Opel – historia marki, cz.1

Koncern Opel to ikona niemieckiej gospodarki, symbol solidności i tradycji.  Takie modele jak Manta, Kadett czy Kapitan przeszły do legendy. Niektórzy wyśmiewali te auta, jako drobnomieszczańskie, ale prawda jest taka, że niemal każda rodzina w Niemczech miała kiedyś Opla w garażu. Statystyki pokazują, że marka doskonale radzi sobie także na naszym rynku.

Adam Opel – jak to się zaczęło…

Historia zaczyna się w niemieckim mieście Russelsheim , gdzie urodził się Adam Opel. Był synem ślusarza i już od najmłodszych lat uczył się zawodu w zakładzie ojca. Swoich sił próbował również w innych firmach, także  poza granicami swojego kraju, lecz w konsekwencji zatrudnił się u producenta maszyn do szycia. Po pewnym czasie znudzony dotychczasową pracą wreszcie powrócił do rodzinnej miejscowości, a własną wiedzę i doświadczenie postanowił wykorzystać do konstrukcji swojej pierwszej maszyny do szycia. I tak w 1862 r. powstaje firma „Adam Opel AG”.

Rowery i… pierwszy samochód

 

Adam Opel

Firma szybko się rozrastała, stając się jednym z głównych światowych producentów maszyn do szycia. Od 1884 roku Opel rozpoczyna prace nad rowerami i już dwa lata później fabrykę w Russelsheim opuszcza pierwszy bicykl. Po śmierci Adama Opla w 1895 r., za prowadzenie rodzinnego przedsiębiorstwa odpowiedzialni byli głównie dwaj spośród pięciu synów Adama – Fritz oraz Wilhelm. To głównie im zawdzięczamy automobile Opla. Podpisali oni umowę z firmą podwoziową Lutzmann. Dzięki temu w roku 1899 powstaje pierwszy samochód – Opel Patent Wagen System Lutzman z silnikiem o mocy 3,5 KM. Autem można było podróżować do 20 km/h. Łącznie udało się sprzedać 11 takich pojazdów. W 1901 roku została podpisana umowa z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w wyniku, której powstał model 9PS. Opel wykupuje od Darracq’a licencję i już rok później, na salonie samochodowym w Hamburgu zostaje zaprezentowany pierwszy model wyprodukowany całkowicie w fabryce w Russelsheim – 10/12PS. Auto to dysponuje dwucylindrowym silnikiem, chłodzonym cieczą, który osiągał zawrotną, jak na owe czasy, prędkość 45 km/h. Już rok później z fabryki wyjeżdża model z 4-cylindrową jednostką. Jednocześnie firma zaczyna produkcję motocykli. Pierwszy dwukonny dwukołowiec, kosztujący 700 marek, opuszcza mury fabryki w 1901 roku.

Sukces modelu  4/8 PS

Produkcja samochodów Opla nie rozwijała się jednak zbyt szybko. Żeby temu zaradzić w roku 1909 wprowadzono Opla 4/8 PS, czyli niewielki, dwumiejscowy pojazd, którego największą zaletą była cena (kosztował o połowę mniej od swoich ówczesnych konkurentów). Z racji małych gabarytów pozwalał także na łatwiejsze prowadzenie i manewrowanie na ciasnych uliczkach dużych miast. Nazywany był ,,Doktorwagenem” czyli „Samochodem Doktora”. Nazwę zawdzięczał temu, iż był bardzo popularny wśród lekarzy, którzy potrzebowali niezawodnego i mocnego samochodu.

Opel - historia markiOpel nabiera rozpędu

Pożar w fabryce w Russelsheim

Dalszy rozwój firmy Opel to wprowadzenie w 1910 r. produkcji modułowej. Dzięki temu możliwe było łączenie różnych nadwozi z różnymi silnikami i podwoziami. Duże znaczenie dla dalszych losów koncernu ma także pożar, który doszczętnie zniszczył „starą” fabrykę w Russelsheim w 1912 r. Po pięćdziesięciu latach od powstania firmy zakończona zostaje tym samym produkcja maszyn do szycia, a także wstrzymana produkcja samochodów. Na zgliszczach powstał nowoczesny zakład, który koncentruje się na produkcji samochodów. Już dwa lata później powstaje największa w historii firmy jednostka napędowa o pojemności 12 litrów, dysponująca mocą 260 KM. Wyposażony w nią Opel Rennwagen zdobywa liczne nagrody za zwycięstwa w wyścigach. I wojna światowa to okres wzmożonej produkcji aut ciężarowych, jednak równocześnie powstają też modele osobowe. Jednym z nich jest pierwszy sześciocylindrowiec o pojemności 4.7 litraOpel 18/50PS. Po okresie wojennym firma stawia równie mocno na produkcję motocykli oraz powraca do wytwarzania rowerów (w 1928 r. jest największą fabryką rowerów). W latach dwudziestych XX wieku, powstał jeden z bardziej znanych modeli – Opel 4PS potocznie określany mianem „żabki”

Opel OlympiaGeneral Motors przejmuje Opla

Początek lat 30-tych to światowy kryzys gospodarczy. Bracia Opel umiejętnie jednak unikają jego skutków, stając się w roku 1929 częścią amerykańskiego koncernu General Motors.  Dzięki nowym technologiom, założeniu towarzystwa ubezpieczeniowego, banku samochodowego oraz rozbudowie usług serwisowych Opel w połowie lat 30. jako pierwszy w Niemczech produkuje rocznie ponad 100 tys. aut.  W roku 1935 do produkcji trafia Opel Olympia, a rok później popularny model – Kadett. W roku 1937 część firmy odpowiedzialna za produkcję rowerów zostaje sprzedana firmie NSU a Opel skupia się całkowicie na produkcji samochodów. Do sprzedaży trafiają także dwa modele z wyższej klasy – Admiral i Kapitan. Opel staję się największym europejskim producentem aut osobowych i ciężarowych z liczbą 25 tys. pracowników. Milionowy model Kapitan, zjeżdża z taśm montażowych w 1940 r…

cdn.

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!