Honda Jazz – auto miejskie po japońsku

Honda nie miała wielkiego doświadczenia w tworzeniu małych aut miejskich. Mimo to wiedza zdobyta w innych segmentach rynku, pozwoliła Japończykom stworzyć hatchbacka, który może zagrozić europejskim konkurentom. Oto model Jazz.

Jazz powrócił po 16 latach

Większość Europejczyków kojarzy Hondę Jazz z obecną lub poprzednią generacją auta. Nie były to jednak pierwsze hatchbacki, które występowały w cenniku japońskiej marki pod tą nazwą. W 1981 roku Honda zaprezentowała trzydrzwiowe, małe auto miejskie, które miało się stać odpowiedzią na zakorkowane ulice dużych miast. Po 5 latach dalekowschodnia firma postanowił wycofać się z produkcji modelu. Przyczyną była sprzedaż, która nie osiągnęła nawet minimalnych założeń. Na powrót plakietki Jazz klienci musieli poczekać aż 16 lat. W roku 2002 w Genewie Japończycy pokazali 5-drzwiowego hatchbacka. Auto w przeciwieństwie do poprzednika odniosło sukces. Dzięki temu po 6 latach Honda zaprezentowała trzecią generację.

Mała Honda – uporządkowana nowoczesność

Wygląd Jazza jest świetnym przykładem na to, że japońskich stylistów stać na stworzenie ładnego auta. Zarówno przód, jak i bok, czy tył emanują nowoczesną linią, która momentami może być posądzona o nutę sportowego charakteru. Kluczową rolę odgrywa także uporządkowanie. W tej sylwetce nie ma miejsca na awangardowe, czy nowatorskie rozwiązania, jednak tym samym do maksimum dopieszczono funkcjonalność i praktyczność. Popatrzcie tylko na przeciągniętą linię okien. Dzięki temu kierowca otrzymuje poszerzoną widoczność zarówno z przodu, jak i z tyłu. Mała Honda to także auto uniwersalne. Neutralna stylistyka powoduje, że za kierownicą może zasiąść emeryt, student, czy młoda matka.

Wysoka jakość i atrakcyjna forma

Honda JazzWe wnętrzu Jazza panuje bardzo przyjemna atmosfera. Każdy z elementów deski rozdzielczej dobrze się prezentuje i jest wykonany z wysokiej jakości plastiku. Wygląd kabiny pasażerskiej, identycznie jak w przypadku karoserii, jest wyrazem uporządkowanej nowoczesności. W efekcie kierowca nie będzie musiał narzekać na stylistyczną nudę, a jednocześnie intuicyjnie odnajdzie wszystkie, potrzebne przyciski. Bardzo rasowo wyglądają małe zegary, których skalowanie i wskazówki są podświetlone na czerwono. Razić może tylko wyraźna dominacja ciemnych kolorów.

Maksymalna pojemność bagażowa Jazza – 1320 litrów!

Podczas tworzenia płyty podłogowej Jazza Japończycy wykonali ciekawy manewr. Mianowicie przesunęli każde z kół tak, aby znajdowało się niemalże w rogu karoserii. Rozwiązanie przynosi dwa skutki. Po pierwsze powoduje, że auto zyskuje na stateczności i jakości prowadzenia. Po drugie maksymalnie rozciągany jest rozstaw osi i zyskuje na tym przestrzeń wewnątrz kabiny. W efekcie mimo iż Jazz ma krótsze niż Polo nadwozie, może zaoferować pasażerom więcej przestrzeni i bardziej pojemny bagażnik. Kufer Hondy liczy 337 litrów. Przy złożonej kanapie z tyłu pojemność zwiększa się do 1320 litrów. Oba wyniki są świetne jak na klasę małych hatchbacków.

Jazz jest napędzany silnikami i-VTEC

Najmniejsza Honda jest autem typowo miejskim. Japończycy doszli zatem do wniosku, że najbardziej sensownym rozwiązaniem jest wykorzystanie trzech silników benzynowych. Słabszy ma pojemność 1,2-litra i generuje 90 koni mechanicznych. Spora moc jednostki daje rozsądne przyspieszenie i jednocześnie usatysfakcjonuje kierowcę pod względem wyników spalania. 6,6 litra benzyny na sto kilometrów w mieście to wynik bardzo dobry.

Większą krzepę proponuje motor 1,4 i-VTEC. W tym przypadku ważące niespełna 1100 kilogramów auto jest napędzane stadem 100 koni mechanicznych. W efekcie 100 km/h pojawi się na liczniku Jazza po 11,4 sekundy, a średnie spalanie nieznacznie wzrośnie w stosunku do jednostki 1,2.

Jazz Hybrid – 1.3 IMA CVT

Nowością w segmencie małych aut miejskich jest wprowadzenie do oferty napędu hybrydowego. W małej Hondzie podstawą układu jest 1,3-litrowy silnik benzynowy, który wspiera motor elektryczny. Sprawna współpraca jednostek powoduje, że spalanie w mieście może spaść nawet do niespełna 5 litrów benzyny na sto kilometrów. Co więcej auto jednocześnie zachowuje przyzwoite osiągi. Przyspieszenie do 100 km/h jest kwestią 12,2 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h.

Honda Jazz – dane techniczne

Silnik Moc / Mom. obr. Przysp. Pr. maks. Spalanie*
1,2 i-VTEC 90 KM / 114 Nm 12,6 s. 177 km/h 6,6 / 4,6 / 5,3
1,4 i-VTEC 100 KM / 127 Nm 11,4 s. 182 km/h 6,6 / 4,8 / 5,5
1,4 i-VTEC CVT 100 KM / 127 Nm 12,6 s. 175 km/h 6,7 / 4,6 / 5,4
1,3 IMA CVT 88 KM / 121 Nm** 12,2 s. 175 km/h 4,6 / 4,4 / 4,5

* spalanie w mieście / w trasie / średnio

** wartości dotyczą jednostki benzynowej, dodatkowo 14 KM i 78 Nm dostarczane przez motor elektryczny

Jazz nie jest tani, ale wiele oferuje

Podstawowy pakiet wyposażenia proponowany przez Hondę nosi nazwę S. W jego ramach klient otrzymuje elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane lusterka, centralny zamek, radio z RDS i CD, wejście AUX, ABS, EBD, kontrolę stabilności VSA, sześć poduszek powietrznych oraz system ISOFIX. Nieco droższa jest wersja Trend. Za dopłatą od 2 do 4 tysięcy złotych Jazz będzie posiadał manualną klimatyzację i system wspomagania siły hamowania BA. Oczko wyżej znajduje się model Comfort, który posiada 15-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację automatyczną, regulowaną wysokość fotela kierowcy i wielofunkcyjną kierownicę.

Najlepiej wyposażona wersja Jazza to Elegance. Za kwotę minimum 62.500 złotych klient japońskiej firmy dostanie panoramiczne, szklane okno dachowe, czujnik deszczu, 16-calowe felgi aluminiowe, skórzaną kierownicę, tempomat, alarm oraz system wspomagający ruszanie na wzniesieniu HSA.

Honda Jazz – cennik

Silnik S Trend Comfort Elegance
1,2 i-VTEC 49.900 zł 53.900 zł brak brak
1,4 i-VTEC 53.900 zł 55.900 zł 58.500 zł 62.500 zł
1,4 i-VTEC CVT 57.900 zł 59.900 zł 62.500 zł 66.500 zł
1,3 IMA CVT brak brak 67.900 zł 72.900 zł

Podstawowy Jazz droższy od Polo

Japończycy bardzo wysoko wycenili Jazza. Wersja podstawowa kosztująca niespełna 50 tysięcy złotych jest droższa o prawie tysiąc złotych od podobnie wyposażonego Polo i ponad 3 tysiące złotych od Forda Fiesty. O ile jednak nie opłaca się kupić Hondy w wersji podstawowej, o tyle identycznie jak u Civica relacja ta zmienia się wraz ze wzrostem poziomu wyposażenia. Gdy wybierzecie Jazza Elegance, z powodzeniem uda się wam zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych w stosunku do większości rynkowych konkurentów.

Podsumowanie

Jazz to przede wszystkim małe autko z bardzo obszernym wnętrzem, które dysponuje nowoczesną i jednocześnie atrakcyjną stylistyką. Poza tym charakteryzuje się niską awaryjnością, a w bogatszej wersji stanowi ofertę, którą warto rozważyć. W Polsce hatchback Hondy ma jeszcze jedną zaletę. W przeciwieństwie do Polo, Clio, czy Ibizy, Jazz nadal jest dosyć rzadki na ulicach miast. Być może i Japończycy nie wykonali tym modelem potężnego kroku wprzód, jednak jest to solidny kroczek we właściwą stronę.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!