Volkswagen Passat B8 – nowy nie znaczy lepszy!

Nowe modele zazwyczaj są bardziej komfortowe, lepiej wyposażone, mniej spalają i szybciej jeżdżą. Czy tak będzie w przypadku nowego VW Passata? Niekoniecznie…

Nowy Passat ( mod. B8) wstępne informacje

W notkach prasowych dotyczących nowego Passata możemy znaleźć wiele ciekawych informacji. Są fotografie nowego modelu tak ,,podkręcone” w photoshopie, że wyglądają jak wizualizacje komputerowe, są przechwałki, że auto będzie spalało o 20% mniej paliwa (a jakże by inaczej), ba – jest nawet informacja o hybrydzie plug-in która ma spalać 1,5 l/100 km! Emocje dodatkowo podgrzewa informacja o nowym wariancie silnika 2.0 TDI – 240 KM, 500 Nm, automat i napęd 4×4 w standardzie, to wszystko brzmi niemal jak bajka…

Passat B5 najlepszy?

passat-b5

VW Passat B5 (1996-2000)

W 1973 roku zaprezentowano pierwszą generację VW Passata (mod. B1), była to konstrukcja bliźniacza do Audi 80. Jednak kolejne generacje były coraz większe i bardziej komfortowe, porównywalne modele Audi 80 (później A4) były lepiej wyposażone, ale oferowały znacznie mniej miejsca w środku. Passat miał być autem dla mas, duży, pojemny, komfortowy i tani. Nowe generacje były większe niż poprzednie modele, oferowały więcej przestrzeni oraz nowszą technologię. Tak było do modelu B5.

Niestety, model B5 oferował tak dużo miejsca dla pasażerów, oraz tak wysoki komfort jazdy, że stał się wewnętrzną konkurencją dla Audi. Nie tylko dla modelu A4, ale również dla większego A6! Passata B5 można było kupić w wielu wersjach silnikowych, dostępne były również silniki V6 oraz napęd 4×4.

Passat B6, B7, B8 – nowy kierunek

Co zrobić, żeby nowe generacje Passatów nie zagrażały przewartościowanym Audi? To proste, wystarczy upośledzić nową wersję! Klienci oczekują nowych silników – ok będą, nowe skrzynie biegów, lepsze wyposażenie – zgoda. Coś jednak musimy zabrać z Passata B5, aby ludzie kupowali Audi A6!

Zabierzmy przestrzeń!

Pomysł prosty, następca Passata B5 czyli model B6 miał mniej obszerne wnętrze niż starszy model. Lata mijały, pojawiła się nowa generacja Passata (dostępna obecnie) – model B7, naturalnie ciaśniejsza i mniej komfortowa niż starsza odmiana ( B6).

Znajomy kierowca, użytkownik starego, wyeksploatowanego Passata B5, chciał kupić nową wersję (B7) – poszedł do salonu i się przeraził. Nowsze auto nie oferuje już takiej przestrzeni jak jego stary Passat, musiał kupić… Skodę Superb.

Co wiemy o nowym VW Passacie B8?

vw-passat-b8-5

Pojawią się nowe silniki, oraz elementy wyposażenia. Naturalnie, wszystkie ciekawsze elementy wyposażenia będą wymagać dopłaty, ale do tego chyba już się przyzwyczailiśmy. Auto jest minimalne szersze oraz niższe – czyli jak zwykle można oczekiwać, że będzie miał mniej miejsca w środku niż starszy model. Volkswagen zresztą nie robi z tego tajemnicy, to nie jest już praktyczne i uniwersalne auto dla ludu tylko ,,Business Class” czy coś w tym stylu. Niby półka wyżej. W praktyce prawdopodobnie tylko cena będzie z wyższej półki, pożyjemy-zobaczymy :-).

2.0 TDI Bi-Turbo 240 KM, 500 Nm

Nowa jednostka napędowa Volkswagena przyprawia o szybsze bicie serca. Takie parametry?! Z tak małej pojemności?! Tylko BMW, w tylko jednym silniku (3.0 381 KM) oferuje jeszcze większą wydajność, a teraz taka hiper-jednostka napędowa będzie dostępna w zwykłym Passacie! Nie martwice się na zapas, to nie będzie zwykły Passat, standardowy napęd 4×4, skrzynia DSG – takie auto (mimo niskiej akcyzy) będzie pewnie kosztować około miliona dolarów 🙂

Zastanawiam się tylko nad jednym. Jak VW poradził sobie z trwałością tego układu napędowego? Skoro mniej wysilone jednostki 2.0 TDI potrafiły być bardzo awaryjne (podobnie skrzynie DSG) to jak to wszystko będzie działać przy tak wyśrubowanych parametrach? Tym bardziej, że takiego auta raczej nie będą kupować emeryci tylko kierowcy którzy lubią szybką jazdę…

Konkurencja dla Passata

Trzeba przyznać, że nowa wersja Volkswagena Passata wygląda nieźle – to często wystarczy aby osiągnąć sukces rynkowy. Konkurencja jednak nie śpi, wkrótce pojawi się nowa Laguna która może ,,zmiażdżyć” Passata jeśli chodzi o komfort jazdy i przestrzeń w środku. Jeśli szukamy dużego, komfortowego i uniwersalnego auta z grupy VW to będziemy się musieli się raczej przekonać do nieco już przestarzałej Skody Superb lub po prostu kupić Audi A6.

Kupować czy czekać na nową wersję?

Wielu kierowców z pewnością się zastanawia, czy warto teraz kupić ,,stary” model (B7), czy lepiej poczekać na najnowszą wersję? Obecnie oferowana generacja z pewnością będzie tańsza (promocje, upusty), ale również będzie szybciej tracić na wartości. Z drugiej strony, nowa wersja (poza gadżetami i nowym wyglądem) nie oferuje nic czego nie ma obecnie produkowany Passat – trudny wybór. Można również poczekać na nową Lagunę i zobaczyć co zaoferują Francuzi – może być ciekawie…


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!