?
Pojęcie ,,downsizing” pojawiło się jakieś 3-4 lata temu. Zadomowiło się, jako określenie dla tych jednostek napędowych, które przy stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej są w stanie zapewnić sporą moc i niskie spalanie. Najpopularniejszym reprezentantem tej grupy są volkswagenowskie jednostki TSI. Do fanów niskich pojemności dołącza jeszcze Ford z silnikami EcoBoost i Fiat z silnikiem TwinAir.

Wybrane dane techniczne Renault Megane TCe 115 i konkurentów:

Dane techniczne Renault Megane TCe 115

Zmiany stylistyczne nowego Renault Megane

Mimo nadal świeżej stylistyki, nowe Renault Mégane zostało nieco zmienione. Przód samochodu zyskał reflektory wyposażone w światła do jazdy dziennej oparte na technologii LED, przedni zderzak otrzymał wykończenie w czarnym kolorze z chromowanymi elementami ozdobnymi, wprowadzono również nowy zderzak z grillem. Francuska firma dodała też do palety dwa nowe kolory nadwozia: niebieski Majorelle i Biała Perła. Wnętrze wzbogacone zostało o nowe tapicerki materiałowe oraz tapicerki skórzane, łączone z elementami alcantary. Wprowadzono również nowe elementy ozdobne deski rozdzielczej.

Nowe Renault Mégane pojawiło się w sprzedaży w Europie w marcu, w polskich salonach  dostępne jest od kwietnia br.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!