Ford Focus: wszystko co powinniście wiedzieć

Większość Polaków chcących kupić nowy samochód myśli o hatchbacku. Dlatego warto przedstawić jednego z wybitniejszych przedstawicieli tego rynku – Forda Focusa.

10 milionów Focusów dwóch generacji

Ford Focus to bez wątpienia jeden z ciekawszych przedstawicieli gatunku kompaktów. Mimo iż dzisiaj opinia o aucie jest jednoznaczna, nie było to tak oczywiste w roku 1998 podczas premiery pierwszej generacji. Największe kontrowersje budziła stylistyka oparta o tzw. New Edge Design. Niespotykane dotąd linie sprawiły, że jedni bezgranicznie pokochali Focusa, inni natomiast czuli do niego niechęć. Wszystkie negatywne emocje ginęły jednak w momencie, w którym kierowca zamykał drzwi, odpalał silnik i ruszał w pierwszą podróż. Świetnie zestrojone zawieszenie i precyzyjny układ kierowniczy praktycznie od razu stały się wizytówką auta.

Prezentacja drugiej generacji modelu była sporym zaskoczeniem. Po szalonym Focusie I, Ford zaprezentował spokojnego Focusa II. Oczywiście linia stylistyczna auta była nowoczesna, jednak brakowało w niej szaleństwa i nieprzewidywalności. W sumie pierwsza i druga generacja kompaktu sprzedała się w ilości 10 milionów sztuk. Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że to spory sukces.

Nowy Ford Focus -nowoczesny, jednak z mniejszą dozą szaleństwa

Focus wypracował sobie na tyle mocną pozycję na rynku, że świat motoryzacyjny czekał na prezentację trzeciej odsłony auta z zapartym tchem. Ostatecznie nadszedł rok 2010 i kurtyna opadła. Oczom obserwatorów ukazała się nowoczesna i dynamiczna sylwetka, która ma nisko poprowadzoną linię dachu, dwa przetłoczenia na każdym z boków i tył z wyraźnym spojlerem. Być może i nie jest to rewolucja na miarę premiery pierwszego Focusa, jednak z pewnością stylistyka jest bardziej wysmakowana niż w przypadku modelu drugiego.

Co się stało z bagażnikiem Focusa?

Nowy kompakt Forda urósł o 16 mm. Nie jest to jednak typowo optyczny rozrost. Połowa tego dystansu powiększyła bowiem rozstaw osi. W ten sposób pasażerowie będą mogli wykorzystać nieco większą ilość przestrzeni wewnątrz. Hatchback musi być jednak nie tylko przestronny, ale również pojemny. Niestety na tym polu nowy Focus nie ma za wiele do powiedzenia. O ile poprzedni model mieścił za tylną kanapą 385 litrów bagażu, o tyle ten zabierze maksymalnie 363 litry. Co gorsza jest to najbardziej optymistyczna wersja. Gdy zamiast zestawu naprawczego wybierzecie pełnowymiarowe koło zapasowe, kufer momentalnie skurczy się do zaledwie 277 litrów. To stanowczo za mało.

Ford nie zdecydował się na drastyczną ingerencję w zawieszenie. Tył nadal oparty jest o układ wielowahaczowy z wahaczem ustalającym, a przód o niezależne kolumny MacPhersona. Jest to o tyle dobra informacja, że wyśmienita trakcja nadal będzie jedną z zalet kompaktu.

Jednostki napędowe

Nowy Ford Focus jest oferowany z silnikami o mocy od 105 do 182KM

Paletę jednostek napędowych Focusa otwiera wolnossący motor benzynowy o pojemności 1,6-litra. Przy masie niespełna 1300 kilogramów moc 105 i 125 koni mechanicznych może się sprawdzić wyłącznie w mieście. Na trasie auto może się wydawać ociężałe. O wiele lepiej radzi sobie ekologiczny silnik 1,6 EcoBoost. Dzięki turbodoładowaniu układ napędowy otrzyma 150 lub 182 konie. Moc przekłada się na przyspieszenie w granicy nieco ponad lub niespełna ośmiu sekund. Niestety właściciel Focusa z tą jednostką będzie się musiał przyzwyczaić do pracy systemu start-stop.

Osoby preferujące motory wysokoprężne w pierwszej kolejności mogą wybrać silnik 1,6 TDCi. Turbo oraz precyzyjne i wrażliwe wtryski typu common rail składają się na moc 95 lub 115 koni mechanicznych. Focus w tej wersji będzie równie ospały, co w przypadku najsłabszego modelu benzynowego. Oczko wyżej uplasował się motor 2.0 TDCi. Każdy z trzech wariantów mocy (115, 140 i 163 KM) może być zestawiony z 6-biegową skrzynią manualną lub dwusprzęgłowym automatem. Podczas wyboru jednostki wysokoprężnej warto wziąć pod uwagę fakt, że Ford wyposaża te silniki w filtr cząsteczek stałych. Podczas eksploatacji wyłącznie w mieście filtr może się szybko zapychać i wymagać częstego serwisowania.

Rozsądna cena

Ceny nowego Focusa są dosyć dobrze wyskalowane. Wersja podstawowa z silnikiem benzynowym kosztuje 61 tysięcy złotych, a z dieslem 68.500 zł. Do wersji sedan trzeba dopłacić tysiąc złotych, a do kombi trzy tysiące. Jak wyglądają takie wartości na rynku? To więcej, niż żądają Koreańczycy, czy Francuzi, jednak znacznie mniej, niż trzeba wydać na Volkswagena Golfa, czy Toyotę Auris.

Podsumowanie

Focus nadal jest bardzo ciekawą propozycją na rynku. Ma atrakcyjny design, szeroką paletę jednostek napędowych i rozsądną cenę. Mi jednak cały czas spokoju nie daje pojemność bagażnika. Co Ford myślał sobie wprowadzając na rynek kompakta z tak ograniczoną przestrzenią bagażową? Z pewnością fakt ten nie wystarczy, aby skutecznie zabić sprzedaż. Jest jednak zasadniczym występkiem przeciwko funkcjonalności auta.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!