Porównanie Peugeot 508 SW 2.0 HDI 163 KM i 508 RXH HYbrid 4 200 KM

Decydując się na komfortową limuzynę marki Peugeot podejmujemy dopiero pierwszą decyzję. Przed nami kolejne – m.in. wybór napędu. Tradycyjny, dwulitrowy diesel czy hybryda? – oto przewodnie pytanie tego porównania. 

Tradycyjny diesel czy hybryda?

W skrócie o Peugeot 508

Duży, elegancki i komfortowy. To trzy przymiotniki najlepiej charakteryzujące model 508. Limuzyna zadebiutowała na naszym rynku na początku 2011 roku jako następca i zarazem rozwinięcie wysłużonego modelu 407. Nadwozie auta należy do najdłuższych w klasie, rozstaw osi zostawia w tyle m.in. głównego konkurenta rynkowego, czyli Volkswagena Passata. Dzięki większym gabarytom, 508 gwarantuje dużo miejsca w środku. Mimo rozmiarów, jest lżejszy od 407 o ponad 20 kg. Bardzo dobry współczynnik oporu powietrza ma korzystny wpływ na spalanie.

Zawieszenie 508 to kolumnyMcPhersona z przodu oraz układ wielowahaczowy z tyłu. Typowa dla segmentu, ale nadzwyczaj dobrze zestrojona konfiguracja daje duży komfort jazdy nawet na nierównych i dziurawych (czyt. polskich) drogach. Wszystkie drogowe uniedogodnienia tłumione są efektywnie, ale i bardzo łagodnie. Może nawet zbyt łagodnie, bo przy wchodzeniu w zakręty z wyższą prędkością auto lubi się wychylać na boki. 508 wymaga od kierowcy rozwagi w korzystaniu z mocy silnika. Zwłaszcza, gdy pod maską znajduje się najlepszy diesel grupy PSA – 2.0 HDI.

Peugeot 508 RXH Hybrid 4W skrócie o napędzie hybrydowym RXH

Peugeot jako pierwszy wprowadził hybrydy z silnikiem diesla. Zastosowano tu zautomatyzowaną skrzynię biegów i ,,odrębny” napęd elektryczny.  Silnik spalinowy napędza przednie koła, a silniki elektryczne tylne. Oczywiście mamy tu układ odzyskiwania energii z hamowania. W trybie sportowym, diesel działa jako generator energii dla silników elektrycznych,  co pozwala na osiągnięcie maksymalnej mocy. W 508 Hybrid możemy ,,wymusić” napęd na cztery koła dzięki trybowi 4WD – ale 508 nie jest typową ,,terenówką”. Korzystając z silników elektrycznych możemy przejechać góra 4 km, poruszając się z niską prędkością.

Silnik wysokoprężny i elektryczny w Peugeot 508 RXH

Różnica pomiędzy 508 w wersji tradycyjnej i hybrydowej wbrew pozorom nie jest oczywista. Pierwszą myślą, która się nasuwa jest porównanie spalania. Zapewne hybryda spali mniej… Ok, jest tak w rzeczywistości, ale różnica nie jest znaczna. 508 2.0 HDI spalił podczas testu 6,5 l na 100 km w trybie mieszanym. W takich samych warunkach, hybrydowa wersja RXH osiągnęła wynik 6,0  l na 100 km. Czy ok. pół litra mniej wystarczy, by dopłacić za auto kilkadziesiąt tysięcy złotych? Otóż, nie tylko o to tutaj chodzi…

Peugeot 508 2.0 HDI 163 KMHybryda Peugeot – cena a możliwości

Oba egzemplarze testowe to najwyższa wersja wyposażeniowa (w przypadku RXH jedyna dostępna), wzbogacona dodatkowo o prawie wszystkie elementy dodatkowe jakie można domówić za dopłatą.

508 SW (wersja kombi) w porównywalnej wersji, doposażonej o to, co RXH ma w standardzie kosztuje ok. 130 tys. zł. Cena RXH zaczyna się od 161 500 zł.

 

Ok. 30 tys. zł nie dopłacamy tylko za nieznacznie niższe spalanie w mieście. Dużą przewagą RXH nad ,,zwykłym” 508 jest to, że dysponuje on napędem na wszystkie koła. Tylna oś, napędzana jest przez silniki elektryczne, łącznie generujące 37 KM. Wraz z silnikiem diesla daje to 200 KM, ale wykorzystanie pełni tej wartości, nawet w trybie ,,Sport” jest niemal niemożliwe. ,,Zwykły” 508 nie ma dołączanego napędu na tylną oś, ma teoretycznie kilkadziesiąt koni mocy mniej, ale jest zrywniejszy. Waży w końcu o 300 kg mniej!

Peugeot 508 wnętrzeWaga czyni cuda – hybrydy to ciężkie samochody

Inną zaletą 508 SW w wersji ,,niehybrydowej” jest większy bagażnik. Ogólnie 508 na tle rywali z segmentu D nie wypada najlepiej pod względem przestrzeni bagażowej (612 litrów). To koszt aerodynamicznej linii dachu. Hybryda dysponuje zaledwie 423 l pojemności – gdzieś w końcu trzeba było umieścić baterie.

 

Problemem Peugeot, czy też ogólnie grupy PSA jest brak dobrej skrzyni automatycznej. Hybryda, co typowe, posiada w ofercie wyłącznie automatyczną skrzynię. Niestety jest to tak naprawdę zautomatyzowany manual, który ze zmianą przełożeń radzi sobie bardzo słabo i skutecznie ogranicza wysoki potencjał znakomitego silnika 2.0 HDI. Kupując ,,zwykłego” 508 również możemy wybrać tę skrzynię (nie róbcie tego), ale także zdecydować się na tradycyjny, 6-stopniowy manual, który radzi sobie o wiele lepiej.

Wyświetlacz RXH508 2.0 HDI vs. 508 RXH – zalety i wady

Wersja hybrydowa daje kierowcy więcej możliwości – np. jazdy z napędem 4×4 czy przejechania niewielkiej odległości wyłącznie na silnikach elektrycznych (niska prędkość). Gwarantuje też niższe, ale nie znacząco niższe, spalanie. Wersja tradycyjna ma za to pojemniejszy bagażnik i kosztuje ok. 30 tys. zł mniej.  Można też zakupić ją w wersji z manualną skrzynią, która ze względu na brak dobrego automatu w ofercie, będzie najlepszym wyborem.

508 to w obu przypadkach bardzo nowoczesny samochód. RXH jest pierwszym podejściem Peugeota do tematu hybryd i jest to na razie raczej melodia przyszłości. Już teraz na tą wersję zdecydować się mogą fani ekologii czy też osoby, które chcą posiadać auto rzadko spotykane. Co pokaże nam Peugeot w najbliższych latach? Zobaczymy, póki co współpraca z marką Bosch w zakresie konstrukcji nowego układu hybrydowego rozwija się ponoć nieźle.

Dane techniczne: Peugeot 508 SW 2.0 HDI 163 KM

Dane techniczne: Peugeot 508 RXH HYbrid 4 200 KM


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!