Volvo S60 – prezentacja nowego modelu

Nowym modelem S60, Volvo mocno zaatakowało konkurentów klasy średniej. Nowoczesne jednostki napędowe, ciekawy design, bogate wyposażenie oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa mają być głównymi zaletami nowego S60.

Nowe Volvo S60 ma bardziej dynamiczny i sportowych charakter, niż jakikolwiek wcześniejszy model tej marki. Praktycznie wszystkie linie auta tworzą dynamiczny profil, który sprawia wrażenie bardziej nadwozia typu coupe niż sedan. Linia dachu, wyjątkowy kształt pokrywy silnika podkreślają sportowy charakter auta. Jednocześnie samochód jest przykładem najlepszego skandynawskiego wzornictwa. Nowoczesny projekt nadwozia to nie wszystko – Volvo S60 otrzymało również nowe wnętrze…

Nowe Volvo S60 – sportowa elegancja

Wnętrze nowego Volvo S60 nadaje samochodom Volvo Car Corporation zupełnie nowy wymiar pod względem jakości użytych materiałów i sportowych elementów wykończenia. Nowe wnętrze jest o wiele bardziej ekstrawertyczne niż w poprzednich modelach, jednakże nie traci nic ze swojej skandynawskiej praktyczności. Poprzednia generacja Volvo S60 była krytykowana za małą przestrzeń dla kierowcy i pasażerów – w nowym modelu jest znacznie wygodniej.

Skandynawski design jest często opisywany przez takie przymiotniki jak: funkcjonalność, prostota, przejrzystość. W nowym Volvo S60 utrzymano tradycyjne wyznaczniki skandynawskiego design’u, ale dodano też kilka detali, które przywodzą na myśl ekscytację, kontrast i młodzieńczą radość. Ponadto w nowym Volvo każda widoczna powierzchnia, zarówno skórzana, metalowa, drewniana i plastikowa jest komfortowa w dotyku i ekskluzywna dla oka.

Wnętrze zainspirowane wyścigami samochodowymi

Podczas projektowania wnętrza nowego Volvo S60 projektanci inspirowali się torem wyścigowym. Wizualne podobieństwo do toru wyścigowego jest wyraźnie widoczne w wykonaniu deski rozdzielczej i drzwi. Wszystkie linie we wnętrzu samochodu, nie kończą się nagle, tylko harmonicznie współgrają. Wydaje się, że każdy detal jest w ruchu.

Wnętrze nowego S60 obfituje w elementy służące tylko kierowcy – m.in. nową dynamiczną 3-ramienną kierownicę – jednakże to nadal jest 5-osobowy samochód oferujący pasażerom taki sam wysoki poziom komfortu. Jednym z udogodnienie są nowe sportowe fotele ze zwiększonymi podparciami ciała oraz zmodernizowana tylna kanapa, która zapewnia pasażerowi siedzącemu pośrodku boczne podparcia ciała. Dodatkowo zwiększono o 30 mm miejsce na nogi dla pasażerów siedzących na tylnej kanapie.

Samochód wyposażono także w łatwo dostępne schowki, które są ważnym czynnikiem wpływającym na komfort jazdy i praktyczność samochodu. Nowe Volvo S60 posiada schowek z tyłu konsoli centralnej oraz w oparciu na rękę pośrodku samochodu. W drzwiach umieszczono schowki na książki, napoje, czy mapy.

Szeroka gama silników o mocach od 115 KM do 304 KM

W momencie wprowadzenia samochodu do sprzedaży, będzie on oferowany z czterema typami jednostek napędowych. Dwoma silnikami benzynowymi o pojemności 3.0l. i 2.0l o mocach 304 KM i 203 KM. A także dwoma jednostkami wysokoprężnymi o pojemności 2.4l. i 2.0l o mocach 205 KM i 163 KM. W pierwszym roku produkcji gama silników zostanie uzupełniona o kolejne 3 jednostki benzynowe i jedną wysokoprężną. Pojemność skokowa benzynowych jednostek napędowych to 2.0l. oraz 1.6l. Gama silników wysokoprężnych zostanie uzupełniona o jednostkę DRIVe, o pojemności skokowej 1.6l., mocy 115 KM i średnim zużyciu paliwa na poziomie 4,3 l/100 km. Modele wyposażone w jednostki wysokoprężne cechuje niskie zużycie paliwa – poniżej 6 l/100 km oraz niska emisja szkodliwych spalin, nawet do 115 g/km przypadku dwutlenku węgla.

Model Moc 0-100 km/h V-max średnie spalanie cena
2.0 T (GDTi) 203 KM 7,7 s 230 bd 124 000
T6 AWD Aut. 306 KM 6,5 s 250 9,9 193 000
D3 163 KM 9,2 s 220 bd 119 000
D5 205 KM 7,8 s 230 5,3 145 000

2.0 T Kolejna generacja technologii turbo

Wyjątkowo ciekawie zapowiada się nowa jednostka benzynowa 2.0 GDTi. Nowy system turbo doładowania został opracowany w ramach współpracy Volvo Cars z Borg-Warner Turbo oraz producentem komponentów stalowych firmą Benteler Automotive. W wyniku opracowana została turbosprężarka, która jest obecnie najmniejszym urządzeniem tego typu na rynku (w stosunku do maksymalnej mocy silnika). Obudowa turbiny w nowym silniku została wbudowana w przewód rurowy rozgałęziony. Volvo już wcześniej stosowało podobne rozwiązanie, jednakże najnowszy zespół turbodoławania został wykonany całkowicie z blachy stalowej. Ów patent Volvo jest  innowacyjnym rozwiązaniem na skalę światową.

GDTi Wydajny bezpośredni wtrysk paliwa i podwójny układ zmiennych faz rozrządu

Nowy silnik wykorzystuje bezpośredni wtrysk paliwa oraz układ zmiennych faz rozrządu (VVT) dla obu wałków rozrządu. Połączenie tych rozwiązań, zapewnia wysoki współczynnik napełnienia cylindra w komorze spalania niezależnie od obrotów silnika. Przy czym turbosprężarka zaczyna obracać się wcześniej, co umożliwia szybką reakcję silnika już przy niskich obrotach. Regulacja momentu otwarcia zaworów silnika odbywa się poprzez otwieranie i zamykanie zaworów sterujących ciśnieniem oleju oraz sterowaniem jego przepływu w układzie zmiany faz rozrządu do chwili uzyskania pożądanego odchylenia kątowego pomiędzy zewnętrznym i wewnętrznym elementem sterującym wałka rozrządu.

Wszystkie te rozwiązania zapewniają mniejsze zużycie paliwa oraz niższą emisji spalin, a przy tym zachowują osiągi samochodu na wysokim poziomie i umożliwiają płynne przyspieszanie i dobre właściwości jezdne, nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika. Na przykład, Volvo S80 wyposażone w nowy silnik 2.0 GTDI z automatyczną skrzynię biegów, zużywa zaledwie 8,3 l/100 km, zachowując wysokie osiągi.

Dynamiczne i komfortowe zawieszenie w nowym S60

Samochód będzie oferowany z dwoma typami zawieszenia. Na rynku europejskim standardem będzie sportowe. Z kolei na większości rynków Ameryki Północnej i Azji samochód zostanie wyposażony w komfortowe zawieszenie, a wariant sportowy będzie opcją dodatkową. Różnice pomiędzy oboma rodzajami zawieszenia widać w budowie amortyzatorów oraz konstrukcji przedniej i tylnej ramy pomocniczej zawieszenia. Wariant komfortowy ma nieco bardziej miękkie ustawienia, pozwalające na bardziej płynną jazdę na drogach o nawierzchniach gorszej jakości. Oba warianty S60, mogą zostać wyposażone w zaawansowane

Bezpieczeństwo najważniejsze

Nowe Volvo S60 zostało wyposażone w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo. Największą innowacją jest system Pedestrian Detection.

Pedestrian Detection, czyli system wykrywania pieszego z automatycznym hamowaniem obejmuje radar (umieszczony z kracie wlotu powietrza), kamerę umieszczoną i zintegrowaną z wewnętrznym lusterkiem wstecznym oraz specjalny komputer sterujący (centralną jednostkę sterująca układem). Zadaniem radaru jest wykrywanie i pomiar odległości zbliżającego się obiektu. Z kolei kamera określa rodzaj obiektu, a komputer wylicza możliwość zaistnienie kolizji i odpowiednio reaguje.

System w pierwszej kolejności ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i pulsującym światłem odbitym od górnej części przedniej szyby. Jeśli kierowca nie zareaguje na te ostrzeżenia, a według oceny systemu zderzenie będzie nieuniknione, włączone zostaną z pełną mocą hamulce samochodu.

Pedestrian Detection pozwala uniknąć zderzenie z pieszym przy prędkości do 35 km/h. Przy wyższych prędkościach system wciąż pracuje przy czym koncentruje się na możliwie jak największym zmniejszeniu prędkości samochodu przed zderzeniem. Prędkość samochodu może zostać zredukowana nawet o 35 km/h. System wykrywa osoby o wzroście powyżej 80 cm wzrostu, czyli uwzględnia także obecność na drodze dzieci. Staraliśmy się aby Pedestrian Detection potrafiło wykryć także dzieci. Wiele z potrąconych pieszych to właśnie dzieci, które przez nieuwagę wchodzą na jezdnię – dodał Broberg.

Nad technologią Pedestrian Detection Volvo Car Corporation pracowało przez 5 lat. Na całym świecie wykorzystano różne samochody testowe, które uwzględniały wszystkie możliwe warianty zachowań w ruchu drogowym, warunki jezdne i klimatyczne. W sumie auta testowe Volvo pokonały ponad pół miliona kilometrów i „przeszkoliły” system w rozpoznawaniu wzorców poruszania się pieszych oraz ich wygląd w różnych krajach i kulturach całego świata.

Udoskonalono, także system ACC (ang. Adaptive Cruise Control), który utrzymuje określoną odległość od samochodu jadącego przed nim. Teraz system działa nie tylko na trasie, ale także przy niskich prędkościach – poniżej 30 km/h, aż do momentu zatrzymania np. w ulicznych korkach..

Samochód można także wyposażyć w dodatkowe czujniki parkowania z przodu i tyłu auta oraz kamerę cofania umieszczoną z tyłu. Opcjonalnie można jeszcze dodać kamerę o kącie widzenia 180 stopni zamontowaną w przedniej kracie chłodnicy. Kamera ta potrafi „zajrzeć za róg” i pomaga kierowcy pokonać niewidoczne normalnie przeszkody na drodze, a także ułatwia parkowanie w ciasnych uliczkach.

Układ City Safety oraz ROPS – standardowym wyposażeniem nowego S60

Nowe Volvo S60 posiada w podstawowej wersji wyposażenia układ City Safety, znany z modelu XC60. System pozwala ograniczyć lub całkowicie wyeliminować kolizje w ruchu miejskim. Ponadto, nowe Volvo zostanie wyposażone w system ochrony na wypadek przewrócenia samochodu – ROPS (ang. Rollover Protection System). System wykorzystuje zaawansowaną technologię czujników. W momencie przewrócenia samochodu napinacze usztywniają pasy bezpieczeństwa i uruchamiają kurtynę powietrzną. Razem z klatką bezpieczeństwa elementy te ograniczają ryzyko wystąpienia obrażeń zapiętych pasami pasażerów w tego typu sytuacjach.

Systemy bezpieczeństwa chroniące pasażerów podczas kolizji

Poza systemami bezpieczeństwa czynnego, nowe Volvo S60 zostało wyposażone w nowe oraz zmodernizowane systemy bezpieczeństwa biernego. W samochodzie znajdzie się technologia regulująca działanie poduszek powietrznych oraz napięcie pasów bezpieczeństwa w zależności od siły zderzenia – PRS (ang. Pre-prepared Restraints). Dodatkowo model jest wyposażony w system ochrony przed uderzeniem bocznym – SIPS (ang. Side Impact Protection System), boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne oraz jeden z najskuteczniejszych na rynku systemów ograniczających ryzyko obrażeń szyi w przypadku uderzeń tylnych WHIPS.

Opcjonalne systemy bezpieczeństwa

Nowe Volvo S60 może zostać wyposażone także w szereg dodatkowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego. Pośród nich znajdziemy:

  • System ostrzegania kierowcy – DAC (ang. Driver Alert Control), który monitoruje jazdę samochodu wzdłuż znaczników pasa i ostrzega kierowcę, jeśli tor jazdy zmieni się w sposób przypadkowy lub niekontrolowany.
  • System informowania o martwym punkcie – BLIS (ang. Blind Spot Information System) – pomaga wykrywać obecność pojazdów znajdujących się w tzw. martwym punkcie po obu stronach samochodu. W przypadku niebezpieczeństwa zapala się światełko ostrzegawcze znajdujące się obok bocznego lusterka.
  • Aktywne Bi-ksenonowe reflektory – dają możliwe najlepsze oświetlenie w przypadku jazdy po krętych drogach, poprzez „doświetlanie” pobocza.
  • Ostrzeganie o zjeździe z pasa jezdni – LDW (ang. Lane Departure Warning) – ostrzega kierowcę jeśli przekroczy znacznik pasa bez włączenia kierunkowskazu.

Najbezpieczniejsze Volvo w historii

Żaden wcześniejszy model Volvo nie był wyposażony w taka zaawansowane systemy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Nowe Volvo S60 idealnie wpisuje się w naszą misję, którą jest tworzenie najbezpieczniejszych samochodów na świecie. Stanowi także kolejny krok w kierunku realizacji do 2020 roku wizji świata bez kolizji. Naszą ambicją jest, aby wyeliminować wypadki śmiertelne i poważne obrażenia z udziałem nowych samochodów Volvo – podsumował Thomas Broberg

Nowoczesne rozwiązania multimedialne

Nowe Volvo S60 to nie tylko bezpieczeństwo i nowatorska linia stylistyczna, ale także systemy umilające i ułatwiające podróż. Nowy system multimedialny wyświetla informacje pochodzące z systemu audio, nawigacji satelitarnej, telefonu komórkowego i innych systemów samochodu na jednym kolorowym wyświetlaczu o przekątnej równej 5 lub 7 cali, wbudowanym w górną część konsoli centralnej. Wszystkimi funkcjami można sterować korzystając z przełączników znajdujących się na kierownicy lub pod wyświetlaczem. Opcjonalnie również dostępny jest pilot zdalnego sterowania.

Jednym z priorytetów był rozwój systemu HMI, czyli rozwiązań wspomagających komunikację na linii człowiek-samochód, które sprawiają, że urządzenia są proste w obsłudze i pozwalają kierowcy skupić się na jego głównym zajęciu, czyli prowadzeniu samochodu. Jesteśmy jednym z niewielu producentów na rynku, który umożliwia obsługę wszystkich funkcji multimedialnych za pomocą przełączników umieszczonych na kierownicy. – powiedział Thomas Ahlborg, dyrektor ds. projektu nowego Volvo S60.
Dźwięk najwyższej klasy

Nowe Volvo S60 jest jednym z pierwszych samochodów na świecie, który wykorzystuje technologię MultEQ firmy Audyssey Laboratories – technologię znaną z sal kinowych. MultEQ usuwa zakłócenia spowodowane akustyką kabiny i sprawia, że dla każdego z pasażerów dźwięki płynące z kabiny są czyste i wyraźne. System nosi nazwę Premium Sound i składa się ze wzmacniacza klasy D o mocy 5x130W, 12 głośników, które obsługują standard Dolby Digital z Dolby Pro Logic II Surround oraz 7 calowego wyświetlacza. System potrafi odtwarzać płyty CD oraz DVD z muzyką zapisaną w formacie MP3, ACC oraz WMA. Ponadto obsługuje filmy nagrane w formacie AVI oraz Video DivX. Premium Sound obsługuje również standard Bluetooth oraz streaming audio (A2DP).

Poza najwyższej klasy system audio – Premium Sound, nowe Volvo S60 umożliwia wybór spośród trzech innych konfiguracji:

  • Performance – wzmacniacz 4x20W, sześć głośników i wyświetlacz o przekątnej 5 cali
  • High Performance – wzmacniacz 4x40W, osiem głośników i wyświetlacz o przekątnej 5 cali
  • High Performance Multimedia – wzmacniacz 4x40W, osiem głośników oraz opcjonalnie nawigacja wraz z 7 calowym wyświetlaczem.

Wszystkie systemy posiadają złącze AUX, a system High Performance Multimedia oraz Premium Sound posiada złącze USB – umożliwia ono podłączenie przenośnych odtwarzaczy MP3 oraz iPodów i iPhone’ów.

Czyste powietrze na najwyższym poziomie

W nowym S60 zaimplementowano system elektronicznej kontroli klimatu – ECC (ang. Electronic Climate Control), który zapewnia automatyczną regulację zarówno temperatury wewnątrz samochodu jak i siły nawiewu. Opcjonalnie można wyposażyć samochód w system zarządzania jakością powietrza IAQS (ang. Interior Air Quality System), który zapobiega przedostawaniu się do wnętrza samochodu nieprzyjemnych zapachów.

Wnętrze nowego Volvo S60 cechuje się innowacyjnym podejściem do dwóch obszarów: formy i technologii. Projektując wnętrze nowego Volvo oparliśmy się na sportowo-funkcjonalnym charakterze tego sedana. Wykorzystaliśmy najlepsze materiały i najnowsze opracowane technologie. Dzięki temu otrzymaliśmy samochód, z którym nie mogą się równać żadne inne wcześniejsze modele Volvo – podsumował Thomas Ahlborg.

Nowe Volvo S60 zostało wyposażone w szereg nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zwiększających bezpieczeństwo. Wśród nich znalazł się najnowszy system wykrywania pieszego z pełnym automatycznym hamowaniem – Pedestrian Detection. To pierwszy samochód na świecie, który w takim stopniu chroni pieszych.

W wyniku coraz bardziej intensywnego ruchu drogowego codziennie dochodzi do wypadków z udziałem pieszych. W Europie ponad 14 % ofiar śmiertelnych wszystkich wypadków to właśnie piesi.

Firma Volvo zawsze była liderem w dziedzinie ochrony osób podróżujących samochodem. W ostatnich latach udało nam się wprowadzić przełomowe rozwiązania techniczne, dzięki którym kierowcy są w stanie znacznie ograniczyć skutki zderzenia z innymi pojazdami. Obecnie poszliśmy krok na przód. Opracowaliśmy system, który zadba o najbardziej bezbronnych użytkowników dróg – pieszych. Jesteśmy pierwszą marką motoryzacyjną na świecie, która oferuje takie rozwiązana – powiedział Thomas Broberg, starszy doradca ds. bezpieczeństwa w Volvo Car Corporation.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!