Test: Citroen C4 Picasso 2.0 HDi – francuska perfekcja

Niepozorny kompaktowy minivan Citroena okazał się autem bardziej ekskluzywnym i komfortowym niż mogło się wydawać. Na pochwałę zasługuje niemal każdy element wyposażenia francuskiego auta, przede wszystkim jednak, doskonały silnik 2.0 HDi.

Citroen C4 Picasso 2.0 HDI – prywatny test

Zaskakująco dobry C4 Picasso

Bardzo rzadko relację z testu piszę, posługując się pierwszą osobą liczby pojedynczej. Uważam, że czytelników interesują raczej zalety i wady poszczególnych aut, a nie indywidualne ,,widzi mi się” autora testu. Są jednak sytuacje, w których skromny autor nie jest w stanie powstrzymać się od wygłoszenia własnej opinii na temat auta. Dlaczego akurat teraz? Dawno żaden samochód nie zaskoczył mnie tak jak Citroen C4 Picasso. Perfekcją wykonania, komfortem jazdy, znakomitymi osiągami. Choć to auto nie z mojej bajki, będę go bronił wszystkimi siłami. Ku chwale suwerennej motoryzacyjnie Francji.

Co na zewnątrz a co w środku Citroena C4 Picasso

Minivan jak minivan?

W to, że Francuzi potrafią produkować piękne auta dziś nikt chyba nie wątpi. Czy C4 Picasso jest piękny? Hmm, to raczej kwestia gustu. Bryła nadwozia to pomysł sprzed kilku lat i dziś raczej nie przyciąga już wzroku na ulicy. Gdyby jednak przyjrzeć się bliżej, można odnaleźć kilka fantazyjnych detali, dodających minivanowi uroku (reflektory, olbrzymia przednia szyba). Podobno minivany zaczynają się podobać ludziom po osiągnięciu pewnego pułapu wiekowego. Czy jestem już na tym etapie? Chyba nie. Mnie bardziej urzeka wnętrze dużego Citroena!

Elektroniczne wnętrze C4 Picasso

Perfekcja i komfort Citroena

Citroen C4 PicassoJakkolwiek opisywać by uczucie siedzenia za kierownicą Citroena C4 Picasso, nie odda to rzeczywistego charakteru tej chwili. To na pozór zwykłe duże, rodzinne auto, z trzema oddzielnymi fotelami z tyłu (trzy ISOFIXy). Kierowca siedzi dość wysoko i ma dobry przegląd sytuacji na drodze. Powiecie, co w tym nadzwyczajnego? Konkurencja ma przecież to samo.  Ok, ale czy po przejechaniu 500 km jakimkolwiek innym minivanem, można czuć się zrelaksowanym i wypoczętym? Z C4 Picasso nie chce się wysiadać. Jego przewaga nad innymi minivanami polega nie tylko na tym, że posiada coś innego niż one. Jest wyposażony w te same urządzenia, które po prostu sprawują się o wiele lepiej. Fotele są niezwykle wygodne. Wspomaganie kierownicy doskonale dostosowuje się do prędkości jazdy, materiały, użyte do wykończenia wnętrza są dopasowane i miękkie, nie spotkałem jeszcze lepiej działającej klimatyzacji w aucie tej klasy.

Co składa się na komfort jazdy Citroenem C4 Picasso?

Citroen C4 PicassoWnętrze C4 Picasso to także doskonałe, choć proste dodatki. Ktoś powiedział kiedyś, że najgenialniejszymi rozwiązaniami, są te najprostsze. Fotel kierowcy, znajdujący się w egzemplarzu testowym nie był regulowany elektrycznie. Mimo to, można było go dowolnie dopasowywać do potrzeb kierowcy. Np. do regulacji na odcinku lędźwiowym kręgosłupa, służy proste pokrętło. Nad lusterkiem wstecznym, często wbrew przeznaczeniu używanym przez kierowców do obserwowania siedzących z tyłu dzieci, umieszczono małe zwierciadło, służące właśnie do tego. Szczególnie interesującym gadżetem, jest umieszczone centralnie pokrętło. Jeśli chcemy, aby wewnątrz pachniało różami tylko trochę, kręcimy w lewo, jeśli ma pachnieć różami bardzo, w prawą stronę.  Mała rzecz – wielki efekt.

Multum przycisków – sposób na nudę

Citroen C4 PicassoCitroen jest naszpikowany elektroniką. Miejmy nadzieję, że to nie przełoży się na koszty przyszłego serwisu tego auta. Jeśli po kilku latach użytkowania wszystkie systemy nadal będą działać, C4 Picasso powinien być jednym z najbardziej poszukiwanych aut na rynku wtórnym. Egzemplarz testowy to wersja Exclusive, wyposażona  w szereg udogodnień. Jednym z nich jest przeszklony, obszerny dach. W połączeniu z sięgającą bardzo wysoko przednią szybą (doskonała widoczność), doświetla wnętrze nawet za mocno. Kierowca może poczuć się jak w akwarium, ale na pewno nie będzie narzekał na brak słońca.

2.0 HDi 150 KM – test

Spalanie średnie – 6,5 l na 100 km

Citroen C4 Picasso - trzy niezależne foteleWybór silnika 2.0 HDi znacznie zawyża cenę auta, ale warto dopłacić za tę jednostkę. 150 KM w zupełności wystarczy do dynamicznego, czy nawet bardzo dynamicznego przemieszczania się. Gabaryty auta i przede wszystkim wysokie nadwozie nie są w stanie ograniczyć potencjału silnika. HDi doskonale przyspiesza i to na każdym biegu. Egzemplarz testowy posiadał manualną skrzynię biegów, ale C4 Picasso można kupić także z automatem.

Do ,,setki” w 9,9 sekundy? A może szybciej?

Auto, które tak przyspiesza, idealnie sprawuje się w mieście, oraz w trasie. Katalogowe 9,9 s do ,,setki” jest bardzo proste do osiągnięcia w praktyce. Może narażę się tu fanom niemieckiej motoryzacji, ale moim zdaniem silnik 2.0 HDi jest o niebo lepszy od 2.0 TDI pod względem kultury pracy (np. Test: Skoda Superb 2.0 TDI). Spalanie? Podczas testu średnio 6,5 l oleju napędowego na 100 km, czyli przyzwoicie jak na rodzinnego vana. Daleko do katalogowego rezultatu 5,9 l na 100 km, który można osiągnąć tylko w trasie.

Citroen C4 Picasso i drobne uchybienia

Citroen C4 PicassoJak każde auto, C4 Picasso posiada pewne konstrukcyjne niedociągnięcia. Jest ich mało i nie są zbyt istotne, ale gdybym o nich nie wspomniał tekst brzmiałby jak laurka dla francuskiego minivana. Dla niektórych kierowców, problemem może być centralne umieszczenie prędkościomierza i obrotomierza. Nie są to tradycyjne zegary a elektroniczne wyświetlacze, często słabo widoczne w promieniach słońca (mimo możliwości regulacji jasności ekranu). Poza tym,  niektórym kierowcom, koło kierownicy będzie zasłaniać znajdujący się bliżej lewej strony prędkościomierz. Oczywiście, aby temu zapobiec można inaczej ustawić fotel, ale to może z kolei wpłynąć na komfort podróży. Egzemplarz testowy był wyposażony w ogromne, 18-calowe felgi i opony o niskim profilu. To rozwiązanie nieodpowiednie na polskie drogi. Koła wpływają negatywnie na wygodę jazdy po nierównościach, którą dobrze zestrojone zawieszenie powinno zapewniać. Elektroniczny wskaźnik poziomu paliwa, podobnie jak w wielu innych nowoczesnych autach, nie reaguje przy zatankowaniu małej ilości paliwa (do ok. 10 litrów). W praktyce wskazuje więc zerowy poziom i ostrzega, mimo, że w baku jest paliwo. To zła wiadomość w czasach wzrostu cen diesla. Kierownica jest nieco przeładowana przyciskami, których używa się rzadko. Swoją drogą patent z nieruchomym rdzeniem kierownicy to interesujące rozwiązanie. W egzemplarzu testowym brakowało wejścia USB.

A może jakieś istotne wady? Proszę wybaczyć, nic nie przychodzi mi do głowy.

Citroen C4 Picasso 2.0 HDi – cena

C4 Picasso od 78 800 zł

Ceny rodzinnego minivana Citroena zaczynają się od 78 800 zł za wersję z silnikiem benzynowym 1.6 VTi 120 KM i manualną, pięciostopniową skrzynią biegów. Uboga wersja Attraction nie będzie jednak nawet namiastką testowanego przez naszą redakcję modelu. C4 Piccasso z silnikiem 2.0 HDi 150 KM w wersji wyposażenia Exclusive można kupić za ok. 110 tys. zł, ale samochód z pełnym, atrakcyjnym wyposażeniem kosztuje już około 122 tys. zł. Przedział cenowy jest spory, ale wszystko za sprawą możliwości dowolnego konfigurowania pożądanego samochodu.

Citroen C4 Picasso – dlaczego jest dobry?

C4 Picasso to samochód prawie doskonały. Lista jego zalet jest tak długa, że trudno wymienić wszystkie. Samochód zapewnia doskonałą ergonomię i dużą przestrzeń bagażową a przy tym jest oszczędny i szybki. Wnętrze jest idealnie wyciszone a silnik pracuje całkowicie bez wibracji. Drobne wady nikną wśród wielu zalet. Oby tylko elektronika pracowała bezawaryjnie przez długie lata… Kto powinien kupić Citroena C4 Picasso? Do niedawna uważałem, że to auto dla dużej rodziny, przeznaczone do dalekich podróży. Teraz wiem, że to samochód dla każdego i na każdą okazję.

Citroen C4 Picasso 2.0 HDi 150 KM dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1997 cm3 / t.diesel / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150 / 3750
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 340/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 195
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,9 s
Średnie zużycie paliwa* 5,9 l / 100km
Pojemność bagażnika 500/1734 l
Masa własna 1720 kg
Poj. zbiornika paliwa 60 l
Cena modelu testowego 122 300 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 8 poduszek powietrznych
  • ABS, EBD, BAS, ESP, ASR
  • przeszklone okno dachowe
  • klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
  • szyba przednia panoramiczna atermiczna
  • Radioodtwarzacz CD MP3
  • elektrycznie sterowane szyby (przód i tył)
  • elektrycznie składane lusterka
  • asystent parkowania
  • nawigacja My Way
  • elektryczny hamulec postojowy
  • kierownica wielofunkcyjna
  • zdalnie sterowany centralny zamek
  • 3 x ISOFIX
  • tempomat
  • rozpylacz zapachów
  • czujniki parkowania (przód i tył)
  • tapicerka skórzano-materiałowa
  • aluminiowe felgi 18”
  • reflektory przeciwmgłowe
  • relingi dachowe

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!