Test: Citroen C4 2.0 HDi 150 KM – bezczelnie dobry

Po raz kolejny test Citroena wykazał moją słabość do aut koncernu PSA. Nie wystarczy powiedzieć, że diesel 2.0 HDi o mocy 150 KM pod maską kompaktowego C4 to jedno z najlepszych połączeń na rynku. To po prostu najlepsze połączenie na rynku. Ale musi mieć przecież jakieś mankamenty…

Niełatwo znaleźć wady auta, które darzy się szczerym uczuciem. Zmuszony byłem jednak podjąć taką próbę, ku chwale idei dziennikarskiego obiektywizmu.

Citroen C4 – jak się patrzy

Druga generacja C4 – test

Na niekorzyść designu najnowszej generacji C4 przemawia fakt, że nie wszyscy nabywcy nowych samochodów mają dobry gust. Rzesza nabywców, którzy nie lubią ładnych samochodów na pewno nie przekona się do C4. Nadwozie tego auta zaprojektowane zostało z fantazją, a nie wszyscy lubią fantazjować. Jest też eleganckie, czym może razić w oczy ludzi, którzy nie tolerują przepychu. Z drugiej strony bryła nadwozia C4 jest mniej ekstrawagancka niż w przypadku poprzedniej generacji tego auta. Przeciwnicy uznają to za stylistyczny krok w tył (w sprzedaży jest wciąż, obdarzony cechami poprzednika, C4 Picasso (nasz test)).

Wnętrze także jest mniej rewolucyjne niż w przypadku pierwszej generacji C4 (np. brak nieruchomego środka kierownicy). Jest nieprzeciętnie komfortowe i ergonomiczne, ale nie każdy to lubi. Przesiadając się z szarego Volkswagena, czy niewygodnej Toyoty do Citroena, kierowca może być trochę zszokowany, co jak wiadomo, nie jest zbyt bezpieczne dla zdrowia. Fotel kierowcy posiada możliwość wielopoziomowej regulacji i zapewnia świetne trzymanie boczne. Ciekawostką w tej klasie jest opcja masażu.

,,Po co komu masaż w samochodzie?” – powiedzą sceptycy. Zapewne szybko znudzi im się także deska rozdzielcza C4, która jest czytelna i prosta w obsłudze. Wiele mediów można obsługiwać z poziomu kierownicy. Umieszczony centralnie wyświetlacz obsługuje nawigację, która niestety nie jest niezawodna. Prawdziwym hitem jest za to obecność na pokładzie gniazdka 230 V. Jeśli to prawda, że kobiety malują się w samochodzie, w czasie jazdy do pracy, teraz będą mogły także np. wysuszyć włosy.

Ładne samochody jeżdżą słabo – oddajmy cześć stereotypom

Część społeczeństwa uważa, że elegancki design nie idzie w parze z dobrymi właściwościami jezdnymi auta. Nie wiem, skąd wzięło się takie przekonanie, być może z potrzeby uzasadnienia zakupu używanego auta z Niemiec. Citroen jest piękny, ale przy tym bezczelnie dobrze zestrojony. Elektryczne wspomaganie kierownicy dostosowuje się do prędkości jazdy. Układ pozwala na pewne sterowanie pojazdem, który trzyma się drogi niezależnie od prędkości, z którą wchodzimy w zakręt. Auto jest ,,miękkie” i lekkie wychylenia nadwozia zdarzają się, ale nie są niebezpieczne. Układ resorowania należy do najnowocześniejszych w klasie. Pierwsza C4 miała z tyłu belkę skrętną. Obecnie oferowane auto posiada już układ wielowahaczowy (z wahaczami wleczonymi). To kolejna szansa dla przeciwników C4, którzy będą zarzucać mu niską trwałość zawieszenia. Zarzucać bezmyślnie, bo dziś taki układ w autach kompaktowych jest niemal standardem. Ale można się przyczepić, w końcu jesteśmy Polakami.

Narodowa skłonność do narzekania – czy warto polubić Citroena?

Narodowa skłonność do marudzenia nie może jednak wpłynąć na ocenę pracy wspomnianego zawieszenia. C4 jest przekomfortowym samochodem. Prawie nie odczuwamy różnicy pomiędzy jazdą po równej drodze i po nierównościach. Czasem zdarza się jednak, że usłyszymy odgłos pracy amortyzatorów. Oznacza to, że najwyższy czas zwolnić, gdyż prawdopodobnie jedziemy właśnie po nierównej drodze dwukrotnie szybciej niż robilibyśmy to ,,zwykłym” samochodem.

Citroen C4 2.0 HDi 150 KM

Przyjemny test silnika 2.0 HDi 150 KM

Dwulitrowa jednostka grupy PSA występuje w kilku wariantach. W przypadku C4 moc maksymalna wynosi 150 KM, a maksymalny moment obrotowy 340 Nm. Aby skrytykować tą jednostkę, musiałbym wznieść się na wyżyny własnej bezczelności, a naprawdę nie chcę tego robić na forum publicznym. Jednostka jest doskonała. Niebywale dynamiczna, oszczędna i kulturalna. Pracuje tak cicho, że niełatwo zorientować się, że to diesel. Auto dostaje mocnego kopa po przekroczeniu 2 000 obr./min., wcześniej także nie jest wolne. Przyspieszenie do ,,setki” w 8,6 s to wynik dobry jak na diesla, ale prawdziwym hitem jest praca jednostki przy wyższych prędkościach.

Dwulitrowe HDi miażdży konkurencję

Gdy inne diesle ciężko już sapią, domagając się zdjęcia nogi z gazu, C4 wciąż przyspiesza. 200 km/h to dla niego żaden problem. W połączeniu z sześciostopniową skrzynią biegów, silnik jest też niezwykle elastyczny. Redukcja biegu przed wyprzedzaniem może uchodzić tu za niepotrzebny, starożytny rytuał. Podczas testu średni wynik spalania wyniósł 6,1 l na 100 km. To więcej niż katalogowa ,,piątka”, ale przy delikatnym traktowaniu pedału gazu, można zbliżyć się także do tego wyniku. Nie znajdziemy równie ekonomicznego, dynamicznego auta.  Jazda C4 2.0 HDi 150 KM sprawia tyle frajdy, że zaczynamy zastanawiać się, czy faktycznie powinno tak być. Czy to nie grzech tak dobrze bawić się podczas jazdy samochodem? Może to dlatego kupujemy Skody? Żyjemy przecież w społeczeństwie, w którym raczej na co dzień nie ma się z czego cieszyć. Zbyt wiele dobra może nam zaszkodzić.

Citroen C4 2.0 HDi 150 KM - zegary

Citroen C4 2.0 HDi 150 KM – cena i polityka cenowa

Rabaty na dzień dobry w salonach Citroena

Testowany egzemplarz C4 w wersji Exclusive można skrytykować za cenę. Wynosi ona około 104 tys. złotych. Na krytyce można poprzestać. Jeśli jednak zadamy sobie trochę trudu i sprawdzimy cenniki, okaże się, że C4 jest tak naprawdę relatywnie tanim autem. Samochód testowy był wyposażony w niemal wszystkie gadżety, które można zamówić kupując Citroena. Ceny tych gadżetów nie są bardzo wysokie, ale gdy z niektórych zrezygnujemy nie stanie się nam nic złego. Bazowy Citroen C4 2.0 HDi kosztuje 89 400 zł. Na tle konkurencji wygląda dobrze, gdyż nie ma na rynku wielu kompaktów z tak mocnym dieslem. Poza tym, w salonach Citroena można otrzymać duże rabaty. Ostatnio słyszałem, że wchodząc tam, zamiast ,,dzień dobry” można usłyszeć ,,minus dziesięć procent”. Muszę to kiedyś sprawdzić.

Podsumowanie

C4 możemy od biedy porównać z Golfem 2.0 TDI 140 KM, choć TDI to silnik stanowczo mniej atrakcyjny. Mimo to, cena takiej wersji kompakta VW wynosi aż 91 720 zł, a elementy wyposażenia dodatkowego są droższe niż w przypadku Citroena. Toyota Auris z niezłym, ale mniej dynamicznym dieslem 2.0 D4D 125 KM, kosztuje co najmniej 87 200 zł. W czym wymienione auta są lepsze od C4? Nie potrafię odpowiedzieć. Ale rzesza ludzi wierzy, że są lepsze. Cóż, prześladować ich za wiarę nie możemy. A nie zamierzamy także pukać do drzwi ich domów i zostawiać treści tego testu w formie ulotki.

Citroen C4 2.0 HDI 150 KM – dane techniczne

Dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1997 cm3 / t.diesel /R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150 /3750
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 340/2000
Prędkość maksymalna (km/h) 207
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 6 / przód
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,6 s
Średnie zużycie paliwa* 5,0 l / 100km
Pojemność bagażnika 380/1183 l
Masa własna 1320 kg
Poj. zbiornika paliwa 60 l
Cena modelu testowego ok 104 200 zł
Wyposażenie modelu testowego
  • 6 poduszek powietrznych
  • ABS, EBD, BAS, ESP, ASR
  • klimatyzacja automatyczna
  • system kontroli martwego pola
  • nawigacja eMyWay
  • elektryczny hamulec postojowy
  • zestaw audio Hi-Fi DENON
  • elektrycznie sterowane szyby
  • kierownica wielofunkcyjna
  • skórzano-materiałowa tapicerka siedzeń
  • podgrzewane fotele przednie
  • fotele przednie z f. masażu
  • tempomat, ogranicznik prędkości
  • automatyczne światła mijania
  • czujniki parkowania
  • przeszklony dach
  • port USB
  • system ISOFIX
  • gniazdko 230 V
  • aluminiowe felgi 17”
  • elektrycznie sterowane, składane lusterka

Citroen C4 2.0 HDi vs. DS4 2.0 HDi

Pisząc o Citroenie C4, trzeba wspomnieć o jego bardziej ekskluzywnej wersji, czyli DS4 (nasz test). Jest on samochodem jeszcze bardziej zaawansowanym stylistycznie, ale też sporo droższym. W wersji z silnikiem 2.0 HDi 160 KM, kosztuje ponad 100 tys. zł (większa moc, ale taki sam max. moment obr.). Nurtuje mnie pytanie, czy rzeczywiście jest to lepsze auto? C4 w wersji Exclusive może mieć niemal wszystkie dodatki, którymi dysponuje DS (między innymi masaż, zmienne oświetlenie prędkościomierza, czujnik martwego pola). Ma także więcej miejsca na tylnej kanapie. Przestylizowany na coupe DS4 posiada bardzo małe tylne drzwi, co utrudnia wsiadanie. Jego zawieszenie jest twardsze i przystosowane do szybkiej jazdy, ale przez to bardziej cierpi na polskich drogach. W tym kontekście C4 w najbogatszej wersji wyposażenia wydaje się lepszą propozycją niż jego młodszy brat.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!