AFS – inteligentne oświetlenie

Jazda w nocy, w deszczu, we mgle i dodatkowo po krętej drodze? Adaptive Front Lighting System to urządzenie, które sprawia, że jazda nawet w takich warunkach jest pewniejsza i bardziej bezpieczna.

AFS to system, który sprawia, że lampa oświetla kierunek, w którym zmierza samochód, a nie miejsce, gdzie zwrócony jest jego przód. Oba przednie reflektory obracają się, żeby w pełni doświetlić zakręty i skrzyżowania. Prawy reflektor obraca się w prawo nawet o 5%, a lewy do 15% pozwalając w ten sposób zobaczyć pojawiające się przeszkody i odpowiednio szybko zareagować.

System adaptacyjnego oświetlenia pozwala na uniknięcie niespodziewanych sytuacji, zapewniając dużo wcześniej ostrzeżenie o zbliżających się pieszych, zwierzętach bądź innych obiektach.

AFS wykorzystuje czujniki kąta skrętu, czujnik cofania, czujnik prędkości pojazdu, wyłącznik oraz kontrolkę w zestawie wskaźników.

System AFS obraca jeden z reflektorów, kiedy kąt skrętu przekracza 12 stopni oraz gdy prędkość pojazdu równa się lub jest wyższa niż 10 km/h. Reflektory nigdy nie obracają oba równocześnie. AFS przestaje działać, kiedy prędkość pojazdu spada do 5 km/h i gdy samochód cofa.

Przy samochodzie wyposażonym w system AFS, widoczność jest nawet 70% lepsza w porównaniu ze standardowym oświetleniem.

Przy zwiększającej się prędkości reflektory zwiększają swoją moc i dzięki temu ich zasięg jest dużo większy.

Istnieje wiele typów reflektorów, wraz z rożnymi funkcjami, istnieje oświetlenie przystosowane do jazdy na autostradzie czy do jazdy w bardzo trudnych warunkach atmosferycznych.

Biorąc pod uwagę dodatkowe systemy, które współpracują z AFS, trzeba wspomnieć o zastosowanym w VW Touareg systemie Dynamic Light Assist. System ten opiera się na współdziałaniu kamery przedniej, oprogramowania przetwarzającego obraz i najnowszej technologii oświetleniowej. Kamera, która jest umiejscowiona na przedniej szybie wykrywa pojazdy, pieszych lub inne obiekty przed samochodem i przetwarza te dane na zasadzie obróbki obrazu, przy czym bardzo precyzyjnie określa położenie obiektów. W oparciu o te dane sterownik wysyła polecenie do siłowników, które obracają cylindryczną przesłonę umieszczoną między żarówką, a soczewką lampy głównej. Przesłona zostaje przestawiona tak, aby inni kierowcy bądź piesi nie zostali oślepieni. Te reflektory z inteligentnym systemem adaptacyjnego oświetlenia są dostępne w najnowszych modelach Audi A8, Lexusa i Mercedesa klasy E.

W opracowywaniu najnowszej technologii inteligentnego oświetlenia już podjęto kolejne kroki. Specjaliści Helli pracują nad wprowadzeniem technologii używanej w Dynamic Light Assist w lampach diodowych LED.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!