Test: Harley-Davidson Softail Slim – nic nie musi udowadniać!

Prawie każdy motocykl lub samochód dostępny na rynku możemy porównać z konkurencyjnym modelem. Z jakim motocyklem można porównać Harleya Davidsona Softail Slim? Nie chodzi o silnik, moc, osiągi czy inne ,,mierzalne” parametry. Istota tego pojazdu wymyka się ,,twardemu” opisowi…

Walka z uprzedzeniami…

Test takiego motocykla zawsze wywołuje emocje, tak naprawdę nie sposób przewidzieć, czy będziemy nim zachwyceni czy rozczarowani. Wszystkie rzeczy które przeczytamy w katalogu nie mają większego znaczenia – liczy się przyjemność z jazdy i tylko to. Osiągi, spalanie, poręczność – te cechy są w tym przypadku prawie zupełnie nieistotne.

Po naszym ostatnim teście Harleya Street Glide,  po testowym motocyklu nie spodziewałem się wiele. Street Glide-a zapamiętałem jako pseudo turystyczną maszynę która ani nie jest specjalnie wygodna ani nie urzeka wyglądem, czy jakością wykonania – Softail Slim to zupełnie inny motocykl….

Dlaczego Harley-Davidson może być polecany przez hinduskich mnichów?

Harley-Davidson

Niektóre religie (systemy filozoficzne) z wielowiekową tradycją zauważają fakt, że człowiek może być ,,raniony” poprzez oglądanie rzeczy ,,brzydkich”, nieczystych… Według zaleceń mistrzów wschodu nie powinniśmy oglądać brzydoty, ludzkich tragedii ect. (czyli np. wiadomości telewizyjnych :-)). Jednak oglądanie czystego piękna jest nie tylko przyjemne, ale i leczy zarówno ciało jak i umysł. Czyli codzienne spoglądanie na Slim-a  może być lecznicze! Przecież to idealnie harmonijne kształty uwięzione w przedmiocie który może być motocyklem! Żeby mieć pożytek z takiego motocykla nie trzeba na nim jeździć – można go używać jako ozdoby garażu, ogrodu, czy… salonu.

Jazda – czyli test przyjemności na drodze

Czy ponad 300-kilogramowy motocykl może być stosunkowo łatwy w prowadzeniu? Ultra niski Slim udowadnia, że tak! Wiadomo, że nie jest to motorynka, jednak po przejechaniu zaledwie kilku kilometrów motocykl ,,zrasta” się z kierowcą i nawet motocykliści bez większego doświadczenia powinni sobie z nim poradzić. Dzięki bardzo nisko położonemu środkowi ciężkości i szerokiej kierownicy Slim prowadzi się znacznie łatwiej niż wskazywały by na to dane techniczne.

Klasyczny i nowoczesny – czyli pozytywne wibracje

Harley-Davidson - tylne zawieszenie

Czy to motocykl z lat 40-tych? Sztywne tylne zawieszenie? Nie – to tylko stylizacja – tylne koło jest amortyzowane tylko w nieco nietypowy sposób – amortyzator znajduje się pod silnikiem! Czyli zawieszenie jest, wtrysk jest, ABS jest, mało tego są nawet wałki wyrównażające pracę silnika! Miłośników solidnych, harleyowych wibracji od razu informuję – silnik nie stracił charakteru – po prostu mniej się trzęsie na biegu jałowym. Po dodaniu gazu, poziom wibracji oczywiście wraca do normy.

Silnik typu 103 – co to jest? 103 KM?

Skoro jesteśmy przy silniku – pytanie zasadnicze – ile Softial Slim ma koni mechanicznych? Producent tej wartości nie podaje – dlaczego – ponieważ to nieistotne! Z katalogu możemy wyczytać wartość momentu obrotowego – 132 Nm/3200 obr./m. Co to oznacza dla kierowcy? Stuprocentową niezależność! Chodzi mi o to, że NIEZALEŻNIE na jakim biegu jedziemy, NIEZALEŻNIE ile obrotów ma silnik – po dodaniu gazu motocykl ,,wyrywa” do przodu.

Liczba 103 oznacza pojemność skokową silnika wyrażoną w calach sześciennych (16,38 cm3), przeliczając na jednostki metryczne wychodzi 1,69 litra!

Szybka jazda – czyli wyrwirączki

Dynamiczna jazda Slim-em jest możliwa – jednak od razu przypominają mi się znienawidzone wyciągi narciarskie zwane … wyrwirączkami. Zacznijmy od podstaw – czyli dość zrelaksowanej postawy kierowcy. Nogi są wysunięte do przodu, ręce rozstawione szeroko, sylwetka niemal całkowicie wyprostowana. Więc tak – dodajemy gazu i…fizyka działa przeciwko nam. Jedyne wyjście to mocniej złapać kierownicę – co może powodować przypadkowe dodanie gazu które sytuacji nie polepsza… Jeśli chcemy mocno przyspieszać, trzeba się naprawdę ,,spiąć”!

Czy można podróżować Slim-em w trasie z prędkością 120 km/h?

Można, tylko na motocyklu będzie powiewał żagiel. Przecież to nie łódka tylko motocykl, jaki żagiel?! Tak, ale przypomnijmy sobie pozycję motocyklisty – ręce i nogi rozstawione szeroko i wysunięte do przodu (mocowanie żagla) oraz wyprostowana sylwetka (żagiel właściwy). Ogólnie w trasie przydały by się…paski. Nie wiem, czy kojarzycie ale w niektórych dyscyplinach sportu używa się specjalnych pasków na nadgarstki które ,,przywiązują” sportowca do sztangi, drążka, uchwytu….motocykla? Gdyby się tak przywiązać do Slim-a….

To nie jest motocykl w trasę!

Czyli gdzie najlepiej się spisze 300-kilogramowy potwór, z silnikiem większym niż przeciętny samochód osobowy? Może zacznijmy od tego, gdzie Slim się nie nadaje

  • miasto – miniaturowy prześwit, słaba zwrotność, mocno grzejący wielki silnik sprawiają, że jazda miejska nie należy to atutów Slim-a
  • trasa – nie bardzo, chyba, że lubimy jak wyprzedzają nas TIR-y.
  • tor wyścigowy?
  • teren?
To gdzie jeździć takim motocyklem?
Tam gdzie jazda motocyklem daje najwięcej radości, czyli po równych, krętych drogach. Najlepiej byłoby jeździć bez kasku (tak sporo motocyklistów jeździ w USA) – wiem jak to brzmi, że to niebezpieczne itd. A czy jazda motocyklem jest bezpieczna w ogóle? Jeśli już kask musi być – to najlepiej otwarty, żeby nie wyciszał pracy silnika. Kask otwarty + brak owiewek – czyli nie przekraczamy 80-90 km/h? Dokładnie tak!

Podsumowanie

Czy ten motocykl jest piękny? Czy przyjemnie się prowadzi? Czy fajnie brzmi? Jakiekolwiek odpowiedzi na te kluczowe pytania są zawsze subiektywne. Jeśli temat choć trochę Cię zainteresuje to udaj się do dealera tej marki i sprawdź czy twój tyłek pasuje do idealnie wyprofilowanej, jednoosobowej kanapy… i tyle! Tylko fizyczny kontakt z tą maszyną daję nam wiedzę, czy Slim się dla nas nadaje czy nie. A może czy my pasujemy do Slim-a czy nie?

Wszystko w tym motocyklu jest irracjonalne i emocjonalne. Jest piękny i koszmarnie drogi. Mocny, ale nie nadaję się do szybkiej jazdy. Umęczymy się na nim zarówno w mieście jak i w dalekiej trasie. Dlaczego warto kupić taką maszynę? Nie ma żadnych racjonalnych powodów – to nie jest jednak żadnym argumentem dla milionów fanów marki Harley-Davidson!

Harley-Davidson Softail Slim – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność /  cylindry 1690 cm3 / V2
Moc maksymalna (KM/obr./min) ok 80 KM
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 132 / 3200
Prędkość maksymalna (km/h)
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 
Przyspieszenie 0-100 km/h ok. 5,5s
Średnie zużycie paliwa(testowe) 6,2 l/100km
Prześwit 114 mm
Masa własna 305kg
Poj. zbiornika paliwa 18,9l
Cena modelu testowego 19 720 euro
Strój testującego:Kurtka: Road Atlanta Cordura (POLO)
Rękawice : ESKA Classic
Buty: Spirit Motors Leather Lace up (POLO)
Lampki kontrolne
  • Światła drogowe
  • bieg jałowy
  • niskiego ciśnienia oleju
  • diagnostyka silnika
  • kierunkowskazy
  • system zabezpieczający
  • 6. bieg
  • niskiego poziomu paliwa
  • ABS
Funkcje komputera pokładowego:
  • elektroniczny prędkościomierz z licznikiem przebiegu
  • zegar
  • podwójny licznik przebiegu dziennego
  • wyświetlanie obrotów/biegu
  • licznik zasięgu
  • wskaźnik poziomu paliwa

System zabezpieczeń obejmuje immobilizer oraz alarm.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!