Test: Peugeot RCZ 1.6 THP 200 KM – zamiast TT

Peugeot RCZ w najmocniejszej wersji z silnikiem 1.6 THP 200 KM doskonale wypada w roli obiektu westchnień właścicieli zwykłych kompaktów, rodzinnych kombi, czy vanów. Sprawdziliśmy, czy sportowy supersamochód jeździ równie dobrze jak wygląda. Niestety kilkudniowy test nie pozwolił wyleczyć się z marzeń. RCZ to po prostu fantastyczne auto.

Peugeot RCZ – ładniejszy niż TT

Peugeot RCZ 1.6 200 KM - wnętrzeModel RCZ porównywano do TT zapewne dokładnie tyle razy, ilekroć w ogóle o nim wspominano. Owszem, to pierwsze skojarzenie, jakie nasuwa się na myśl, gdy ogląda się specyficzną linię nadwozia sportowego coupe. Francuzi nie podeszli jednak do tematu lekkomyślnie. Jeśli tworząc samochód, bazuje się na cudzym projekcie, ostateczny efekt powinien przewyższać oryginał. Tak jest w przypadku RCZ. To auto o niezwykle efektownym designie – takim, jakiego nie mają i póki co nie będą mieć Niemcy. Peugeot wie, że dopracowanie wszystkich detali to niezmiernie istotny szczegół, mający wpływ na samopoczucie kierowcy. Dlatego tak na zewnątrz, jak i w środku auta nie znajdziemy wpadek stylistycznych.

Linia dachu RCZ

Nie daj się zaprosić na tylne siedzenia

Bajeczny kształt nadwozia to efekt wcielenia w życie fantazyjnych planów projektantów. Opływowe wcięcie na środku opadającego dachu i nieregularne boczne przetłoczenia, podkreślają wyjątkowość auta. Także reflektory i nadkola wyglądają obłędnie, ale charakter RCZ nie byłby tak niezwykły, gdyby nie właśnie wspomniany dach. To on w głównej mierze decyduje o tym, że przechodnie odwracają głowy właśnie w kierunku RCZ-a, nawet jeśli po ulicy porusza się tez wiele innych interesujących samochodów. Taka atrakcja sporo kosztuje, ale nie mówimy tym razem o pieniądzach. RCZ to auto czteroosobowe. Czteroosobowe z założenia, bo w praktyce umieszczenie pasażerów z tyłu bywa awykonalne. Dyskomfort odczuje każdy, kto ma przysłowiową głowę na karku. Tym razem treść tego przysłowia, należy odczytać dosłownie. Jest za to spory bagażnik. Kierowca i pasażer podróżują wygodnie jak na auto sportowe. Do niskiego auta wsiada się trudno, ale z przyjemnością. Egzemplarz testowy to limitowana wersja Asphalt, która charakteryzuje się efektownym kolorem lakieru Gris Sidobre oraz czarną, skórzaną tapicerką z licznymi emblematami. Długa lista wyposażenia zawierała także dodatki wymagające dopłaty jak elektrycznie regulowane fotele, system Hi-Fi JBL, czy WIP Com 3D z nawigacją. Pytanie, czy trzeba dopłacać za to wszystko, żeby poczuć się wyjątkowo za kierownicą RCZ? Oczywiście…nie! Do pełni szczęścia wystarczy aerodynamiczna sylwetka i 200 KM pod maską. Pomruku silnika można w zasadzie słuchać zamiast radia. Ciekawostką jest tylny spojler, który można wysunąć za pomocą przycisku. Wysuwa się też automatycznie, powyżej 150 km/h.

Silnik 1.6 THP 200 KM – test drogowy

Jednostka 1.6 THP powstała dzięki współpracy PSA i BMW

Wspominaliśmy o tym, że Francuzi potrafią projektować piękniejsze samochody niż Niemcy. Są jednak także dziedziny, w których to ci drudzy mają sporo większą przewagę. Turbodoładowany silnik o małej pojemności, pracujący pod maską RCZ to efekt współpracy grupy PSA i BMW. Aż 200 KM wyciśnięte z 1.6 l pojemności może budzić niepokój. Zwłaszcza, że już słabsze silniki z tej serii miały kiedyś problemy z rozciągającymi się łańcuchami rozrządu. Teraz jest podobno lepiej i to w każdej wersji. Silnik nie ma kompresora, za to został wyposażony w turbosprężarkę. Tych, którzy spodziewają się głębokiej turbodziury, RCZ miło jednak rozczaruje. Maksymalny moment obrotowy 275 Nm osiągany jest już przy 1700 obr./min. a i wcześniej nie brakuje mocy, co zapewnia płynną jazdę. Sześciostopniowa skrzynia manualna ma bardzo krótkie przełożenia, przez co daje szerokie pole manewru. Na ,,szóstce” spokojnie można poruszać się z prędkością 60 km/h, a po wciśnięciu gazu, samochód zaczyna przyspieszać. Silnik doskonale znosi też obciążenia. To, jak bardzo jest elastyczny pokazują rozbieżności w spalaniu.

Peugeot RCZ 1.6 THP 200 KM w 7,5 s do ,,setki”

Spalanie – od 7 do 11 litrów?

Peugeotem RCZ można jeździć oszczędnie, niczym zwykłym kompaktem. Ostrożne operowanie pedałem gazu i roztropne zmiany biegów pozwalają na uzyskanie uśrednionego wyniku spalania na poziomie poniżej 7 litrów! To doskonały rezultat, ale…mało realny. Za kierownicą RCZ siedzi człowiek. A ludzie, mają swoje słabości. Czasem nie potrafią na przykład oprzeć się pokusie wciśnięcia w podłogę pedału gazu. Zwłaszcza, gdy z rury wydechowej wydobywa się fantastyczny pomruk a pod maską pracuje 200 KM, zapewniając sprint do 100 km/h w 7,5 sekundy. Przy dynamicznej jeździe, RCZ może spalić nawet 11 l benzyny na 100 km. Ale to zawsze wyłącznie wina kierowcy. Wyrzuty sumienia przychodzą dopiero na stacji paliw. Ale choćbyś obiecał sobie po odejściu od kasy, że już więcej nie będziesz ,,cisnął RCZ-a w trasie”, daruj sobie. I tak nie dotrzymasz tej obietnicy.

Sportowy Peugeot na polskich drogach

Dziewiętnastocalowe felgi, zamontowane w egzemplarzu testowym nie nastrajały optymistycznie przed jazdą po naszych, rodzimych drogach. W standardzie, Peugeot oferuje o cal mniejsze koła do RCZ. Mimo wszystko samochodem ,,dało się” jeździć nie tylko po autostradzie. Nierówności i koleiny powodują oczywiście nerwowe sytuacje i muszą się z tym liczyć wszyscy polscy nabywcy RCZ. Jeśli jeździmy po równym asfalcie, prowadzenie sportowego Peugeota jest bajeczne. Płaskie auto trzyma się doskonale na zakrętach, reaguje na każdy ruch kierownicy. System ESP nie ma zbyt wielu okazji do interwencji. Zawieszenie jest twarde, co w tym przypadku dziwić nie może. Przednie McPhersony i belka skrętna z tyłu to dobre rozwiązanie. Na dziurach i tak trzeba uważać, bo jedziemy w końcu bardzo nisko zawieszonym autem.

Peugeot RCZ – same słodkości?

RCZ to drugi model w historii Peugeota nie nazwany liczbą. Jest to auto wyjątkowe nie tylko z tego względu. Można doszukiwać się w nim wad – powiedzieć, że jest niepraktyczny, bo przewiezie tylko dwie osoby. Że nie jest wcale aż tak oryginalny, bo nadwozie przypomina Audi a wnętrze inne Peugeoty. Że nie wszystkie materiały, użyte do wykończenia wnętrza są najwyższej jakości itd. Niemniej jednak, nawet największy przeciwnik francuskiej motoryzacji będzie wspaniale bawił się podczas przejażdżki RCZ. To auto stworzone z pasji, jakkolwiek banalnie by to nie brzmiało. RCZ ma dawać frajdę i pozwalać spełniać marzenia. Robi to. I to taniej niż konkurencja.

Ceny Peugeota RCZ

1.6 THP 200 KM za 110 900 zł

Niektórzy mogą powiedzieć, że słowo ,,tani” absolutnie nie pasuje do auta, którego ceny zaczynają się od ponad 100 tys. zł. Może bardziej fortunnym określeniem będzie, że Peugeot RCZ jest samochodem tańszym od innych w swojej klasie. Za Audi TT, do którego RCZ nieustannie jest porównywany, zapłacimy co najmniej 130 400 zł (1.8 160KM). Najtańszy RCZ (1.6 156 KM) kosztuje 101 900 zł. Kilkadziesiąt tysięcy złotych różnicy mówi samo za siebie. Dodajmy do tego niższe ceny wyposażenia dodatkowego, oferowane przez Peugeot. Egzemplarz testowy to seria limitowana Asphalt, której powstało zaledwie około tysiąca sztuk (na świecie). Kosztuje 143 000 zł, ale mogą już wystąpić problemy z odnalezieniem egzemplarzy w salonach. Bez trudu można jednak skonfigurować własnego RCZ, według swoich potrzeb. Wersja z najmocniejszym silnikiem benzynowym 1.6 200 KM kosztuje co najmniej 110 900 zł. Dwa tysiące droższy jest świetny diesel 2.0 HDi 163 KM. Dlaczego warto kupić sobie takie auto za takie pieniądze? Nie warto. Ale i tak marzymy o tym, żeby to zrobić…

Peugeot RCZ 1.6 THP 200 KM dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1598 cm3 / t.benz.
Moc maksymalna (KM/obr./min) 200 / 5800
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 275/1700
Prędkość maksymalna (km/h) 235
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s
Średnie zużycie paliwa* 6,9 l / 100km
Pojemność bagażnika 321/639 l
Masa własna 1297 kg
Poj. zbiornika paliwa 55 l
Cena modelu testowego 143 000 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 4 poduszki powietrzne
  • ABS, ASR, ESP, REF,
  • dach pokryty karbonem w kolorze czarnym
  • pakiet Asphalt
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • system audio Hi-Fi JBL
  • system WIP Com 3D z nawigacją
  • elektrycznie sterowane szyby (przód)
  • tapicerka skórzana
  • podgrzewane, sportowe fotele przednie
  • kierownica i gałka zmiany biegów obszyta skórą
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • 2 x ISOFIX
  • ogranicznik prędkości
  • światła do jazdy dziennej
  • wysuwany tylny spojler
  • aluminiowe felgi 19”
  • reflektory przeciwmgłowe
  • składane lusterka boczne
  • czujniki parkowania

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!