Nowe MINI – czyli ofensywa trzycylindrowców

Gdzie lepiej będą pasować nowe 3-cylindrowe silniki jak nie w MINI? Mam jednak dobrą wiadomość – MINI Cooper S ma już ,,normalny” silnik wyciągnięty z BMW – 4-cylindry, turbo i prawie 200 KM!

MINI – czyli klasa premium w rozmiarze S

Premiera nowego modelu zawsze skłania do refleksji, zastanawiamy się w czym nowa wersja będzie lepsza? Czy udało się dopracować poprzednią konstrukcję? Czy po prostu obniżono koszty produkcji, aby osiągnąć jeszcze większy zysk ze sprzedaży i serwisu? Cóż, w przypadku nowego MINI chciałbym wierzyć, że chodziło tylko i wyłącznie o stworzenie lepszego pod każdym względem auta, tylko te 3-cylindrowe jednostki napędowe…

Ewolucja – niebezpieczny kierunek zmian

nowy-mini-cooper-3

Zaznaczam na wstępie, że nowym MINI jeszcze nie jeździłem, ale zastanawia mnie pewna ciekawostka. Poprzednia generacja MINI (test MINI Cooper S) oprócz szeregu niezaprzeczalnych zalet, miała jedną wadę – słabą widoczność do przodu, patrząc na powyższe zdjęcie można odnieść wrażenie, że przednia szyba jest…jeszcze mniejsza! Może jednak to tylko złudzenie…

Nowe silniki, zawieszenie, wymiary…

Auto nieznacznie urosło, jednak chyba najwięcej nowości jest niewidocznych na pierwszy rzut oka. Dzięki zmniejszonej masie własnej i nowej konstrukcji zawieszenia oraz ulepszonemu układowi kierowniczemu auto ma się … jeszcze lepiej prowadzić! Mówiło się, że MINI jeździ jak gokart – to jak będzie jeździć teraz? Strach pomyśleć! Wprowadzono również dwie nowe automatyczne skrzynie biegów – zwykłą, oraz (na to wszyscy czekali) sportową – zapewniają świetne osiągi i niskie zużycie paliwa. Skoro jesteśmy przy spalaniu to warto wspomnieć, że MINI z 3-cylindrowym silnikiem diesla ma spalać zaledwie 3.5 l/100 km, jednak nie musimy się tym specjalnie ,,podniecać” – to tylko liczba wpisana w katalogu.

Nowe centrum dowodzenia wszechświatem

nowy-mini-cooper-5

Nowe MINI to nie tylko nowe skrzynie biegów czy zawieszenie, dużo się zmieniło w…. ,,systemach teleinformatycznych”? Czasem trudno znaleźć odpowiednie słowo na określenie nowych elementów wyposażenia czy zrozumienie do czego tak naprawdę służą – nie mniej – czytając notkę prasową, można odnieść wrażenie, że nowe MINI to połączenie auta, iPad-a oraz iPhone-a. Dla tych których najbardziej istotny jest napęd mam dobrą informacje – wszystkie silniki są ,,nowe”.

MINI Cooper S – wersja optymalna?

Tak samo było w poprzedniej generacji MINI – optymalny wariant to Cooper S, mocny, ale nie ekstremalny. Zapewniał świetne osiągi oraz przyzwoite zużycie paliwa. Obecnie Cooper S ma jeszcze jedną przewagę nad tańszymi wersjami – dodatkowy cylinder!

Nowe MINI – podstawowe dane techniczne

MINI Cooper S: 4-cylindrowy silnik benzynowy z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, w pełni zmienny wznios zaworów, zmienne fazy rozrządowe), pojemność: 1998 cm3, moc maksymalna: 141 kW/192 KM przy 4700-6000 obr./min, maksymalny moment obrotowy: 280 Nm przy 1250-4750 obr./min (300 Nm w trybie overboost), przyspieszenie 0-100 km/h: 6,8 s (z automatyczną skrzynią biegów: 6,7 s), prędkość maksymalna: 235 km/h (233 km/h), średnie zużycie paliwa*: 5,7-5,8 l/100 km (5,2-5,4 l/100 km), emisja CO2*: 133-136 g/km (122-125 g/km), standard oczyszczania spalin: EU6.

MINI Cooper: 3-cylindrowy silnik benzynowy z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni, w pełni zmienny wznios zaworów, zmienne fazy rozrządowe), pojemność: 1499 cm3, moc maksymalna: 100 kW/136 KM przy 4500-6000 obr./min, maksymalny moment obrotowy: 220 Nm przy 1250-4000 obr./min (230 Nm w trybie overboost), przyspieszenie 0-100 km/h: 7,9 s (z automatyczną skrzynią: 7,8 s), prędkość maksymalna: 210 km/h (210 km/h), średnie zuxycie paliwa*: 4,5-4,6 l/100 km (4,7-4,8 l/100 km), emisja CO2*: 105-107 g/km (109-112 g/km).

MINI Cooper D: 3-cylindrowy turbodiesel z technologią MINI TwinPower Turbo (turbodoładowanie o zmiennej geometrii łopatek, wtrysk bezpośredni common rail, maksymalne ciśnienie wtrysku: 2000 barów), pojemność: 1496 cm3, moc maksymalna: 85 kW/116 KM przy 4000 obr./min, maksymalny moment obrotowy: 270 Nm przy 1750 obr./min, przyspieszenie 0-100 km/h: 9,2 s (z automatyczną skrzynią: 9,2 s), prędkośc maksymalna: 205 km/h (204 km/h), średnie zużycie paliwa*: 3,5-3,6 l/100 km (3,7-3,8 l/100 km), emisja CO2*: 92-95 g/km (98-99 g/km), standard oczyszczania spalin: EU6.

Może będzie dobrze…

Prawdopodobnie każdy kto jechał trzycylindrowym dieslem jest zaniepokojony faktem, że taka jednostka napędowa znajdzie się w aucie klasy premium – można mieć jedynie nadzieje, że BMW tak dopracowało tą konstrukcję, że wkrótce ten silnik będzie montowany w BMW serii 5. Na koniec miało być bardziej optymistycznie, chyba nie wyszło, to może spróbuje jeszcze raz.

 

Nowy MINI Cooper S ma mocniejszy silnik, lepsze zawieszenie i układ kierownicy oraz sportowy ,,automat” (w opcji) – te ,,parametry” powinny wystarczyć, aby na torze (i nie tylko tam) zapewniał więcej frajdy niż wszystkie hothatch-e! Trochę lepiej to brzmi, ale chyba nie o to mi chodzi, poza tym, taki tekst trochę mi ,,śmierdzi” Auto-Światem.

 

Nie mogę się doczekać jazd testowych! To jest ok, może być na koniec!

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • Sukuremu

    Premium i trzy cylindry ^_^ 😀 i co tam sobie jeszcze wymyślimy! katastrofa i żenada :> jestem ciekaw co takiego technologicznie stoi na przeszkodzie żeby zrobić 1,5 na 4 garach tak jak FIAT robi od lat (900 w seju i nie tylko) a Renault np w 1,5 DCI (Delphi na „okrągłej szynie”). Minimalne straty z powodu większej powierzchni ścianek względem mniejszej ilości wałków wyważających, normalnej, poprawnej pracy i samego faktu że mamy klasyczny motor a nie spuchnięty silnik od kosiarki? Dno, metr wodorostów i kolejny metr mułu ;( I żeby nie było, mam beemkę i lubię(lubiłem?) markę, ale bez przesady.

  • Addam44

    A jak ceny?:)
    Bo przeciez producenci zawsze uzasadniaja ze dzieki downsizingowi kupujemy auto tansze,oszczedniejsze,lzejsze…Jak sie maja ceny nowego Mini do starego w podobnej mocy i wyposazeniu?
    Ostatnio zauwazylem ze na stronach producentow coraz ciezej o….masy poszczegolnych wersji aut.
    Oczywiscie ponoc wersje z malymi silnikami turbo maja byc lzejsze ale o dokladne masy u wielu producentow ….ciezko.U Forda za diabla nie umiem znalesc:)ale np.Dacia podaje.I co mamy,,,:)
    Lodgy Laureate 1.6 84km 7os-masa 1191kg
    Lodgy Laureate 1.2Tce 115km-masa 1205kg

    Logan kombi 1.2 Laureate 75km-masa 1016kg
    Logan kombi 0.9Tce 90km-masa 1038kg

    To przyklad jak marketingowcy nabijaja nas”czarna mase”w butelke 🙂
    I jak juz pisalem-coraz ciezej o masy na stronach www producentow.
    Mysle ze to jest temat na artykul dla Przyspieszenie.pl.
    Porownac wage wersji aut z silnikami wolnossacymi i tymi”lzejszymi”:)turbo:)
    Oczywiscie gdzie sie da-u VAGa juz nie 🙂

    • Ceny jeszcze nie są znane, ale nie przejmował bym się na zapas, z pewnością nie będą niższe 🙂 Małe silniki nie przekładają się na niską cenę – wczoraj widziałem Mercedesa CLA z silnikiem 1.6 Trubo (156 KM) kosztującego ponad 200 tys. zł!!! Wyposażenie? Automat, klima, nawigacja + parę bajerów 🙂 – to się nazywa downsizing!

      Swoją drogą ciekawa sprawa z tą masą własną aut z (teoretycznie) lżejszymi silnikami… Fakt, że nie zawsze łatwo jest dotrzeć do podstawowych danych technicznych. W tym przypadku możemy (jako konsumenci) uczyć się od Amerykanów, tam jest dostępnych bardzo wiele różnych i ważnych danych technicznych.

      • Sukuremu

        U nas też teoretycznie wszystko musi być podane, i jest, w salonie, na karteczce obok auta, czcionką 8pkt :>
        A jeśli ktoś wierzy w marketing i pierdoły które się opowiada i ciśnie, to zapewne bezkrytycznie przyjmuje akcje „10 może uratować życie debilowi który nie patrzy czy jedzie auto”.

  • Kasia

    Z Mini jest chyba tak, że nieważne w jakim kierunku pójdą konstruktorzy to wierni fani i tak będą stali za tą marką murem.