Test Mazdy 6 MPS 2.3 turbo po 70 tys. km

Połączenie 260 konnego silnika i napędu na cztery koła gwarantuje świetne osiągi. Jak sprawdza się Mazda 6 MPS 2.3 Turbo w codziennej eksploatacji na dystansie 70 tys. km. ?


Historia zakupu

Mocny 260 konny silnik i napęd na 4 koła to nie jedyne cechy wyróżniające Mazdę 6 MPS. Testowany model został również bardzo bogato wyposażony min. w:

  • automatyczną klimatyzację,
  • ksenonowe reflektory,
  • skórzaną tapicerkę,
  • system audio firmy BOSE ( cd + zmieniarka),
  • tempomat,
  • podgrzewane fotele,
  • dodatkowo oczywiście wszystkie systemy bezpieczeństwa ( ABS, ESP, ASR, itd.), oraz 6 poduszek powietrznych.

Sprzedawane w Polsce auta miały w większości właśnie takie wyposażenie, choć można spotkać modele z nawigacją. Testowany egzemplarz został kupiony w 2007 roku w ,,promocji” za 125 tys. PLN. Za tą cenę nie miał praktycznie konkurencji. Np. Volkswagen Passat V6 3.2 o mocy 250 KM oraz napędem 4×4 kosztował 160 tys. Po doposażeniu ( ksenony, radioodtwarzacz,inne ) cena wynosiła ponad 180 tys.! Co prawda, Passat 3.2 jest standardowo wyposażony w skrzynię DSG – to plus, nie mniej Mazda MPS była o ponad 50 tys. tańsza!

Nadwozie

Dynamiczna linia nadwozia Mazdy 6 może się podobać. Dodatkowo sportowy model MPS wyposażono w eleganckie 18 calowe felgi, zmieniono zderzak przedni oraz tylni. Samochód wygląda dość skromnie, szczególnie w czarnym kolorze. Maska ma dodatkowe przetłoczenie umożliwiające umieszczenie wydajnego intercoolera nad silnikiem. Mazdę MPS można było kupić w jednym z trzech kolorów: czarnym, czerwonym i srebrnym.

Mazda 6 MPS 2.3 Turbo + 4×4 – gwarancja wrażeń!

Napęd Mazdy 6 MPS daje dużo frajdy podczas szybkiej jazdy. Mocny silnik, precyzyjnie działająca skrzynia biegów  oraz napęd na cztery koła umożliwia osiągnięcie bardzo dobrych przyspieszeń, zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Praktycznie na każdym biegu po osiągnięciu przez silnik 3 tys. obr./m następuje gwałtowne przyspieszanie. Największa zabawa jest na 3 i 4 biegu – najczęściej używanych podczas dynamicznego przyspieszania.

Dość łatwo jest przegrzać sprzęgło – kilka szybkich startów w krótkim czasie powoduje ,,ślizganie” się sprzęgła – po ,,odpoczynku” działanie wraca do normy.

Przy tej mocy trudno mi sobie wyobrazić jazdę samochodem z napędem na przednie koła, a jednak takie samochody są min. przednionapędowa 260 konna Mazda 3 MPS!

mps-w-snieguOczywiście pomimo napędu na 4 koła można się MPS-em zakopać w śniegu i nie jest to bardzo trudne. Samochód ma niskie zawieszenie i łatwo zawiesza się na śniegu. To jest dobry napęd na asfalt – podczas nieumiejętnej próby wyjechania z ,,zaspy” można uszkodzić ( przegrzać ) sprzęgło międzyosiowe.

Fotografia po lewej stronie ukazuje nieudany manewr wykręcania, śnieg nie wydaję się głęboki a jednak wystarczył aby unieruchomić pojazd!

Duże możliwości napędu można w pełni wykorzystać dzięki sportowemu zawieszeniu. Jest sztywno zestrojone, zapewnia pełną stabilność na zakrętach oraz precyzyjne prowadzenie przy dużych prędkościach.

Stosunkowo mała skórzana kierownica oraz odpowiednio wyprofilowane fotele zapewniają ,,ścisłe” połączenie kierowcy z pojazdem. Aluminiowe 18” felgi oraz sztywne zawieszenie ,,twardo” łączą nadwozie z asfaltem. ,,Ścisłe” + ,,Twardo” = brak komfortu na większości dróg!

Mazda 6 MPS test drogowy

Silnik Mazdy MPS to nowoczesna jednostka wyposażona we wtrysk bezpośredni oraz turbinę z intercoolerem. Osiągnięcie 260 KM z turbodoładowanego silnika o pojemności 2.3 litra nie jest trudne. Dużo trudniejsze jest zagwarantowanie elastyczności niezbędnej do komfortowej jazdy na co dzień. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 380 Nm jest dostępny dopiero przy 3 tys. obr. min, co sprawia, że w przedziale 1-3 tys. obr/m auto jest dość ospałe. Turbo-dziura jest bardzo wyczuwalna, na wolnych obrotach silnik jest bardzo słaby – można zapomnieć o ruszaniu ,,bez gazu” – musi być ok 2 tys. obr/m.

W utrzymaniu stosunkowo wysokich obrotów pomaga sportowo zestopniowana sześcio-biegowa manualna skrzynia. Dynamiczna ( w ogóle jakakolwiek ) jazda wymaga utrzymywania silnika na stosunkowo wysokich obrotach, oczywiście efektem ubocznym jest wysokie spalanie ( średnio 15 l/100km ) oraz spory hałas przy większych prędkościach. Podawane przez producenta zużycie w trasie ( 8 litrów / 100 km ) jest całkowicie nierealne, przy stałej prędkości 90 km/h auto zużywa min. 10 litrów 98-oktanowej benzyny na każde 100 km! Przy szybkiej jeździe autostradowej bak o pojemności 60 l wystarcza na ok 300 km.

Sztywne zawieszenie sprawiające wiele frajdy na alpejskich serpentynach, sprawia, że jazda w Polskich miastach jest wybitnie nie komfortowa.

Mazda 6 – legendarna niezawodność

Testowa Mazda 6 MPS nie była niezawodna

Nie w tym egzemplarzu! Samochód nigdy nie zawiódł, ale drobne awarie wspomagane przez niekompetencje kilku serwisów popsuły wizerunek Mazdy. Serwis Mazdy nie jest w Polsce mocno rozwinięty – co gorsza model MPS jest bardzo rzadki. Część mechaników nigdy nie miało żadnej styczności z MPS.

Awarie:

  • zbieżność – od nowości auto ,,ściągało” w prawo, kilka serwisów rozkładało ręce dopiero w Krakowie usterkę naprawiono
  • mechanizm zmiennych faz rozrządu uległ uszkodzeniu – naprawa na gwarancji
  • tarcze hamulcowe – wymiana po 30 tys. to nie awaria, niestety nowe tarczę po kilkuset kilometrach się ,,zwichrowały” i powodowały wibracje by większych prędkościach. Serwis przeszlifował i jakoś działały…
  • Silnik przechodził w tryb awaryjny – serwis czyścił przepustnicę, kasował błąd i tak 5 razy – aż w końcu wymienił przepustnice

Turbosprężarka Hitachi mimo intensywnego sposobu eksploatacji nie wykazuje śladów zużycia – to spora zaleta, boję się pomyśleć ile kosztuje nowa 😉

Koszty
Eksploatacja Mazdy 6 MPS nie jest tania. Wpływ na to ma wysokie zużycie paliwa, kosztowny serwis a nawet opony 🙂 Komplet zimówek ( pasują tylko Pirelli Sottozero lub Yokohama W Drive) kosztuje ponad 4 tys. pln – nie ma tańszych zamienników…

Podsumowanie

Mazda 6 MPS nie jest samochodem sportowym. Bardzo dynamicznej jazdy nie wytrzymuje sprzęgło oraz hamulce. Koszty utrzymania są jednak porównywalne z samochodami sportowymi.

Zalety?Mazda 6  MPS jest stosunkowo tania w zakupie, oferuje bardzo dobre osiągi i bogate wyposażenie. Dobry wybór jako czwarty samochód w rodzinie – do niedzielnych przejażdżek po równych, krętych drogach.

Mazda 6 MPS 2.3 Turbo ( mod. 2007 ) – dane techniczne
Silnik – pojemność / typ / cylindry / zawory 2261 cm3 / t.benz. / R4 / 16
Moc maksymalna (kW/KM/obr./min) 191 / 260 / 5500
Maks. mom. obrotowy (Nm/obr./min) 380 / 3000
Prędkość maksymalna 240
Skrzynia biegów/napęd na koła man. 6 / 4×4
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s
Średnie zużycie paliwa 10,2 l / 100km
Pojemność bagażnika 455 l
Masa własna / ładowność; 1665 kg / 420 kg
Cena promocyjna ( 2007 r  – katalogowa 149 tys PLN) 125 tys. PLN
Wyposażenie standardowe : 8 poduszek powietrznych, ESP , ABS,EBV,MSR,ASR, reflektory ksenonowe, czujniki parkowania tył, dwu-sferowa klimatyzacja automatyczna,wielofunkcyjna skórzana kierownica, radioodtwarzacz CD MP3 ze zmieniarką , 18″ aluminiowe felgi,  skórzana tapicerka, tempomat

Podobne wpisy:

Dołącz do nas na Facebooku i bądź na bieżąco!