Niemieckie media motoryzacyjne kontra konsument

Ostania „afera” z ADAC uświadomiła wielu kierowcom, że testy niemieckich organizacji nie zawsze muszą być obiektywne. To chyba nikogo nie dziwi, że Niemcy – jako rozsądny naród promują swoje produkty na wszelkie możliwe sposoby…

Jakie marki sprzedają najwięcej aut

Jeśli chodzi o rynek aut osobowych, to firmy niemieckie (czyli również Skoda, Seat) sprzedają w naszym kraju najwięcej aut. Czy dlatego, że te samochody są takie dobre? Czy dlatego, że są najtańsze? Niekoniecznie! Można zaryzykować stwierdzenie, że niemieckie marki sprzedają najwięcej ponieważ są najlepiej promowane – w szerokim rozumieniu tego słowa.

skoda-octavia-20-tdi-test-3

Niemcy – czyli sprytny naród

Oczywiście wysoka pozycja marek typu Skoda czy VW nie jest dziełem przypadku. To efekt wieloletniej pracy wielu koncernów, również mediowych. Jeśli chcemy sprzedawać jakikolwiek produkt na rynku musimy go reklamować, za to trzeba płacić. Czy nie lepiej jest stworzyć (lub przejąć) media w danym kraju tak aby móc dowolnie kreować wizerunek danej marki?

Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest to, że konkurencyjne firmy będą musiał się dzielić z nami zyskiem ze sprzedaży. Jak to możliwe? To proste – chcesz sprzedawać auta w Polsce, musisz kupić reklamę w niemieckich mediach. Czy to nie jest genialne?

Jakie media są własnością firm niemieckich?

Jeśli chodzi o branże motoryzacyjną – wydawcami (lub współwydawcami)  najważniejszych (najbardziej opiniotwórczych) gazet czy portali są firmy niemieckie. Zaczynamy wyliczankę, wymienię tylko najważniejsze tytuły.

  1. Tygodnik Auto Świat – Ringier Axel Springer
  2. Miesięcznik Top Gear – Ringier Axel Springer (zdziwienie ?)
  3. Miesięcznik Auto Motor i Sport – Motor Presse Polska sp. z o.o.  / Motor Presse Stuttart
  4. Tygodnik Motor – Bauer, „najstarszy polski tygodnik motoryzacyjny, ukazujący się od 1952.” – tak samo jest Polski jak Skoda jest Czeska 🙂
  5. Miesięcznik Auto Moto – Bauer
  6. Portal Onet.pl – Ringier Axel Springer
  7. Portal Interia.pl – Bauer
  8. Miesięcznik Motocykl Motor Presse Polska sp. z o.o.  / Motor Presse Stuttart

Obiektywna ocena produktów

Jeśli myślicie, że afera z „naciąganymi” testami w ADAC to jednorazowy wyjątek, to przeanalizujcie treść publikowaną w wyżej wymienionych mediach. Czy znajdą się tam negatywne opinie o niemieckich autach? Ile miejsca jest poświęconego na treść dotyczącą aut z innych krajów?

Wnioski są proste – i chyba nie możemy się dziwić, że media które są kontrolowane przez firmy zza Odry promują takie marki jak VW, Skoda, BMW, Mercedes. Dbają o swój biznes, o swoje miejsca pracy, o swoją emeryturę – przecież to normalne.

Czy inne firmy mają szanse?

Co musi zrobić firma z Japonii, Francji czy Włoch aby sprzedawać auta z Polsce. Jest takie powiedzenie, że kobieta musi być dwa razy lepsza od mężczyzny aby zarobić połowę jego pensji. Jest to stwierdzenie z pewnością przesadzone, ale porównał bym auta spoza Niemiec do „tej” kobiety… Muszą być dużo lepsze i tańsze, aby móc liczyć na sprzedaż w połowie tak dużą jak konkurencyjne auta niemieckie.

Produktowy patriotyzm

Sprawa dotyczy oczywiście naszych zachodnich są sąsiadów – my rzadko „na ślepo” promujemy swoje produkty. Zakończę ten ponury artykuł pewną zabawną (moim zdaniem) historią.

Jechałem Toyotą Avensis z silnikiem diesla przez Niemcy. Autobahn + mocny diesel – czyli jadę szybko, około 180-200 km/h. Zajeżdża mi drogę radiowóz i znakami świetlnymi (i napisem) nakazuje jazdę za nim – rutynowa kontrola. Zjeżdżamy na parking, podchodzi policjant i prosi abym zgasił auto. Odparłem na to, że muszę poczekać 2 minuty w celu schłodzenia turbiny. Policjant uśmiechnął się, i pokazując na Avensisa, rzekł do kolegi z nieukrywaną pogardą:  „dżapanize motoren”. Czasem czytając testy aut nie niemieckich, mam wrażenie, że pisał je właśnie ten policjant…


Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!