Porównanie: Suzuki SX4 1.6 4WD vs. Skoda Yeti 1.2 TSI – nic nie jest oczywiste!

Czy najtańsza wersja Skody Yeti może pokonać nieco mniejsze, ale lepiej wyposażone Suzuki SX4? Czy nowoczesny turbodoładowany silnik Skody (1.2 TSI) jest lepszy niż ,,stary”, wolnossący 1.6 od Suzuki?

Dwa samochody, dwie koncepcje

Suzuki SX4 oraz Skoda Yeti nie są rynkowymi nowościami. Oba auta są już kilka lat produkowane, jednak Skoda Yeti wygląda znacznie nowocześniej. Oryginalny, ,,kwadratowy” design wyróżnia Yeti spośród konkurencyjnych aut.  Suzuki SX4 nie wygląda jak klasyczny SUV, bardziej jak ,,napompowany” japoński kompakt z lat 90-tych.

Wygląd zewnętrzny: punkt dla Skody

Praktyczne wnętrze to podstawa

Skoda Yeti bagaznik

Skoda Yeti jest dłuższa, szersza, wyższa – nie dziwi więc fakt, że oferuje większą przestrzeń pasażerom. Jest to szczególnie odczuwalne na tylnej kanapie. Dodatkowo, dzięki systemowi VarioFlex możemy łatwo dostosować pojazd do swoich potrzeb. W prosty sposób, możemy zarówno złożyć dowolny fotel jak i wyjąć go całkowicie – naprawdę bardzo praktyczne rozwiązanie. Oczywiście, podobnie jak w SX4 na tylnej kanapie wygodnie usiądą jedynie 2 dorosłe osoby, miejsce w środku jest za wąskie.

Suzuki SX4 wnętrzeWyposażenie – czyli przewaga Suzuki

Porównaliśmy dwie, zbliżone cenowo konfiguracje. Kosztującą prawie 70 tys. zł Skodę Yeti 1.2 TSI w wersji Street oraz Suzuki SX4 1.6 Topline (cena promocyjna 67 500 zł). Czyli za podobną kwotę możemy kupić jedną z najuboższych wersji Yeti lub najbogatszą wersję SX4!

W kategorii wyposażenia Skoda przegrywa sromotnie. Yeti ma 4 poduszki powietrzne, SX4 ma dodatkowo kurtyny. Yeti ma manualną klimatyzację, Suzuki automatyczną. W SX4 Topline w standardowym wyposażeniu znajdziemy również:

  • wielofunkcyjną skórzaną kierownicę
  • podgrzewane fotele
  • ,,inteligentny” kluczyk
  • 16-calowe aluminiowe felgi
  • przyciemniane tylne szyby
Za te wszystkie elementy w i tak droższej Skodzie trzeba dopłacić. Nie wspomniałem o najważniejszym – testowe Suzuki SX4 było również wyposażone (w przeciwieństwie do Yeti 1.2 TSI) w napęd 4×4!

Wnętrze: remis

Test drogowy:  Yeti 1.2 TSI vs. SX4 1.6 VVT

Suzuki ma większa moc (120 KM), Skoda większy moment obrotowy (175 Nm) – który silnik jest lepszy? Żeby móc odpowiedzieć na to pytanie trzeba by było zamontować silnik ze Skody w Suzuki lub na odwrót. Testując oba auta można jednak odpowiedzieć na pytanie – które auto lepiej jeździ? Które mniej spala paliwa?

Po co ten downsizing?

Przed rozpoczęciem testu wydawało mi się, że nowoczesny napęd Skody nie da szans ,,klasycznemu” silnikowy Suzuki – myliłem się! Silnik 1.6 VVT jest co prawda wolnossący, ale na pewno nie przestarzały. Moc 120 KM oraz moment obrotowy wynoszący 156 Nm przy 4400 obr./m wystarczają do sprawnego poruszania się. Suzuki przyspiesza do ,,setki” w 10,7 sekundy (o 1,1s szybciej niż Skoda!) – niezły wynik! Jedynie próba elastyczności wykazała przewagę silnika 1.2 TSI – nawet na ostatnim (szóstym) biegu auto dość sprawnie przyspiesza już od 1500 obr./m.

Spalanie

Katalogowe spalanie obu aut jest niemal identyczne (Yeti -6,4 l/100km, SX4 – 6,5l/100km). Jednak podczas testu znacznie mniej spaliło wolnossące Suzuki! Przy ekonomicznej jeździe w trasie Suzuki 1.6 VVT spalało 5,2 l/ 100km (Yeti 1.2 TSI potrzebowało o,6 litra więcej). Jednak największe różnice było widać na autostradzie – przy stałej prędkości 140 km/h testowe SX4 spalało 8,3 l / 100km, Yeti 1.2 TSI potrzebowało aż 10,4 l! Czym jest spowodowana tak duża różnica? Skoda Yeti jest większa i mniej aerodynamiczna – czyli po prostu większy opór powietrza + większa masa własna.

Napęd: punkt dla Suzuki

Porównanie - Skoda Yeti vw. Suzuki SX4

Koszty

W kategorii kosztów bezapelacyjnie wygrywa Suzuki SX4. Jeśli kosztuje tyle co Yeti, ma zdecydowanie bogatsze wyposażenie. Oczywiście Skodę Yeti można ,,doposażyć” do poziomu SX4, będzie wtedy jednak droższa o ok. 12 tys. zł! Pomijam fakt, że nawet bogato wyposażona Skoda Yeti 1.2 TSI ma napęd tylko na jedną oś!

Koszty: punkt dla Suzuki

2:1 dla Suzuki SX4?

Czyli porównanie wygrywa Suzuki SX4 z silnikiem 1.6 VVT? Jest szybsze, mniej pali, mniej kosztuje, ma napęd 4×4 oraz bogatsze wyposażenie…

Taki był by wynik starcia gdybyśmy nie brali pod uwagę komfortu jazdy. Skoda Yeti oferuje więcej przestrzeni, wygodniejsze fotele, bardziej dopracowane zawieszenie. Skoda Yeti jest lepiej wyciszona i pewniej się prowadzi przy szybkiej jeździe. Dodatkowo, Yeti 1.2 TSI może być wyposażona dodatkowo w automatyczną skrzynię DSG. W SX4 z napędem na przednią oś występuje tylko dość przestarzała 4-biegowa przekładnia automatyczna, która znacznie ogranicza dynamikę pojazdu.

Podsumowanie

Suzuki SX4 1.6 to świetna propozycja dla kierowców poszukującym bardzo wszechstronnego auta za stosunkowo niewielkie pieniądze. Jeśli zaakceptujemy nieco przestarzały design, możemy nabyć dobre auto w niezłej cenie.

Skoda Yeti 1.2 TSI to wygodne auto do miasta – jest komfortowa, wystarczająco dynamiczna i posiada przestronne, praktyczne wnętrze. Niestety jest droższa od SX4 i nie posiada tak bogatego wyposażenia. Zaletą Skody jest możliwość niemal dowolnej konfiguracji pojazdu – można zamówić skrzynię automatyczną, czy nietypowe elementy wyposażenia dodatkowego. Dokładając mocniejszy silnik, napęd 4×4, nawigację, ksenony i parę innych rzeczy okazuję się, że Yeti może kosztować 150 tys. zł, a najdroższe Suzuki SX4 (diesel 2.0, 135 KM, 4×4) kosztuje tylko 82 tys. zł!

Suzuki SX4 vs. Skoda Yeti 1.2 TSI

Dane techniczne Suzuki SX4 1.6 VVT Topline Skoda Yeti 1.2 TSI Street
Silnik – pojemność / typ / cylindry 1586 cm3 / benz./R4  1197 / t.benz. / R4
Moc maksymalna (KM/obr./min) 120 / 6000  105 / 5000
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 156 / 4400  175 / 1550-4100
Prędkość maksymalna (km/h) 175 km/h  175 km/h
Skrzynia biegów / napęd na koła man. 5 / 4×4
 man. 6 / przednie
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s  11,8 s
Średnie zużycie paliwa (prod./ test) 6,5 l /100km  6,4l / 100km
Pojemność bagażnika 270 l  416 l
Masa własna 1200 kg  1275 kg
Poj. zbiornika paliwa 50 l  55
Cena* 67 500 zł  69 450 zł
 *cena wersji podstawowej

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!

  • sly

    A zwycięzcą tego testu jest Suzuki Sx4 z fiatoskim dieslem za ok 70 k w promicji 🙂

  • addam44

    Hehe!
    No wlasnie-gdzie zysk z tego downsizingu???:)
    Mocniejsze,ciezsze napedzane na dwie osie Suzi pali de facto mniej niz Skoda.
    Ano odpowiadalem juz na to pytanie przy okazji innych testow-zysk ma tylko…Vag na sprzedazy czesci i servisie bardziej skomplikowanych silnikow:)

  • artur

    Oczywiscie lepsze i tansze jest suzuki ale i tak skoda yeti lepiej sie sprzedaje w kraju zakompleksionych polaczkow …

    • jurek

      mam Yeti a kolega Suzuki nie ma porównania, z tym że ja mam diesla
      pali średnio 5,8 l/100 km i to z klimą , Suzuki benzyna 6,7 l i to mały gówniany silnik, ja serwis mam co 30 tyś km, Suzuki co 15 tyś. dlaczego nikt o tym nie powie ? w suzuki po 55 tyś km – wym klocków hamulcowych w Yeti po 78 tyś. i tak bym mógł wymieniać bez końca
      A właściwie kim Ty jesteś ? Niemcem, Ukraińcem ….. że wyzywasz nas wszystkich od zakompleksionych polaczków ?

  • zak79

    Z tego co się orientuję to SX4 przyspiesza od 0-100 w 10,7s tylko w wersji z napędem na przednią oś (jeżeli mówimy o silniku 1,6 VVT 120KM)