Test: Chevrolet Aveo 1.2 – nie tylko do miasta!

Ekonomiczny, uniwersalny, wygodny, tani – ideał miejskiego samochodu – czy taki jest Chevrolet Aveo? Nie – ale niewiele mu brakuje! Przetestowaliśmy pięciodrzwiową wersję Chevroleta Aveo z silnikiem 1.2 o mocy 84 KM


Chevrolet Aveo występuję w trzech wersjach nadwozia, jako 3 i 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Wersja 3-drzwiowa może się najbardziej podobać, nie jest jednak tak praktyczna jak wersja pięciodrzwiowa. Auto prezentuję się dość nowocześnie i zgrabnie. Jedynym elementem który ,,nie gra” z resztą samochodu jest złoty znaczek Chevroleta który nie jest umieszczony na atrapie (tak jak w większości samochodów), znajduję się niżej – na zderzaku.Nie ma stylistycznych fajerwerków, producent skupił się na funkcjonalności samochodu.

Klasyczne wnętrze

Nieco kwadratowe kształty nadwozia pozytywnie wpłynęły na wielkość przestrzeni dla kierowcy i pasażerów. Wygodne przednie fotele ( nieco za słabo wyprofilowane ) umożliwiają zajęcie wygodnej pozycji nawet wysokim kierowcom. Aveo udowadnia, że mały samochód wcale nie musi być ciasny. Kokpit jest wykonany z materiałów dobrej jakości i zapewnia bardzo dobrą ergonomię. Przejrzysty design i czytelne wskaźniki sprawiają, że obsługa samochodu jest prosta i intuicyjna.

Chevrolet Aveo - wnętrze

Pozytywne wrażenia psuje nieco kierownica. Jest zbyt duża. Również materiał którego użyto do produkcji pozostawia wiele do życzenia – jest twardy i niemiły w dotyku. Zupełnie inaczej wygląda kierownica chociażby w Chevrolecie Spark-u gdzie dobrze wyprofilowana kierownica jest wykonana z dużo lepszego tworzywa.

Na brak przestrzeni nie powinni narzekać też pasażerowie tylnej kanapy ( chyba, że jadą 3 dorosłe osoby ). Przestrzeń na nogi jest wystarczająca, fotele są dość wygodne, ze względu za sporą przestrzeń nad głowami pasażerów nawet wyższe osoby będą komfortowo podróżować.

Stosunkowo mały bagażnik o pojemności 220 l ze względu na montaż instalacji gazowej w miejscu koła zapasowego ( dojazdowego ) ma dodatkowo ograniczoną funkcjonalność. Tak naprawdę w tym przypadku warto doposażyć samochód w system naprawy kół – zajmuje mniej miejsca.

Wyposażenie standardowe wersji Base+ jest przyzwoite, zawiera min : 4 poduszki powietrzne, radio CD mp3, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, el. sterowane szyby przednie. Dopłata do klimatyzacji manualnej wynosi 900 PLN.

Test Chevroleta Aveo 1.2 16V ,,na gazie”

Podstawa jednostka Chevroleta Aveo to 16-zaworowy wolnossący silnik benzynowy o pojemności 1.2 l. Moc – 84 KM – całkiem sporo, jednak moment obrotowy wynosi zaledwie 114 Nm i jest osiągany dopiero przy 3800 obr./m. Np. Skoda Fabia z doładowanym silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM posiada moment obrotowy aż  160 Nm  (1 500–3 500 obr./m). W praktyce, w połączeniu ze skrzynią biegów o stosunkowo długich przełożeniach, auto jest mniej dynamiczne niż wynikało by to z danych katalogowych ( 0-100 km/h – 12,8 s ). Przyspieszanie wymaga korzystania z wysokich obrotów silnika co wiąże się ze sporym hałasem. Jednak po osiągnięciu prędkości podróżnej, jazda jest płynna i komfortowa.

Jadąc z prędkością 140 km/h na ostatnim, piątym biegu, silnik pracuje z prędkością 4 tys. obr./m – auto jest wówczas wystarczająco ciche aby spokojnie rozmawiać w kabinie.  Silnik jest słyszalny, ale biorąc pod uwagę cenę samochodu trzeba pochwalić dobre wyciszenie samochodu.

Instalacja gazowa zainstalowana w testowym Aveo sprawiała się bez zarzutu, w praktyce przełączanie ( automatyczne ) z trybu zasilania benzyną na tryb zasilania LPG jest niezauważalne. Często przeciwnicy instalacji gazowych ( np. ja 😉 ) wytykają takie wady jak: mniejsza moc silnika, bardzo mały zasięg, unoszący się wszędzie ,,zapach” gazu. W testowym samochodzie te problemy nie istnieją ( może poza mniejszym zasięgiem ).  Rzeczywiście, ekonomia jest rewelacyjna. Przy spokojnej jeździe Aveo LPG spala średnio 6-7 l gazu na 100 km – więc koszt przejechania 100 km mieści się w 15 PLN – kusząca propozycja!

Kierowcy częściej jeżdżący w trasie z pewnością wybiorą mocniejszą jednostkę o pojemności 1.4 l i mocy 100 KM. Trochę szkoda, że Chevrolet nie przewidział dla Aveo silników wysokoprężnych – możliwy wybór jednostek napędowych ogranicza się do dwóch wersji: 1.2 i 1.4.

Aveo – jazda testowa

Mało dynamiczny silnik 1.2 nie zachęca do szaleńczej jazdy – i dobrze! Zawieszenie testowego samochodu okazało się bardzo komfortowe ( jak na tą klasę samochodu), jednak miłośnikom dynamicznego pokonywania zakrętów będzie brakować precyzji układu kierowniczego oraz sztywniejszego zawieszenia. Auto dość mocno pochyla się na szybkich zakrętach – ale to nie wada – tylko cecha. To samochód do spokojnej, komfortowej jazdy po niekoniecznie równych drogach. Wielu osobą spodoba się takie zestrojenie zawieszenia, które dość dzielnie radzi sobie na naszych drogach.

Podsumowanie

Chevrolet Aveo 1.2 LPG to ciekawa propozycja dla osób szukających wygodnego, ekonomicznego i taniego samochodu.  Silnik nie dostarcza sportowych emocji ( jak to 1.2 ), ale pracuje ze sporą kulturą i zużywa rozsądne ilości paliwa – średnie spalanie testowe 6,5 litra / 100 km.  Silnik ma stosunkowo prostą konstrukcję i jak każda wolnossąca jednostka jest bardziej odporny na niewłaściwe użytkowanie niż silniki doładowane ( np. 1.2 TSI ).

Trzeba przyznać, że Aveo na Polskim rynku jest samochodem trochę niedocenianym, przez co szybciej traci na wartości niż np. Skoda Fabia.

Dlaczego warto kupić Chevroleta Aveo

Dlaczego warto kupić inny samochód ?

  • stosunkowo duży komfort jazdy
  • optymalne wyposażenie
  • prosta konstrukcja
  • niskie koszty eksploatacji
  • atrakcyjna cena zakupu
  • dopłata do silnika 1.4 wynosi ( w zależności od wersji ) 3-4 tys PLN. Niestety jednostka 1.4 Jest dostępna tylko w bogatszych wersjach wyposażeniowych LS ( 3 dr ) i LT ( 5 dr. )
  • praktycznie w tej samej cenie można kupić bogato wyposażonego nowego Chevroleta Spark-a LS+. Sparka zaprojektowano bardziej odważnie i nowocześnie, nie rezygnując z praktyczności pierwowzoru ( Matiz )

Chevrolet Aveo 1.2 Base+  – dane techniczne

Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 1206 / benz./ R4 / 16
Moc maksymalna (kW(KM)obr./min) 62 / 84,4 / 6400
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 114  / 3800-4400
Prędkość maksymalna ( km/h ) 170
Skrzynia biegów/ napęd na koła man.5 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,8  s
Średnie zużycie paliwa (katalogowe) 5,4 l
Pojemność bagażnika 220
Masa własna / ładowność; 1093/ 410
Cena katalogowa testowego modelu 41 710 PLN
Wybrane wyposażenie standardowe Seat Leon Cupra R
  • 4 poduszki powietrzne
  • ABS
  • elektrycznie sterowane szyby przednie
  • centralny zamek
  • radioodtwarzacz CD MP3
  • wspomaganie kierownicy

Dodatkowe wyposażenie:

  • klimatyzacja manualna ( dopłata 900 PLN )
  • kolor czerwony Flame – metalik ( dopłata 1400 PLN )
  • Przystosowanie do LPG ( dopłata 120 PLN )

Inne wersje Chevroleta Aveo
0-100 km/h
V-max
Spalanie średnie
Cena*
SILNIKI BENZYNOWE
1.4 DOHC ( 100 KM ) 11,9 175 5,9 47 390
1.4 DOHC ( 100 KM ) automat 12,3 170 6,4 52 590
*wersja LS

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!