Jak sprawdzić głębokość bieżnika opon?

Każdy odpowiedzialny kierowca powinien wiedzieć, że dobrej jakości ogumienie znacząco wpływa nie tylko na komfort jazdy samochodem, ale także bezpieczeństwo podróżowania. O kondycji opon wiele może powiedzieć wskaźnik zużycia bieżnika, dlatego też warto go kontrolować. W jaki sposób należy to robić?

Przede wszystkim trzeba uświadomić sobie, że bieżnik opon to jedyny element samochodu, który ma styczność z nawierzchnią jezdni. Obliczono, że w przypadku najbardziej popularnego rozmiaru ogumienia jego łączna powierzchnia styku z podłożem wynosi obszar odpowiadający wielkością kartce o formacie A4. Biorąc pod uwagę ciężar i wielkość samochodu to niwiele, dlatego tak ważne jest, aby regularnie kontrolować poziom zużycia ogumienia w aucie i w razie potrzeby zamontować nowe opony.

Głębokość bieżnika – jak ją zmierzyć?

Aby zmierzyć głębokość bieżnika, należy poszukać wskaźników TWI (od ang. Tread Wear Indicator) pomiędzy jego klockami – są to niewielkie zgrubienia nazywane też mostkami. Dla ułatwienia producenci umieszczają na boku opony specjalne oznaczenie – może to być symbol charakterystyczny dla konkretnej marki, albo po prostu litery TWI. Przed przystąpieniem do pomiaru trzeba zaparkować auto na płaskiej i równej powierzchni oraz maksymalnie skręcić koła – w ten sposób łatwiej będzie sprawdzić stan bieżnikach i całych opon. Najlepiej jest użyć profesjonalnego urządzenia do pomiaru, bo gwarantuje to precyzyjny wynik i łatwość użycia. Jeśli go nie mamy, możemy posłużyć się np. zapałką albo monetą – wtedy dokonujemy pomiaru, a następnie odczytujemy jego wartość za pomocą linijki. Głębokość bieżnika powinno sprawdzać się w kilku miejscach opony, ponieważ jego nierównomierne zużycie może świadczyć o pewnych nieprawidłowościach, które należy wyeliminować.

Jak głęboki powinien być bieżnik?

Zgodnie z obowiązującą w Polsce ustawą dotyczącą ruchu drogowego, minimalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. Opony, w których jest on płytszy, stanowią zagrożenie dla podróżujących autem, a ponadto w razie kontroli drogowej można narazić się na mandat i utratę dowodu rejestracyjnego. Według ekspertów określona przepisami wartość to poziom krytyczny, a ogumienie samochodowe traci swoje właściwości już przy bieżniku o grubości ok. 4 mm, co znacznie zwiększa ryzyko poślizgu na mokrej nawierzchni zwanego aquplaningiem lub akwaplanacją. Na czym ono polega? Podczas jazdy opony mają styczność z asfaltem, co zapewnia przyczepność; jeśli jednak pomiędzy oponę, a nawierzchnię dostanie się woda, koło traci kontakt z podłożem i auto wpada w poślizg. Dzieje się tak w sytuacji, kiedy nadmiar wody zostaje spiętrzony przed oponą, aż nie jest ona w stanie jej odprowadzić. Aquaplaning to zjawisko niebezpieczne zwłaszcza przy dużych prędkościach – kiedy samochód na skręconych kołach nagle odzyskuje przyczepność, może nawet dojść do dachowania. Najważniejszym czynnikiem chroniącym przed akwaplanacją jest właśnie odpowiednio głęboki bieżnik, który będzie w stanie sukcesywnie odprowadzać wodę spod kół. Oprócz tego należy oczywiście dostosować styl jazdy do panujących na drodze warunków.

O czym świadczy nierównomierne zużycie bieżnika?

Stopniowe zużywanie się opon w wyniku eksploatacji to całkowicie normalne zjawisko, o ile zachodzi równomiernie. Odstępstwo od tej reguły może oznaczać zaniedbania użytkownika,  albo uszkodzenie zawieszenia. Właśnie dlatego należy kontrolować wskaźnik zużycia bieżnika w kilku miejscach opony. Jeśli jest on mocniej wyeksploatowany na środku gumy, przyczyna prawdopodobnie tkwi w zbyt dużym ciśnieniu kół. Analogicznie większe zużycie na brzegach oznacza za małe ciśnienie, ale może też być spowodowane nieodpowiednim stylem jazdy, a szczególnie agresywnym pokonywaniem zakrętów. W przypadku gdy bieżnik wytarty jest tylko z jednej strony opony, lepiej udać się do mechanika – może to bowiem świadczyć o uszkodzonym zawieszeniu albo o nieprawidłowo ustawionej zbieżności kół. Jeśli zniszczenia nie są duże, ogumienie może być w dalszym ciągu eksploatowane, oczywiście po usunięciu przyczyny nietypowego zużywania się opon.


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!