Fiat – historia marki cz. 2

Data zakończenia II wojny światowej podwójnie zapisała się w historii marki Fiat. Rozpoczął się trudny okres powstawania z ruin. W tym samym czasie zmarł Giovanni Agnelli – założyciel i dyrektor firmy, który kierował zakładami Fiata po swoje ostatnie dni.

Fabryka Mirafiori a powojenna rzeczywistość

W 1953 r. Fiat po raz pierwszy zastosował silnik diesla

Fiat 1400Jeszcze przed wojną oddano do użytku olbrzymią fabrykę Mirafiori w Turynie. Kompleks zajmował ogromną przestrzeń, z czego 300 tys. metrów było zadaszone. Po zakończeniu wojny Fiat szybko zbierał się z kolan i już w 1948 r. zaprezentował nowe modele. Były to 500C, 500B, 1500 E i 1100 E. Bazowały na przedwojennej technologii, a konkretnie na modelu 500 (Topolino). Pierwszy Fiat według projektu stworzonego po zakończeniu wojny, powstał w 1950 r. Był to model 1400. Zapowiadał on nadejście nowej stylistyki i wprowadzał nowoczesne rozwiązania. Standardowo montowano np. ogrzewanie wnętrza. Kolejne lata to próba zaistnienia w nowych segmentach motoryzacji. Fiat Campagnola to lekki samochód terenowy z napędem 4×4. 8V to nowocześnie zaprojektowany roadster, który nie odniósł sukcesu, ale pokazał oryginalny zmysł stylistyczny Włochów. 1400 Diesel był pierwszym Fiatem z silnikiem wysokoprężnym.

Fiat 600, czyli kolejny sukces

500 podbija Włochy

Fiat 500Zaprezentowany w 1955 r. model 600 był kolejnym małym samochodem, który odniósł duży sukces. Charakteryzował się opływową sylwetką, umieszczonym z tyłu silnikiem i niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. Niedrogi maluch cieszył się olbrzymią popularnością. Łącznie z autami produkowanymi na licencji w innych krajach, powstało ponad trzy miliony egzemplarzy 600 i jej powiększonej odmiany, 600 Multipla. W 1957 r. do produkcji weszło kolejne małe auto. Nuova 500 to następca Topolino. Oba auta na stałe zapisały się w historii Włoch. Topolino pozwolił mieszkańcom Półwyspu Apenińskiego zbliżyć się do motoryzacji, 500 posiąść na własność jej część. Samochód był tani m.in. ze względu na dwucylindrowy silnik (przepisy podatkowe zależne od liczby cylindrów) o poj. 0.5. Początkowo rozwijał moc 13,5 KM, potem 15 KM. Wyprodukowano ponad 3,5 miliona egzemplarzy 500 (do 1975 r.).

Giovanni Agnelli II, Fiat Dino i współpraca z FSO – lata 60.

Czym się różni polski Fiat od włoskiego Fiata?

Fiat DinoW kolejnym dziesięcioleciu Fiat kontynuował swoją ekspansję na kraje słabo rozwinięte. Nadzór nad planami rozwoju przejął znów Giovanni Agnelli. Wnuk słynnego założyciela marki został wybrany prezesem przedsiębiorstwa w 1966 r. Kilka miesięcy później Fiat zaprezentował w Turynie sportowy model Dino. Podobno jednym z konstruktorów sześciocylindrowego silnika V6 (w najmocniejszej wersji 180 KM) był Alfredo ,,Dino” Ferrari – pierworodny syn Enzo Ferrariego, który w zmarł w 1956 r. na dystrofię mięśniową. Produkcja auta miała być formą hołdu, złożonego niedoszłemu spadkobiercy sportowej marki. Model Dino w oryginalnej wersji nigdy nie otrzymał logo Ferrari. Był zbyt innowacyjny, przez co obawiano się o wizerunek marki (pierwsze drogowe Ferrari z centralnie umieszczonym silnikiem). Fiat Dino był mniej ekstrawagancki stylistycznie, choć równie interesujący pod względem rozwiązań technicznych.

1967 r. – początek polskiego Fiata

Fiat 127W 1967 r. na mocy porozumienia z Fiatem, FSO rozpoczęło w Polsce produkcję modelu 125p. Literka ,,p” w nazwie sugeruje nie tylko kraj produkcji samochodu. Włoski 125 odnosił duże sukcesy. Był bardziej ekskluzywnym wariantem Fiata 124, który zdobył zaszczytny tytuł ,,Samochód roku” w 1967 r. Uznanie jurorów zaskarbiły sobie przede wszystkim nowoczesne silniki czterocylindrowe o pojemności skokowej 1.6 z dwoma wałkami rozrządu (układ DOHC). Słabszy z nich generował 90, mocniejszy 101 KM. Problem w tym, że jednostki te nie trafiły pod maskę polskiego ,,dużego Fiata”. 125p posiadał silniki od starego modelu 1300/1500. Różnice dotyczyły także m.in. nadwozia (nieco zmienionego w polskiej wersji) i kilku detali technicznych jak np. umiejscowienie baku paliwa.

Przejęcie Lancii i sukces modelu 128

Początek produkcji 126 i 126p

Fiat 126Pod koniec lat 60. koncern Fiat produkował już prawie dwa miliony aut rocznie. Duże zyski pozwoliły na inwestycje. Fiat wykupił markę Lancia oraz połowę udziałów w Ferrari. Kolejnym dużym sukcesem była produkcja modelu 128. To kolejne ,,auto dla ludu”, które wprowadzało innowacje. 128 był pierwszym samochodem Fiata, posiadającym napęd na przednie koła. Silniki o mocy od 60 do 75 KM zapewniały przyzwoitą dynamikę, szeroka paleta wersji nadwoziowych przypadła do gustu klientom. Samochód zdobył tytuł ,,Car of the Year” w 1970 r. Dwa lata później, palma pierwszeństwa w prestiżowym plebiscycie znów należała do Fiata. Tytuł otrzymał model 127, czyli poprzednik słynnego Uno. Atutem 127 były małe rozmiary, niezłe silniki gaźnikowe OHV i rozsądna cena. W roku sukcesu 127 (1972 r.), Fiat zaprezentował także kolejne małe auto, które miało zostać następcą wysłużonej 500. 126 dla Włochów był kolejnym, udanym produktem Fiata. Jego polski odpowiednik, 126p, stanął na czele motoryzacyjnej rewolucji…

 

 

cdn.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!