Test:Renault Grand Scenic 2.0 dCi – Van prawie doskonały

Aby przekonać się do Renault Grand Scenic 2.0 dCi wcale nie trzeba mieć siedmioosobowej rodziny. Duża przestrzeń, mocny i cichy silnik 2.0 dCi, pomysłowe wnętrze. Nic dziwnego, Renault Scenic jest jednym z najlepiej sprzedających się aut w swoim segmencie.

Na pierwszy rzut oka, Renault Grand Scenic wygląda dość kompaktowo.  Mierzące nieco ponad 4,5 metra nadwozie jest zgrabne i eleganckie.  Poprzednia wersja Grand Scenica wyglądała nieco sztucznie, przypominała nienaturalnie rozciągniętego Scenic – nowy model jest znacznie zgrabniejszy. Duża przestrzeń szyb nie tylko pozytywnie wpływa na widoczność, dzięki temu auto zachowało harmonijne proporcje i nie wygląda ,,ociężale”. Trochę szkoda, że tylne drzwi nie są odsuwane, producent zastosował klasyczne drzwi podobne jak w ,,zwykłym” Scenicu – z pewnością chodziło o obniżenie kosztów produkcji.

Renault Grand Scenic – przestrzeń i komfort

Auta typu Van nie muszą być piękne – muszą być praktyczne i takie właśnie jest Renault Grand Scenic.Przestrzeń, dobre materiały, ciekawe pomysły – to recepta Renault na Vana – dobra recepta!

Szczęśliwy kierowca Renault Grand Scenic

Ilość miejsca dla kierowcy jest gigantyczna, dodatkowo wygodny fotel z szerokim zakresem regulacji i super widoczność we wszystkich kierunkach. Niezależnie czy jesteś 120 kilogramowym dwumetrowcem czy drobną kobietą – za sterami Grand Scenica poczujesz, że auto idealnie do Ciebie pasuje.  Obsługa bardzo bogatego wyposażenia jest prosta i intuicyjna. Dodatkowo wnętrze w wersji Privilege wygląda bardzo przyjemnie i ekskluzywnie – jasne materiały, skórzane wykończenia wnętrza. Auto ma swoisty klimat, tego nie znajdziemy w żadnym niemieckim czy japońskim Vanie. Nawet dźwięk informujący o niezapiętych pasach ma sympatyczną barwę – informuje, a nie drażni.

Wyposażenie jest bardzo bogate (pełna lista na końcu testu), istotne jest jednak nie tylko jakie wyposażenie jest, ale jak działa. Np. automatyczna klimatyzacja – standard w wielu autach. Niemniej są lepsze i gorsze – w Grand Scenicu jest ta lepsza. Jeśli wchodzimy do nagrzanego samochodu możemy wybrać jeden z trzech stopni schładzania ( lub nagrzewania ) wolny, szybki i standardowy. Osobiście nie lubię jak po wejściu do nagrzanego auta z każdej strony wieje lodowate powietrze, więc bardzo spodobała mi się funkcja powolnego schładzania. Wysoka wydajność klimatyzacji – testowaliśmy samochód w 35° upały i utrzymanie wewnątrz 22° wymagało jedynie lekkiego, przyjemnego nawiewu. Nie jest to standardem, ponieważ w tych samych warunkach Hyundai i20 z manualną klimatyzacją nie był w stanie schłodzić wnętrza, nawet na największym nawiewie.

Przykładów wysokiej jakości wyposażenia można wymienić sporo – intuicyjna obsługa radia, komputera, tempomatu. Nie mogłem się jedynie przyzwyczaić do używania hamulca ręcznego – może dla tego, że przejechałem tylko 2000 km 🙂

Komfort – dla wszystkich!

Producent zatroszczył się również o wysoki poziom komfortu dla pasażerów. Ilość miejsca w drugim rzędzie siedzeń jest spora, znacznie gorzej mają pasażerowie jadący w … bagażniku. Na małych rozkładanych fotelach wygodnie będą podróżować jedynie pasażerowie o wzroście do 160 cm. Jednak statystyka pokazuje, że na 7 osób są co najmniej 3  o wzroście poniżej 160 cm, więc nie powinno być problemów.

3 x ISO-FIX

Renault Grand Scenic to jedno z niewielu aut umożliwiających zainstalowanie na tylne kanapie (a tak naprawdę trzech niezależnych fotelach) trzech fotelików z systemem mocować ISO-FIX.

Dobre pomysły Renault

Renault Grand Scenic - nawigacja TomTomRenault Grand Scenic - wyświetlaczFabrycznie montowana nawigacja kosztuję tylko 2 tys. PLN. Jest dobrej klasy, w pełni zintegrowana z samochodem, prosta w obsłudze i łatwa w aktualizacji. Jak to możliwe? Proste – Renault montuje nawigację TomTom! Dzięki wyjmowalnej karcie pamięci SD  mamy dostęp do najnowszych aktualizacji map i nowych funkcji – super! Ta nawigacja przebija wiele ,,fabrycznych” nawigacji za ciężkie pieniądze z rzadkimi i bardzo drogimi aktualizacjami.

Ciekawym pomysłem są różne możliwości prezentacji danych na centralnym pulpicie. Można wybrać jeden z kilku wariantów – każdy znajdzie coś dla siebie.

Zaawansowane ustawienia samochodu. Za pośrednictwem komputera pokładowego możemy zmienić różne parametry auta, np. czy po wejściu do środka się zamyka samo. Zwykle auta się albo zamykają automatycznie albo nie – tu mamy możliwość ustawienia tego parametru.

Nie sposób wymienić wszystkich sprytnych uchwytów, półek, pojemników i innych elementów wnętrza. Szczególnie ciekawy jest jednak podłokietnik w dwoma schowkami. W zależności od potrzeb możemy przesuwać cały podłokietnik tworząc np. miejsce na kobiecą torebkę 🙂

Renault Grand Scenic 2.0 dCi 160 – test drogowy

Kultura pracy 160 konnego diesla Renault wyznacza nowe standardy. Silnik pracuje niezwykle cicho i bezwibracyjnie. Mocy i momentu obrotowego jest pod dostatkiem, setka po 9,5 s., prędkość maksymalna 205 km/h.  Jednak Grand Scenic to nie auto do wyścigów, ale na szybkie trasy. Przy prędkości 160-170 km/h w kabinie jest dość cicho i auto prowadzi się pewnie i stabilnie.

Trochę zaskakuje zużycie paliwa, katalogowe spalanie w trasie  – 5,6 l / 100 km jest zupełnie nierealne. Nawet przy bardzo delikatnej jeździe –  stała prędkość 90 km/h nie udało nam się zejść poniżej 6 l / 100 km. Średnie testowe spalanie wyniosło 8,6 l / 100 km – dwa litry więcej niż obiecuje producent. To sporo, trzeba jednak przyznać, że auto jeździło dość szybko, często z kompletem pasażerów – coś za coś.

Do tego silnika idealnie pasowała by automatyczna skrzynia biegów. Niestety Renault nie ma w ofercie takiej wersji. Jedyny bezstopniowy automat  ( CVT ) jest dostępny z dwulitrowym silnikiem benzynowym. Nie oferuje niestety dobrych osiągów (0-100km/h – 11,4 s ), można też się spodziewać wysokiego spalania ( realnie 10-12 l/100km ). Wkrótce w Renault Grand Scenic ( i nie tylko ) będzie dostępna dwusprzęgłowa skrzynia EDC. Szkoda tylko, że będzie dostępna jedynie ze stosunkowo słabym silnikiem 1.5 dCi.

Prowadzenie jak w kompakcie

Pomimo znacznej wysokości, Renault Grand Scenic świetnie się prowadzi. Auto jest z jednej strony komfortowe z drugiej strony stabilne i pewne w prowadzeniu. Nawet przy dużych prędkościach samochód prowadzi się przewidywalnie i bezpiecznie. To przewaga minivana nad np. SUV-ami, które często przy wyższych prędkościach ,,pływają” po drodze. Scenic nie boi się również zakrętów, jednak wygodne fotele ze słabym trzymaniem bocznym nie zachęcają do szaleństw – można dosłownie wypaść z fotela.

Podsumowanie

Pomimo faktu, że nie jestem miłośnikiem aut francuskich – zakochałem się w tym samochodzie. Auto kupiłbym od ręki, z zakupem czekam tyko na trzecie dziecko, dwusprzęgłową skrzynię i … trochę gotówki ;-). Idealne auto rodzinne, świetne na długie trasy i nie tylko.
Warto również dodać, że Renault Grand Scenic jest również dostępny w pięcioosobowej wersji ciężarowej.

Dlaczego warto kupić Renault Grand Scenic

  • praktyczne i przestronne nadwozie
  • wysoki komfort jazdy
  • cichy i dynamiczny silnik
  • umiarkowana cena zakupu

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • 7,5 tys PLN mniej trzeba zapłacić za bardziej ekonomiczną i prostszą (brak filtra FAP) konstrukcje. To bardzo rozsądna propozycja
  • Miłośnicy maksymalnego komfortu mogą wybrać wersję benzynową 2.0 z automatyczną skrzynią CVT. Niższa cena zakupu ( -12 700 PLN), większy komfort i zużycie paliwa
Renault Grand Scenic – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1995 / t.diesel / 4 / 16
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) 118 (160) / 3750
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 380 / 2000
Prędkość maksymalna ( km/h ) 205
Skrzynia biegów/ napęd na koła man. 5/ przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,5
Średnie zużycie paliwa l/100km 6,6
Pojemność bagażnika l 564 l / 208  l(przy 7-os.)
Masa własna kg / ładowność kg 1628 / 630
Cena katalogowa 94 200 PLN (w wersji Privilege*)
Wyposażenie wersji Privilege::

  • Tempomat z funkcją pamięci
  • System kontroli toru jazdy ESC (ESP®) z funkcją zapobiegania poślizgowi kół ASR i funkcją kontroli podsterowności
  • 6 poduszek powietrznych
  • elektrycznie sterowane szyby i lusterka
  • Karta Renault Hands Free
  • Automatyczny hamulec postojowy
  • Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa, z bocznymi nawiewami w drugim rzędzie
  • Deska rozdzielcza z kolorowym, wielofunkcyjnym ekranem LCD wykonanym w technologii TFT
  • 2 fotele w trzecim rzędzie chowane w podłodze bagażnika
  • Boczne żaluzje przeciwsłoneczne w drugim i trzecim rzędzie
  • System wspomagania parkowania tyłem
  • Stoliki typu lotniczego w oparciach przednich foteli
  • Radioodtwarzacz CD MP3 ( 4 głośniki )
Dodatkowo:
  • System nawigacji Carminat TomTom® – ok. 2000 zł
Renault Grand Scenic – dane techniczne, ceny
V-max
0-100 km/h
Średnie spalanie
Cena (TECH RUN*)
SILNIKI BENZYNOWE
1.6 16 V 110 KM 185 12,6 7,5 70 050 zł
1.4 16 V 130 KM 190 11,5 7,4 74 050 zł
2.0 16 V X-tronic CUT 140 KM 190 11,4 7,7 81 500 zł (Privilege*)
SILNIKI DIESLA
1.5 dCi 105 KM 180 13,4 5,1 79 250 zł
1.5 dCi 110 KM 180 14,3 5,0 86 050 zł
1.9 dCi 130 KM 195 11,2 5,6 84 250 zł
2.0 dCi 160 KM FAP 205 9,5 6,6 94 200 zł (Privilege*)
Wyposażenie wersji Tech Run*:

  • System kontroli toru jazdy ESC (ESP®) z funkcją zapobiegania poślizgowi kół ASR i funkcją kontroli podsterowności
  • Poduszki kurtynowe + sygnalizacja dźwiękowa i wizualna niezapięcia pasów bezpieczeństwa pasażera z przodu + sygnalizacja dźwiękowa niezapięcia pasów bezpieczeństwa na miejscach tylnych
  • Karta Renault ze zdalnym sterowaniem centralnego zamka drzwi
  • System nawigacji Carminat TomTom®
  • Oparcie fotela pasażera z przodu składane, umożliwiające przewóz długich przedmiotów
  • Szuflady pod przednimi fotelami

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!