Test: Peugeot 107 1.0 – malutki i ekonomiczny kosmita :)

Dostaliśmy w swoje ręce pełnego pozytywnej energii, malutkiego Peugeota 107 o mocy 68 KM. Autko nie zachwyca wielkością i osiągami, ale to absolutnie nie przeszkadza, bo i tak zwraca na siebie uwagę.

Zastanawiające jest dlaczego autko z silnikiem o pojemności 1,0 litra, wzbudza tak pozytywne emocje… Prawdopodobnie ze względu na jego przód, który przypomina bardzo szeroki i szczery uśmiech, który czeka na kierowcę na parkingu 🙂 A pro po parkingu – mały Francuz jest mistrzem parkowania, ze względu na swoje gabaryty wciśnie się w każdą szparę. Pomaga w tym na pewno duża widoczność i duży skręt kierownicy. Samochód jest zwinny, a silnik ekonomiczny i ambitny 🙂

Kosmiczne wnętrze

Na pierwszy rzut oka, wnętrze testowej wersji sprawia wrażenie małego i minimalistycznego. Po bliższym poznaniu wnętrze wydaje się jednak przemyślane i przyjazne.

Schowek w dużych i „poważnych” samochodach jest zazwyczaj zamknięty – w naszym maleństwie schowek jest otwarty „na zawsze”. Z jednej strony praktyczny (np. miejsce na małą damską torebkę), ale z drugiej strony nic się w nim nie ukryje.

Tarcza prędkościomierza podświetlana na pomarańczowo to jeszcze nic – najbardziej odjazdowy jest odstający obrotomierz – niczym ucho Myszki Miki.

Peugeot 107 podświetlanie zegarówPeugeot 107 - obrotomierzNiektórym podczas testu nasuwało się określenie „zabaweczka”, ale mimo tego mały, niebieski Lew podczas testów zrobił furorę pośród kobiet. Jeśli chodzi o wyposażenie, to w samochodzie można znaleźć wszystko, co jest niezbędne. Wersja Urban Move przewiduje elektryczne szyby przednie (jeden przycisk sterujący oknem dla kierowcy i jeden dla pasażera), centralny zamek sterowany pilotem, klimatyzację, radiodtwarzacz CD oraz lakier metalizowany (testowana wersja w kolorze niebieskim Electra).

Peugeot 107 - konsola Obsługa nawiewu i klimatyzacji jest bardzo prosta, a czasami wydawało się, że nawet za prosta, bo niechcący można zmienić ustawienie i zamiast zimnego powietrza, włączyć sobie nawiew ciepły.

Przednie fotele są wygodne, nawet w dłuższej trasie. A ich ręczna regulacja jest bardzo łatwa i szybka. Mimo, że auto jest pięciodrzwiowe, ma cechy swojego trzydrzwiowego brata – bardzo szybko i łatwo można złożyć oparcie fotela kierowcy, by sięgnąć po rzeczy z tylnego siedzenia, bez konieczności otwierania tylnych drzwi.

Tylny rząd nie zachwyca przestronnością, ale dla osób, które potrzebują małego, zwrotnego auta, które spokojnie mieści tygodniowe zakupy dla trzyosobowej rodziny, to mały Peugeot’cik jest idealnym rozwiązaniem. Możliwość rozłożenia tylnych siedzeń sprawia, że nawet na dłuższą wyprawę, auto sprawdza się znakomicie. Pojemność po złożeniu siedzeń to aż 751 litrów, więc spokojnie zmieszczą się bagaże na weekend dla dwóch dorosłych osób. Plusem tak małego bagażnika, jest na pewno to, że po włożeniu zakupów nie „latają” one po całej jego powierzchni.

W modelu po liftingu nie ma standardowej, tylnej klapy, jest za to otwierana szyba. Będąc przy szybach – otwieranie tylnych szyb jest wyjątkowe, nie są one opuszczane, a uchylane

Peugeot 107 – test drogowy

Peugeot 107 jest obecnie dostępny tylko w jednej wersji silnikowej – ma to sens

Może 1,0-litrowy silnik nie zachwyci nas osiągami, ale na pewno zachwyci nas jego ekonomiczność i elastyczność. Moc jest niewielka, bo 68 KM, ale waga 800 kg nie stanowi dla takiej mocy żadnego problemu.

Średnie spalanie według producenta to 4,6 litra na 100 km i tutaj prawie wszystko się zgadza, bo podczas testów nasz mały kosmita przy jeździe w różnych warunkach spalał średnio 5,4 litra na 100 km. Czyli tyle, co nic 🙂 Jeden zbiornika paliwa o pojemności 35 litrów pozwolił pokonać trasę 650 kilometrów. Dużym udziałem w tak niskim spalaniu jest również 5-biegowa manualna skrzynia biegów z dobrze dobranymi przełożeniami.

Przy włączonej klimatyzacji zmiana w dynamice nie jest aż tak widoczna, więc ten aspekt można pominąć.

Podróżując Peugeot’em 107 już po kilku kilometrach można przyzwyczaić się do pomrukiwania tego wyjątkowego trzycylindrowca, jednak siedząc na tylnej kanapie, ma się wrażenie, że nie został on w pełni wyciszony – w środku słychać odgłosy każdej pokonywanej kałuży i każdego wyboju. Małe kółeczka i dość twarde zawieszenie dają znać o większości przeszkód, jakie pokonuje samochód w czasie drogi, ale za to na zakrętach utrzymują samochód w ryzach i można cieszyć się komfortem jazdy. Przy wymijaniu dużo większych uczestników ruchu, można było również odczuć, że Peugeot 107 nie lubi silnych podmuchów wiatru. Trzeba wtedy dość mocno pilnować kierownicy.

Peugeot 107 1.0 – mały koszt – duża frajda

Podstawowa wersja pięciodrzwiowego Peugeot’a 107 z jedyną opcją silnika 1,0 i wersją wyposażenia Happy kosztuje w aktualnej promocji niedużo, bo 27 300 zł (cena katalogowa – 35 700 zł) – tym bardziej niedużo, że koszt zakupu, to nie jedyny plus. W niski koszt zakupu wchodzą również niskie koszty utrzymania. Oczywiście jest kilka rzeczy, których brakuje w samochodzie za taką cenę – np. elektrycznego sterowania lusterek bocznych, wskaźnika średniego spalania (komputera pokładowego) czy lepszego wyciszenia. Dało się zauważyć, że samochód nie posiada bardzo bogatego wyposażenia, ale wydaje się ono wystarczające do samochodu używanego w mieście. Na pewno jako wyposażenie do drugiego, małego auta na zakupy i poruszania się po mieście. Samochód w podstawowej wersji posiada poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera, ale jako opcja można dodatkowo wyposażyć go w poduszki boczne i kurtynowe – koszt 1600 zł.

Podsumowanie

Dla kogo jest więc ten mały kosmita? Peugeot 107 to auto dla ludzi z bogatą wyobraźnią 🙂 Nie wiadomo dlaczego, prowadząc 107 uśmiech sam pojawia się na twarzy. Nie jest na 100 % to samochód dla kierowców, którzy wymagają od samochodu dużej mocy i dużych możliwości ładunkowych. Do pomrukiwania silnika można przywyknąć, a widok tak pozytywnego auta powoduje reakcję łańcuchową i uśmiechy innych kierowców. Jazda Peugeot-em 107  może być czystą frajdą, a jego oszczędność wywołuje kolejny uśmiech na twarzy. Gdyby w miastach każdy jeździł takim małym i uroczym kosmitą, korki byłyby mniejsze, powietrze czystsze, a nastawienie kierowców do siebie lepsze…

Dlaczego warto kupić Peugeot 107 1.0

  • atrakcyjny i wyjątkowy wygląd
  • zwinność i duża widoczność
  • łatwość parkowania
  • ekonomiczność (niskie spalanie)
  • koszty zakupu i utrzymania

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • 2 tys. zł więcej kosztuje Toyota Aygo Luna A/C, która jest objęta nie dwu- a trzyletnią gwarancją.
  • ok. 1 tys. zł mniej kosztuje większy Chevrolet Aveo 1,2 o mocy 84 KM, który ma dużo bogatsze wyposażenie.
Peugeot 107 1.0 Urban Move
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 998 / benz / 3 / 12
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) 50 ( 68 ) / 6000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 93 / 3600
Prędkość maksymalna ( km/h ) 157
Skrzynia biegów/ napęd na koła man. 5/ przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 14
Średnie zużycie paliwa l/100km 4.6
Pojemność bagażnika l 131
Masa własna kg / ładowność kg 800 / 380
Cena katalogowa 34 500 zł
Wyposażenie wersji Urban Move*:

  • wyposażenie wersji TRENDY*
  • klimatyzacja manualna
  • radioodtwarzacz CD z MP3
  • lakier metalizowany
  • obrotomierz – 250 zł
Inne wersje Peugeot 107 1.0
V-max
0-100 km/h
Średnie spalanie
Cena (Happy*) Cena (Trendy*) Cena (Urban Move*)
SILNIKI BENZYNOWE
1.0 (68 KM) trzydrzwiowy 157 14 4,6 34 400 zł 37 700 zł 33 200 zł
1.0 (68 KM) pięciodrzwiowy 157 14 4,6 35 700 zł 39 000 zł 34 500 zł
1.0 (68 KM) pięciodrzwiowy (testowana wersja) 157 14 4,6 34 500 zł

Wyposażenie wersji Happy*:

  • ABS, CSC (system kontroli hamowania na zakrętach)
  • Poduszka powietrzna kierowcy i pasażera
  • REF – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania
  • Wycieraczka tylna

Wyposażenie wersji Trendy*:

  • Wyposażenie wersji Happy
  • Listwy boczne ochronne
  • Lusterka zewnętrzne i klamki w kolorze nadwozia
  • Szyby przednie elektryczne
  • Centralny zamek sterowany pilotem
  • Tylna kanapa składana i dzielona
  • Wspomaganie kierownicy progresywne, regulacja wysokości



Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!