Co się stało z Daewoo?

Jeszcze kilka lat temu była jedną z najczęściej spotykanych na ulicy marek samochodowych. Nasz rynek podbiły tanie i solidne modele Tico, Lanos, Nexia, czy Nubira. Nagle wszystko się skończyło. Co stało się z koreańską marką Daewoo? Zapraszamy do lektury tekstu.

Narodziny giganta

Daewoo NexiaPołudniowokoreańska firma Daewoo istniała od 1967 r. Początkowo działała m.in. w branży stoczniowej, elektrycznej, elektromechanicznej. Za datę powstania koncernu produkującego samochody uważa się rok 1978. Założycielem firmy był Kim Woo Chung, drobny przedsiębiorca, który na rozkręcenie biznesu tekstylnego pożyczył od znajomych pięć tysięcy dolarów. Wkrótce zdolności biznesowe Chunga pozwoliły mu na wielokrotne pomnożenie kapitału i inwestowanie w inne gałęzie przemysłu. Koreański biznesmen kupował różne firmy, najczęściej podupadające lub zadłużone. Miał olbrzymie plany. Nazwa firmy – Daewoo, po koreańsku znaczy mniej więcej tyle co ,,wielki  świat”.

Złote lata Daewoo

Daewoo TicoSzybki rozwój Daewoo był wspierany przez państwo. Rodzina Chunga nie była bogata, ale dobrze znana rządzącemu Koreą Płd. dyktatorowi. Wszystko za sprawą ojca Chunga – prowincjonalnego wojewody miasta Daegu. Biznes samochodowy rozkręcał się dzięki absurdalnym przepisom, zakazującym handlu zagranicznymi autami na rynku koreańskim. Daewoo podjęła współpracę z General Motors. Na licencji GM produkowano samochody marki Opel. Wkrótce interesy obu marek rozeszły się. Amerykańska firma była przeciwna ekspansji samochodów pod nazwą Daewoo na rynek europejski. Chung wspierany państwowymi kredytami, udzielanymi na potencjalne zyski z eksportu, postanowił zerwać współpracę z GM i spróbować podbić nie tylko azjatycki a światowy rynek samochodowy.

Twarda ręka i ekspansja

UZ-Daewoo MatizZakłady Daewoo nie cieszyły się dobrą sławą w Korei. Pracownicy wielokrotnie skarżyli się na złe warunki pracy i kiepskie wynagrodzenie. Prezes pozostawał nieugięty na protesty, choć firma prosperowała dobrze. Wkrótce Daewoo stało się drugą spółką kapitałową w kraju. Spółki inwestującej olbrzymie pieniądze w motoryzację, obawiał się nawet lider rynku – Hyundai. Daewoo rozpoczęła produkcję modelu Nexia, czyli nieco zmienionego Opla Kadetta. Samochód trafił do europejskiej sprzedaży w 1995 r. Jego następca, Daewoo Lanos to konstrukcja bardziej niezależna, ale wciąż bazująca na koreańskich doświadczeniach z czasu produkcji Opla.

Miliardowe inwestycje Daewoo w Europie

Daewoo-silnikKim Woo Chung zarabiał miliardy dzięki przemianom w gospodarce południowokoreańskiej i dużemu zapotrzebowaniu na produkty z zakresu przemysłu stoczniowego, elektromechanicznego a nawet lotniczego. Doskonała sytuacja innych gałęzi marki, zaważyła na decyzji zainwestowania w przemysł motoryzacyjny. Prezes postanowił wykupić fabryki w biedniejszych krajach Azji i Europy. Wkrótce koreańskie samochody zaczęły być produkowane w krajach rozwijających się (m.in. polskie zakłady Daewoo w Lublinie). Działania reklamowe okazały się skuteczne i szybko uczyniły z mało znanej i niezaufanej marki, giganta rynkowego. Do sukcesu przyczynił się nie tylko PR, ale także dobra jakość produkowanych samochodów, które choć zacofane pod względem designu i technologii, okazywały się bardziej niezawodne od europejskiej konkurencji. Świetnie sprzedawały się modele Tico, Matiz, Lanos, Nubira i Leganza.

Kryzys gospodarczy i bankructwo Daewoo

Daewoo NexiaW latach 90. europejski i japoński przemysł samochodowy dysponujący mniejszym kapitałem stawał do nierównej walki z potentatem z Korei. Nagle pod, wydawać by się mogło, stabilnym finansowo molochem, ugięły się nogi. Korea stanęła na skraju bankructwa. Złe zarządzanie budżetem i udzielanie wysokich, łatwych kredytów dużym koncernom, zaczęło przynosić efekty. Duże spółki upadały, obciążając państwo. Duże zadłużenie za sprawą kredytów miał także koncern Daewoo. Mimo to pewny siebie prezes Kim Woo Chung nie chciał oszczędzać i nadal rozbudowywał przedsiębiorstwo. W 1998 r. Daewoo straciła ponad 458 milionów dolarów. Pożyczka udzielona Korei przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy zobowiązała rząd do zaprzestania ingerencji w gospodarkę. Chung nie mógł już liczyć na pomoc państwa. Daewoo upadło w 1999 r. Był to także koniec większości europejskich filii marki.

Defraudator Chung

Daewoo Nexia - wnętrzeDługi, które pozostały po Daewoo zmusiły Kim Woo Chunga do ucieczki z kraju. Schronił się we Francji, ale w 2005 r. niespodziewanie wrócił, by jak twierdził, odbyć karę za własne błędy. Przedsiębiorcę, który zaczynał od pożyczonych pięciu tysięcy dolarów, oskarżono o oszustwa na łączną sumę 43 miliardów dolarów. Nie ustalono, co stało się z kwotą ponad 20 miliardów dolarów. W maju 2006 r. prezesa wizjonera skazano na dziesięć lat więzienia. Ostatniego dnia procesu powiedział: ,,Nie mogę uniknąć odpowiedzialności za błędne przyciśnięcie ostatniego przycisku swego losu”.

Samochody Daewoo dziś

Daewoo G2XChoć koncern upadł, fabryki i warsztaty zostały. Niektóre spółki wchodzące w skład dawnej chaeboli utrzymały się na rynku i do dziś produkują m.in. sprzęt elektroniczny. Motoryzacyjnej gałęzi przemysłu nie spotkał jednak dobry los. Dawny gigant musiał zakończyć produkcję. Kapitał został częściowo wykupiony przez inne firmy z branży, w tym GM i indyjskie Tata Motors. Polską spółkę Daewoo-FSO w 2004 r. przejął Chevrolet (człon Daewoo).

UZ-DaewooCzęść udziałów Daewoo wykupiło ukraińskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne AvtoZAZ. W zaporoskich fabrykach do dziś produkowany jest jeden z najpopularniejszych modeli Daewoo – Lanos. Logo Daewoo po dziś dzień wykorzystuje uzbecka firma UZ-Daewoo. Produkowane są tam modele Matiz oraz Nexia. Technologicznie, oferowane samochody różnią się od tych, wytwarzanych w latach 90. delikatnymi modyfikacjami nadwozia i wnętrza.

 

 

 


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!