12 faktów o marce Skoda, których możesz nie znać

Skoda to jedna z najpopularniejszych marek samochodowych na świecie. Wiąże się z nią burzliwa historia pełna wzlotów i upadków. Przedstawiamy warte poznania fakty oraz ciekawostki dotyczące tego czeskiego producenta.

12 faktów o marce Skoda, których możesz nie znać

Auto Skoda jest częścią koncernu Volkswagen AG

Nie każdy wie, że od 1991 roku marka Auto Skoda jest częścią międzynarodowego koncernu Volkswagen AG z siedzibą w Wolfsburgu, do którego należy 100% jej udziałów. W grupie VAG znajdują się również takie marki jak Audi, SEAT, Bentley, Porsche, Bugatti, Ducati, MAN, Scania, Lamborghini oraz Volkswagen Samochody Dostawcze.

Produkcja nie tylko w Czechach

Samochody Skody są produkowane w trzech miejscowościach na terenie Czech – Mlada Boleslav (główna siedziba), Kvasiny oraz Vrchlabi, a także poza granicami tego kraju: w Bośni i Hercegowinie (Sarajewo), Chinach (Szanghaj), Rosji (Kaługa), Kazachstanie (Ust-Kamienogors), Indiach (Aurangabad), Polsce (Poznań), Słowacji (Bratysława) oraz na Ukrainie (Sołomonowo).

Wsparcie militarne podczas II wojny światowej

W okresie II wojny światowej zakłady Skody służyły III Rzeszy do produkcji pojazdów i maszyn militarnych. Fabryka w miejscowości Mlada Boleslav wytwarzała wówczas m.in. granaty, magazynki czy skrzydła samolotów.

Autobusy Jelcz na licencji Skody

W czasach PRL-u na polskich drogach można było spotkać autobusy Jelcz. Niewiele osób jednak wie, że były one produkowane na licencji Skody. Stało się to możliwe dzięki zawarciu 6 grudnia 1958 roku umowy licencyjnej pomiędzy Polską a Czechosłowacją na produkcję modelu Skoda 706 RTO z nadwoziem Karosa. Autobus miejski wytwarzany w fabryce Jelczańskich Zakładów Autobusowych był oznaczany symbolem Jelcz 272 MEX. W Polsce często mówiono o nim „ogórek”.

Muzeum motoryzacyjne w Mladej Boleslavi

W miejscowości Mlada Boleslav znajduje się słynne muzeum motoryzacyjne prezentujące historię Skody. Odwiedzający mogą podziwiać około 500 eksponatów, w tym zabytkowe modele rowerów, motocykli i samochodów tej czeskiej marki – np. 720 Spider, Super-Sport Ferat czy 1100 OHC.

Logo Skody kilkukrotnie się zmieniało

Pierwszy logotyp Skody powstał w 1895 roku i pojawiły się na nim koła rowerowe z wplecionymi liśćmi lipy, wskazującymi na słowiańskie korzenie marki. W 1905 roku zaprezentowano nowe logo, przy okazji prezentacji pierwszego auta, nazwanego Voiturette A. Znajdowały się na nim litery L oraz K, nawiązujące do nazwisk założycieli firmy (Laurin oraz Klement). Wokół nich zamieszczono liście laurowe, które miały symbolizować sławę i zwycięstwo. W 1926 roku na logotypie czeskiego producenta został zamieszczony symbol pióra ze strzałą, który z drobnymi zmianami zachowano do dziś.

Kradzież samochodu Skoda Tudor po premierze

W 2002 roku, w trakcie targów w Genewie, został po raz pierwszy zaprezentowany samochód Skoda Tudor. Krótko po tym wydarzeniu przewieziono go do Indii, gdzie miała się odbyć kolejna wystawa. Pojazd padł jednak łupem złodziei. Jego poszukiwania trwały kilka miesięcy, aż w końcu udało się go znaleźć na jednym z dworców kolejowych.

Skoda to jedna z najczęściej leasingowanych marek samochodów w Polsce

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów Ministerstwa Cyfryzacji wskazują, że w 2020 roku auta osobowe Skody należały do najczęściej leasingowanych przez polskich przedsiębiorców. W czołowej trójce rankingu znalazły się dwa pojazdy tego czeskiego producenta. Najczęściej brano w leasing samochód Skoda Octavia, a na trzecim miejscu uplasowała się Skoda Fabia. Tak duża popularność tego producenta wynika m.in. z niskiej ceny pojazdów w stosunku do ich jakości. Dzięki temu leasingobiorcy mogą jeździć średniej klasy autem przy opłacaniu dosyć niskiej raty. Pojazdy Skody są również uznawane za bezawaryjne, oszczędne oraz przyjazne w eksploatacji. Istnieje na nie duży popyt na rynku wtórnym, co ułatwia znalezienie nowego nabywcy po wykupie samochodu z leasingu.

Duża popularność również wśród prywatnych użytkowników

W 2020 roku najczęściej rejestrowanym przez Polaków samochodem okazała się Skoda Octavia (18 667 sztuk). Można również zauważyć duże zapotrzebowanie na pojazdy tego producenta w segmencie aut elektrycznych i hybrydowych. Najczęściej wybieranym w naszym kraju pojazdem z napędem elektrycznym była Skoda Citigoe iV (516 rejestracji), a na czele klasyfikacji wśród hybryd znalazła się Skoda Superb iV (500 rejestracji).

Samochody Skody to jedne z najbardziej oszczędnych pojazdów

Potwierdzają to wyniki Supertestu Ekonomii – wydarzenia organizowanego od 2004 roku przez Auto Klub Dziennikarzy Polskich. Na przestrzeni lat pierwsze miejsce zajmowały trzy modele Skody – Octavia, Rapid oraz Fabia. Podczas testu w 2017 roku Skoda Octavia z silnikiem benzynowym spaliła jedynie 8,20 litra paliwa na 240-kilometrowej trasie w rzeczywistych warunkach ruchu drogowego – średnie spalanie wyniosło 3,4 litra na 100 km. Przejazd 100 km kosztował 18,48 złotych.

Auta Skody ratują ludziom życie od przeszło 110 lat

W Czechach są powszechnie używane jako karetki pogotowia. Najpopularniejszym ambulansem jest Skoda Kodiaq. Auta Skody są także wykorzystywane przez polski TOPR. Do ratowania górskich turystów służą takie pojazdy jak Skoda Octavia Combi, Skoda Kodiaq oraz Skoda Scout w terenowej wersji.

Wieloletni sponsor mistrzostw świata w hokeju na lodzie

Marka Skoda przez 28 lat była nieprzerwanie głównym sponsorem hokejowych mistrzostw świata, co pozwoliło jej znaleźć się w Księdze Rekordów Guinnessa pod względem najdłuższego sponsorowania imprezy rangi mistrzostw świata w dziejach sportu. W 2021 roku po raz pierwszy od wielu lat Skoda nie będzie sponsorem tego ważnego wydarzenia. Decyzja o rezygnacji wynika z sytuacji politycznej na Białorusi, gdzie mają odbyć się najbliższe mistrzostwa – właściciele Skody chcą w ten sposób zaprotestować przeciwko łamaniu praw człowieka przez tamtejsze władze.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!