Honda TRX 400 – test zimowy

Niewątpliwą przewagą quada nad motocyklem crossowym jest możliwość jazdy w zimę! Przetestowaliśmy na śniegu Hondę TRX 400 – wrażenia…mieszane 🙂

Hodna TRX400 – test na drogach nieutwardzonych

Głównym przeznaczeniem testowanego przez nas quada są tory wyścigowe oraz szybka, rajdowa jazda po drogach nieutwardzonych. Jako przedstawiciel klasy Sport ATV, nie jest pojazdem uniwersalnym. Tym pojazdem ( pomijając brak homologacji ) nie wolno się poruszać po drogach o dużej przyczepności nawierzchni ( np. asfalt ). Brak mechanizmu różnicowego sprawia, że na asfalcie, nawet na łagodnym zakręcie można się wywrócić.
Został zaprojektowany do jazdy po drogach nieutwardzonych w celu podwyższenia poziomu adrenaliny kierowcy!

Dobre opinie o silniku z XR 400R

O jednocylindrowej jednostce hondy można powiedzieć wiele dobrego. Wytrzymała, niezawodna oraz wystarczająco mocna. 34 konie mechaniczne, oraz moment obrotowy 63,9 Nm@6000 obr./min. umożliwiają bardzo szybką jazdę. Prawdę mówiąc szybsze quady sportowe ( np. Honda TRX 700 ) sprawdzą się tylko przy wyczynowej jeździe z b.dużymi prędkościami. Przy mocnym dodaniu gazu na pierwszym biegu, TRX 400 jedzie na – tylnych kołach :-). Nie jest to szkodliwe dla silnika ponieważ posiada ,,suchą” miskę olejową – niegroźne mu są mocne przechyły.
Moc silnika nie jest kluczowa ponieważ na nieutwardzonych drogach największy problem jest z trakcją. Nawet na 3-4 biegu, można na zakręcie wykonać efektowny poślizg 🙂

Efektowne poślizgi – przewaga nad 4×4

Niezależne, podwójne wahacze, amortyzatory Showa z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego sprężyny umożliwiają pewne prowadzenie nawet przy znacznych prędkościach ( Quad nie ma co prawda prędkościomierza, może lepiej nie wiedzieć jak szybko się jedzie 🙂 ). Wykorzystując stały (bez mechanizmu różnicowego ) napęd na oba tylne koła, dość łatwo można się nauczyć wchodzenia w zakręty poślizgami. TRX 400 jest lekki, mocny, łatwy do opanowania na równej drodze.

W przypadku jazy pod nierównościach daje znać o sobie ,,sztywne” zawieszenie tylne. Wachacz wleczony z amortyzatorem Showa nie ,,wybiera” nierówności tak dobrze jak zawieszenie przednie. Droższą wersję TRX 700 warto wybrać przede wszystkim ze względu na niezależne zawieszenie tylne, umożliwiającą jeszcze pewniejszą jazdę na zakrętach.

Test Quada zimą…

Super zabawa nie musi się kończyć wraz z nadejściem zimy! Więcej, jazda właśnie zimą może dostarczyć jeszcze więcej emocji – jeden warunek – wybieramy w miarę odśnieżone drogi. Jeszcze łatwiej jest jeździć poślizgami ( oczywiście łatwiej też wypaść z zakrętu 🙂 ). Największa frajda jest przy jeździe na ,,świeżym” śniegu, na zmarzniętym śniegu łatwo się zakopać…
Na głębszym(lub zmarzniętym) śniegu daje o sobie znać przede wszystkim mały prześwit z tylnej części pojazdu. Quad dosłownie zawiesza się na zawieszeniu i nawet terenowe opony nic nie pomogą. Z pewnością lepiej w tej sytuacji radził by sobie model z napędem na 4 koła, posiadający większy prześwit.

W trudnym terenie, zaletą Hondy TRX 400 jest niska masa własna ( 175 kg ). W praktyce umożliwia to kierowcy wyciągnięcie ,,zakopanego” pojazdu. Z quadami 4×4 ( ponad 100kg cięższymi ) nie ma takiej możliwości…

Honda TRX 400 idealna do…
Idealna do agresywnej, szybkiej jazdy po torach i drogach nieutwardzonych. Również zimą, w deszcz, w każdą pogodę. Okazjonalne nada się nawet na kulig.

Testowany quad nie nadaję się do spokojnej jazdy turystycznej. Dużo bardziej uniwersalne są modele 4×4. Ze względu na duży prześwit i mechanizm różnicowy – nadają się na każdą drogę. Nie nadają się do wyczynowej jazdy w zakrętach – coś za coś 🙂

Honda TRX 400x/EX
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 398 cm3 / benz. / R1/ 4
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 25,3/ 34,5 / 7000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 63,9  / 6000
Prędkość maksymalna wystarczająca 🙂
Skrzynia biegów/napęd na koła man.  5 / tylnie
Masa własna / ładowność; 175
Cena katalogowa 24 900 ( 17 900 w promocji )

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!