Volvo wprowadza nowy silnik GTDi

Przy okazji wprowadzenia na rynek nowych modeli Volvo S60 i Volvo V60, Volvo wprowadza nowe jednostki benzynowe o pojemności 1.6 litra GTDi.

Gama silników Volvo została rozszerzona o wersje T3 i T4. Nowe jednostki to czterocylindrowe silniki benzynowe o pojemności 1.6 litra, które zostały wyposażone w najnowszą technologią wtrysku bezpośredniego benzyny z turbodoładowaniem – GTDi. Silniki mają oferować kierowcom niskie zużycie paliwa przy zachowaniu osiągów czy przyjemności prowadzenia samochodu.

Silniki GTDi T3 o mocy 150 KM oraz T4 o mocy 180 KM będą dostępne w nowych modelach Volvo S60 i V60. Silnik 180KM uzyskuje maksymalny moment obrotowy w wysokości 240 Nm od zaledwie 1600 obrotów aż do 5000 obrotów na minutę.

Dostępna na zamówienia funkcja overboost pozwala osiągnąć aż 270 Nm momentu obrotowego. Z kolei wersja T3 oferuje 150 KM i 240 Nm momentu obrotowego.

Nowe silniki GTDi mają zwartą budowę i są wykonane z odlewanego aluminium. Pozwoliło to uzyskać niską masę i dobre zdolności rozpraszania ciepła. Ponadto kolektor dolotowy został wykonany z tworzywa sztucznego, co korzystnie wpływa na minimalizację masy silnika. Takie rozwiązanie zapewnia również wysoką wydajność energetyczną.
W przypadku silników GTDi konstruktorzy Volvo zdecydowali się na umieszczenie każdego wtryskiwacza centralnie nad tłokiem, tuż obok świecy zapłonowej. Każdy z wtryskiwaczy ma sześć otworów, co jest rozwiązaniem nietypowym w przypadku wtryskiwaczy umieszczonych centralnie. Rozwiązanie to pozwala uzyskać szczególnie jednolite rozprowadzenie paliwa. Centralnie umieszczony wtryskiwacz wielootworowy pozwala na ekstremalnie precyzyjne dozowanie paliwa. Przy zimnym silniku, paliwo jest wtryskiwane do środka komory spalania tuż przed zapłonem. Wysokie ciśnienie wtrysku paliwa w wysokości 100 barów przekłada się na idealny czas przygotowania oraz oznacza mniejszą ilość paliwa na ściankach komory spalania. Pozwala to ograniczyć poziom emisji spalin i redukuje ilość zużytego paliwa. Przy zimnym
silniku ta technologia wtrysku pozwala także na szybkie rozgrzanie katalizatora, co z kolei przyspiesza proces oczyszczania spalin.

Wtrysk bezpośredni pozwala uzyskać także wysoki współczynnik napełnienia cylindra w komorze spalania. Poza wydajnym spalaniem i niskim poziomem emisji rozwiązanie to umożliwia wcześniejsze uruchomienie turbodoładowania oraz szybką reakcję nawet przy niskich obrotach silnika. To z kolei przekłada się na lepsze przyspieszenie i dobre warunki jezdne samochodu od niskich prędkości obrotowych silnika.

Wtrysk bezpośredni w połączeniu z turbodoładowaniem i układem zmiennych faz rozrządu (ang. Variable Valve Timing) umożliwia uzyskanie podobnych osiągów, jak w przypadku większych silników przy jednoczesnym ograniczeniu zużycia paliwa i wpływu na środowisko
naturalne do znacząco niskiego poziomu.

Producent przewiduje, że dzięki nowym silnikom uda się otrzymać o około 20% mniejsze zużycie paliwa i emisję spalin.

Silniki GTDi wykorzystują układ zmiennych fazy rozrządu dla obu wałków rozrządu. Zarówno czas otwarcia otworu dolotowego oraz zaworów wydechu można zmieniać w celu optymalizacji efektu przekrycia i zapewnienia właściwego napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Dzięki temu proces spalania jest bardziej wydajny w całym zakresie obrotów i pozwala uzyskać wysokie przyspieszenie przy każdej prędkości.
Silnik GTDi T4 będzie oferowany w zestawieniu z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Powershift lub sześciobiegową manualną skrzynią biegów. Z kolei silnik GTDi T3 będzie dostępny tylko z manualną skrzynią biegów.

Obie wersje silnikowe zostały wyposażone w przycisk funkcji DRIVe, uruchamiający i wyłączający technologię oszczędzania paliwa.

Obie wersje będą w sprzedaży pod koniec 2010 roku, a Volvo już planuje wprowadzenie ich także w wersji, która będzie napędzana biopaliwem E85 (bioetanolem).


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!