Test: Peugeot 308 CC 1.6 THP – 200-konny kompromis

Klasyczne samochody typu Cabrio są powoli wypierane przez znacznie praktyczniejsze samochody typu Coupe-Cabrio. 200-konnym Peugeot-em 308 CC można jeździć szybko, można jeździć bez dachu, można (przynajmniej teoretycznie) jechać w 4 osoby. Idealne Coupe-cabrio?

Ładne Coupe-Cabrio – czyli inżynieria v.s design

Stworzenie dobrego samochodu typu coupe-cabrio lub nawet ,,zwykłego” cabrio nie jest zadaniem łatwym. Po pierwsze – samochód musi być piękny. W samochodach typu ,,praktyczne kombi” czy ,,rodzinny van” możemy przymknąć oko na niezbyt wyszukany design – w coupe, czy w cabrio, zdecydowanie nie. Dodatkowa trudność polega na tym, że praktycznie musimy zaprojektować dwa piękne samochody – z otwartym i ze złożonym dachem. Mało tego, konstruktorzy muszą jeszcze potrafić to wykonać – na papierze wszystko ,,można” w rzeczywistości niekoniecznie.

Dlatego, samochody typu Coupe-Cabrio, nawet najdroższych producentów, takich jak Volvo czy Lexus, czasem wyglądają jak ,,potworki”. Na szczęście, dzięki postępowi technologicznemu, coraz częściej można spotkać auta które są piękne jak Coupe i…mają składany dach! Do takich aut możemy zaliczyć np. Mercedesa SLK lub testowego Peugeot-a 308 CC. Niezależnie, czy oglądamy 308-kę z zamkniętym dachem, czy jako Cabrio – auto wygląda bardzo dobrze.

Mimo duży pokrewieństw stylistycznych ze ,,zwykłym” 308, wersja CC, wygląda raczej jak zupełnie inny samochód, znacznie bardziej luksusowy.

4-osobowe Cabrio?

Peugeot 308 CC to samochód 4-osobowy, choć tak naprawdę jest tylko 4-miejscowy. Są 4-miejsca – są! Mogą jechać 4-osoby? Nie bardzo, chyba, że z tyłu będą jechać dwie, młode, niewysokie, piękne dziewczyny – co zresztą nie jest wcale złym pomysłem. Mało tego – atrakcyjny wygląd zewnętrzny 308 CC może nam pomóc ten pomysł zrealizować 🙂 Testowy model ze stylowym skórzanym wnętrzem, bardziej się kojarzył z samochodami klasy Premium, niż z popularną 308-ką.

Peugeot 308 CC - wnętrze

200 KM pod maską – czyli 1.6 THP w akcji

Testowy samochód napędzał najmocniejszy silnik dostępny w modelu 308 CC, czyli 1.6 THP o mocy 200KM. Opracowany razem z BMW, turbodoładowany, benzynowy silnik 1.6 to typowy przykład downsizingu :-). Mocny (0-100 km/h – 8,3s), dość ekonomiczny, dający masę frajdy z przyspieszania. Jeśli chcemy jechać ,,relaksacyjnie”, silnik 1.6 THP potrafi być bardzo ekonomiczny (można uzyskać spalanie nawet poniżej 6l/100 km w trasie), a dzięki znakomitej elastyczności zapewnia komfort jazdy zarówno w mieście jak i na trasie.

Dobre osiągi, ale…

200-konny silnik 1.6 THP jest montowany nie tylko w modelu 308 CC, jest dostępny również w 308 GTI oraz w testowanym przez nas modelu RCZ. Wszystkie wyżej wymienione auta są porównywalne, jeśli chodzi o cenę zakupu i osiągi. Jest jednak coś czego nie ma w 308 CC, a zdecydowanie jest w RCZ. Chodzi o…adrenalinę! Ten sam producent, tyle samo drzwi, taki sam silnik, ,,prawie” takie same auta…

Jednak w porównaniu do RCZ, Peugeot 308 CC jest cięższy (160 kg) i dłuższy o 16cm, ale mniejszy rozstaw osi i kół. Teoretycznie to minimalne różnice, parę centymetrów tu, parę tam. Jednak odczuwalna różnica jest bardzo duża. Peugeot RCZ jest znacznie pewniejszy przy dynamicznej jeździe oraz zapewnia więcej wrażeń z dynamiczne jazdy. Z drugiej strony,nieco tańszy RCZ jest ciaśniejszy i…nie możemy jeździć z odkrytym dachem!

Peugeot 308 CC 1.6 THP – wady i zalety

Założenia twórców 308-ki CC mogły być takie: ma być piękny i zwinny jak Coupe (RCZ), praktyczny jak hachback (308 GTI) i ma posiadać składany dach. Czyli produkt typu ,,3 w 1″, takie pomysły są trudne w realizacji i często ,,uniwersalne” produkty do niczego się nie nadają. W przypadku 308 CC jest inaczej – to udany ,,kompromis”, choć nie jest pozbawiony wad, choć może raczej cech, które modą stać wadami.

 Wady:

  • Brak automatycznej skrzyni biegów w opcji (dostępna z silnikiem 2.0 HDI oraz słabszą, 156-konną wersją 1.6 THP.
  • Mało miejsca dla pasażerów tylej kanapy.
  • Wysokie spalanie przy jeździe autostradowej.
  • Wysoka cena zakupu (CC jest droższy do 308 GTI niemal o 30 tys. zł!).
  • Mimo mocnego silnika, 308 CC nie zapewnia sportowych emocji.

Zalety:

  • Atrakcyjne nadwozie, projekt obecnej 308-ki ma już swoje lata, jednak wersja CC wciąż przyciąga zazdrosny wzrok innych kierowców, szczególnie jak jedziemy z otwartym dachem 🙂
  • Dynamiczny i elastyczny silnik 1.6 THP
  • Niskie spalanie przy spokojnej jeździe
  • Ekskluzywne wnętrze, bogate wyposażenie seryjne
  • 4-miejscowe nadwozie – z tyłu nie ma dużo miejsca, ale niewysokie osoby będą jechać w miarę komfortowo, w RCZ, na tylnych fotelach komfortowo może jechać… kurtka lub rękawiczki.
  • Praktyczność: szybki, komfortowy, w miarę pojemny, nawet jest kawałek bagażnika…
  • ,,Sztywny dach”, w przeciwieństwie do aut z ,,miękkim dachem” nie ma żadnych przeciwwskazań do całorocznego użytkowania 308-ki CC

Podsumowanie

Jeśli nasz sąsiad zobaczy jak podjeżdżamy pod dom 308-ką GTI – będzie nam zazdrościł. Jeśli podjedziemy RCZ-tem, mocno podniesie mu się ciśnienie, straci na chwilę mowę, zacznie się czerwienić. Jeśli jednak podjedziemy 308-ką CC z otwartym dachem, a z nami będą trzy młode, piękne dziewczyny – sąsiad padnie na  zawał! Na 100%!

Peugeot 308 CC 1.6 THP 200 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1598 cm3 / t. benz. / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 200 /5800
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 275/1700
Prędkość maksymalna (km/h) 237
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s
Średnie zużycie paliwa 7,0 l
Pojemność bagażnika 226/403 l
Masa własna 1535 kg
Poj. zbiornika paliwa 60 l
Cena 121 900 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS + AFU, ESP, ASR, REF
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • radioodtwarzacz CD/MP3
  • skórzana tapicerka
  • port USB
  • światła do jazdy dziennej
  • elektrycznie sterowane, podgrzewane fotele kierowcy i pasażera
  • nawigacja GPS + system audio JBL (dopłata 3300 zł + 1900 zł)
  • czujniki parkowania
  • Bluetooth
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • elektrycznie składane lusterka
  • kierownica wielofunkcyjna obszyta skórą
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • system ISOFIX
  • aluminiowe felgi 18”

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!