Test: Peugeot 208 1.6 eHDI – czyli zmiana koncepcji

Nowe modele samochodów ,,pęcznieją” – są coraz większe, cięższe, droższe…Peugeot wprowadzając model 208 nie chce iść po najmniejszej linii oporu,. Nowy model ma być przestronniejszy, ale lżejszy, ma się lepiej prowadzić, ale zużywać mniej paliwa – czy to w ogóle jest możliwe?

Światowej klasy design z polskim akcentem!

Nadwozie Peugeota 208 zdecydowanie wyróżnia się na tle konkurencyjnych samochodów. Jedynie najnowsze wersje Toyoty Yaris czy Kii Rio wyglądają równie nowocześnie, pozostali konkurenci z VW Polo na czele wyglądają przy 208 jak auta z innego dziesięciolecia. Jednak atrakcyjny wygląd zewnętrzny to nie jedyny atut 208-ki…

Każdy producent szuka pewnego ,,wytrycha” – cechy, którą posiadają tylko jego auta. Np. w segmencie ,,tanich” aut VW oferuje świetną skrzynię automatyczną DSG, Toyota ma najtańszą hybrydę, Citroen – przednią szybę Visiodrive, Hyundai 5-letnią gwarancję, a co oferuje Peugeot?

Innowacyjne wnętrze

Peugeot 208 wnętrze

W odróżnieniu od większości samochodów, zegary (z punktu widzenia kierowcy) znajdują się nad kierownicą, a nie za nią. Czy takie rozwiązanie jest sensowne? Czy warto zmieniać sprawdzone schematy?

Jak duża powinna być kierownica – czyli równanie w górę

To zależy od … siły wspomagania. Jeszcze kilka lat temu wiele samochodów nie posiadało seryjnego wspomagania kierownicy, całą pracę musiał wykonać kierowca więc, żeby było łatwiej kierownica musiała być odpowiednich (czyli większych) rozmiarów. Trudno sobie wyobrazić, że droższe wersje (z wspomaganiem) miałyby małą wygodną kierownicę (i inny kokpit), a tańsze modele (bez wspomagania) większą kierownicę z klasycznym kokpitem. Idąc na skróty – wszystkie samochody miały dużą kierownicę – ale czy takie rozwiązanie jest najwygodniejsze?

Zegary – bliżej czy dalej?

Jak pokazują badania, zegary są bardziej widoczne dla kierowcy, gdy znajdują się dalej od oka a bliżej…drogi. Dzięki nowatorskim technologiom część firm tworzy coraz doskonalsze i bardziej zaawansowane technologicznie wyświetlacze typu head-up. Jednak dzięki zastosowaniu małej, wygodnej kierownicy udało się umieścić zegary wyżej i bliżej ,,drogi”.

Wnętrze Peugeota 208

Klasyczne zegary w nowym miejscu

Oczywiście, tego typu podejście nie jest żadną nowością. Renault Scenic, czy Toyota Yaris (starszej generacji) posiadają ,,oddalone” centralne wskaźniki – jednak wnętrze Peugeota 208 ma nad nimi jedną przewagę…

Miara innowacyjności

W nowoczesnych samochodach co chwilę pojawiają się nowe rozwiązania: zaawansowane komputery pokładowe z możliwością korzystania z internetu, ,,inteligentne” nawigacje sterowane komendami głosowymi, elektroniczni asystenci…

Jednak naprawdę innowacyjne rozwiązania powinny spełniać dwa kryteria:

  1. Samochód musi lepiej spełniać swoją funkcję (jakakolwiek by ona nie była)
  2. Kierowca szybko musi ,,uczyć” się używać nowej technologii

O ile pkt. 1 spełniają praktycznie wszystkie nowinki technologiczne, o tyle z punktem 2. jest dużo gorzej. Przykład – elektryczne hamulce postojowe. Osobiście, mimo wielu jazd testowych, nie mogę się przyzwyczaić to tego wynalazku. W porównaniu do ,,zwykłego” ręcznego, elektryczne hamulce nie działają natychmiastowo, wymagają dodatkowych czynności (np. naciśnięcie hamulca), trzeba wytworzyć nowe nawyki, a to trwa…

Po przejechaniu ilu kilometrów czujemy się w 208 ,,jak w domu”? Mi wystarczyło około 10 km! Mimo nowego pomysłu na wnętrze, mimo lepszej funkcjonalności, nie musimy zmieniać swoich nawyków. Nagle, okazuje się, że koncepcja wnętrza z 208 jest ,,normalna”, a wszystkie inne samochody są jakieś…dziwne.

Nie tylko wnętrze – czyli test drogowy

Silnik eHDI, czyli po prostu HDI plus Stop&Start

Peugeot przedstawia model 1.6 eHDI jako Microhybrydę – ten dziwny twór językowy sugeruje, że mamy do czynienia z jakąś wersję auta hybrydowego – nic z tych rzeczy. To po prostu połączenie udanego silnika 1.6 HDI z dość sprawnie działającym systemem Stop&Start oraz systemem odzyskującym energię z hamowania. Tyle tylko, że odzyskanej energii wystarczy na podświetlenie kokpitu i zasilenie radia – jakie to daje oszczędności w spalaniu? 0,1 l/100km? W zamian za to otrzymujemy znacznie bardziej skomplikowany samochód, potencjalnie bardziej awaryjny i droższy w serwisie…

Peugeot 208 spalanie

Ile spala Peugeot 208 1.6 eHDI?

Katalogowo – 3,8 l/ 100km, średnie spalanie testowe 4,6 l, jednak przy bardzo spokojnej jeździe w trasie udało się zejść do 3,5 l/100 km – wynik bardzo dobry. Minimalne spalanie Peugeota 207 HDI było o 0,4 l większe. Oczywiście nie jest to zasługą systemu Stop&Start tylko obniżonej masy własnej i nieco ulepszonej jednostce 1.6 HDI o mocy 92 KM.

Let Your Body Drive

Tym sloganem Peugeot reklamuje model 208. Trzeba przyznać, że hasło dobrane jest doskonale. Mała, wygodna kierownica, dynamiczne zawieszenie, zmniejszona masa własna, dość dynamiczny silnik o sporym momencie obrotowym… Auto zachęca do dynamicznej jazdy, w porównaniu do poprzedniego modelu (Test Peugeota 207 1.6 HDI) zapewnia dużo więcej frajdy z jazdy, nie pogarszając komfortu.

Testowy egzemplarz był wyposażony w 17-calowe felgi – auto wygląda i prowadzi się świetnie, jednak lepszym wyborem są, standardowe w wersji Allure, felgi 16-calowe – zapewniają większy komfort i mniejsze ryzyko uszkodzenia koła (opony).

Peugeot 208 1.6 eHDI – wady i zalety

W porównaniu do poprzednika (modelu 207), Peugeot 208 jest lepszy niemal pod każdym względem. Nowocześniejsze silniki, ciekawsza stylistyka nadwozia i to wnętrze…

Wady:

  • wysoka cena zakupu – ponad 66 tys. zł (1.6 eHDI Allure) to bardzo dużo, bardzo bogate wyposażenie częściowo uzasadnia taką cenę, ale koreańska konkurencja jest tańsza
  • niezbyt intuicyjna obsługa nawigacji i komputera pokładowego
  • brak jakiejkolwiek (!) wersji z automatyczną skrzynią biegów

Zalety:

  • rewelacyjny wygląd zewnętrzny – to auto przykuwa uwagę i wyróżnia się świeżym designem
  • innowacyjne i praktyczne wnętrze
  • ekonomiczny silnik 1.6 eHDI
  • optymalnie zestrojone zawieszenie

Podsumowanie

Peugeot 208 1.6 eHDI ma niewiele słabych stron. Największym problemem testowego Peugeota jest cena. Przecież za podobne pieniądze można kupić większego 308, czy innego popularnego ,,kompakta”. Ale czy kupimy tak samo urodziwe auto? Czy kupimy równie ekonomiczny samochód z równie oryginalnym wnętrzem i bogatym wyposażeniem?

Peugeot 208 1.6 eHDI 92 KM – dane techniczne

Dane techniczne modelu testowego
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1560 cm3 / t.diesel./R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 92 /4000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 230/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 185 km/h
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,9 s
Średnie zużycie paliwa (prod./ test) 3,8l/4,6l /100km
Pojemność bagażnika 285 l
Masa własna 1155 kg
Poj. zbiornika paliwa 50 l
Cena modelu testowego 71 300 zł
Wyposażenie modelu testowego: Allure
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS, AFU, ESP
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • zestaw audio CD,MP3
  • nawigacja satelitarna
  • elektrycznie sterowane szyby
  • kierownica wielofunkcyjna pokryta skórą
  • elektrycznie sterowane, podgrzewane lusterka
  • Bluetooth
  • tempomat
  • czujniki parkowania
  • skórzana tapicerka
  • felgi aluminiowe 17″ (1000 zł)
  • Multimedialny Ekran Dotykowy z nawigacją satelitarną i odtwarzaczem CD
    (2300 zł)
  • lakier metalizowany (1700 zł)

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • komi

    Najładniejsze auto w segmencie, no może nowe Clio wygląda równie nowocześnie